Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 152, 153, 154 ... 158, 159, 160 >> 80 besök idag (690999 totalt) |
Generellt beror det väl på lite ojämnheter i kol-halt/legering i skivan. På ställena där groparna är har korrosion gått fortare än på övriga skivan. Sedan är väl grundorsaken den vanliga, fukt på värmecyklat kolstål under tex vinterförvaring eller parkering utomhus. Brukar kunna hitta sådana gropar på min frus bils bak-bromsar efter ett antal säsonger. De används inte jättehårt, precis, och då får rosten grepp. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Det är ju bruksbilen... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Någon som har ett trix för att lossa remskivan på veven på en M54b30 motor utan att köpa en jätteavdragare ?
Jag har provat lirka och bända och knacka lite försiktigt runt om utan framgång. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
tack för tipset. en 98:- biltema löste det. remskivan satt tajt men lossnade direkt med avdragaren. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Nu vet jag inte hur du tog loss bulten, men när du återmonterar så ska den momentspännas med 400+nm då kommer du behöva något att låsa fast remskivan med. _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Jag använde batterimutterknacken för att lossa, en Ryobi med 4Ah batteri. Iallfall på min motorn längst bak under startmotorn och RPM givaren finns det en plastplugg som jag misstänker döljer ett hål . Man låser svänghjulet genom den. Stora skruven (bult har inga gängor ;-) genom remskivan brukar jag istället använda rikligt med loctice 243 (seg) och dra mindre hårt. typ 150Nm. Jag skall demontera bröstkåpan för att borra för oljeretur förresten, någon med input på sådant ? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Skruv då Det hålet är inte tänkt att låsa veven för att lossa remskivan. Veven ska inte utsättas för så stora moment genom sig. Men gör man som du säger att dra åt med mindre moment och loctite så spelar det kanske inte roll. Gällande returen så har jag satt den på höger sida en bit ner på bröstkåpan där finns en platt och bra yta att borra hål i. Där är fritt bakom och fri väg rakt ner i tråget. _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
ok, bra att veta. Vi fortsätter på M54b30: kollade lager på kompisens motor igår. Såg i autodata att vevstaksskruvarna var 20Nm + 70grader så det är väl sträckskruv och skall bytas, eller kan man återanvända ? (det står "renew" i autodata ...) Det sitter nämligen "ringar" mellan skruvskallen och gängen, som ser att att vara för att mäta sträckningen kanske ? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Det finns en bra guide på autopower.se: Länk till "Felaktig sensormatta airbag" _________________ ///BMW - Was sonst! Johan Eriksson |
||||
Tips på servobehållare till e36 ? De brukar ju gilla att läcka lite vid bankörning sett att det finns Chasebays kitt med bafflad alubehållare men finns det någon som monterat nått annat som funkar bra ?
_________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Argumenten kring chasebay är väl inte helt och hållet fastlagd. Hävdade inte de att det var pga turbulens i kärlet som det gick varmt och att om man lugnade ner kärlet så försvann värmeproblemet? Tror det var nåt sånt.... Men alternativa lösningar är väl byte till det nyare kärlet som kommer efter denna modell, den har....ah det var nåt med portar och area. Den andra, som jag kånklat dit men inte testat är att sätta en slang från hålet på locket och staden till en väl avluftad per flaska. För det flåsar ju ur hålet, inget annat. Sen tror jag det hävdades att det blev högre tryck i behållaren om filtret i botten var tätt men jag vet inte.... _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 152, 153, 154 ... 158, 159, 160 >> 80 besök idag (690999 totalt) |