Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 Competition [6 speed] -21 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 27 besök senaste veckan (18443 totalt) |
Jag tycker varvtalsmatchningen fungerar riktigt bra. Om CDV är kvar vet jag ej, men kopplingen känns bra. _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
Det är genompositivt. Går från att kännas klumpig till att bli som en sportbil ska bete sig _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Ääääh.... DCT är kalas, bilen blir härligt arg aggressiv med manuellt DCT-växlande. Om det spinner lite ut ur en kurva och det går lite aning på tvären så SMACKAR man in nästa växel och det fortsätter spinna lite och fortsätter gå lite på tvären Med härlig kontroll. Smaken är olika
_________________ Magnus Thomé |
||||
Ser att du tänker köra med Milltek system, du har valt att ta bort opf/partikelfilter som det ser ut. Vad fick dig att göra det valet?
Jag har Milltek på min bil, men inte det systemet. _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
Jag har Milltek OPF-back Equal Length system. Dvs lika långa rör (därav böjen) och OPF är kvar. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Det stämmer det är en dämpare det med. Här är en bild på hur jag kapade mitt. Burkarna till vänster är OPF, det är 2 OPF, en per "turbo back". Dom har jag satt ihop med Milltek systemet. Resten är dämpare och dom är numera prydnad i garaget. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Stämmer bra som du skriver, equal length har varit en stor snackis för ljudet. Du tror inte det är som en X-pipe i den rektangulära dämparen? Jag har inte tittat under min bil så noga, har bara Milltek slutdämparen.
_________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
Vet faktiskt inte vad det är i mittendämparen. Men equal length verkar rätt väg för BMW:s 6:or med dubbel turbo. T o m BMW själva kör det på nya M3/M4 (G8x). _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Höll nästan på att glömma nämna en anna viktig mod. 3D printade en "clutch stop". Original får man trampa rätt djupt innan man når "botten" på kopplingspedalen. Denna mod gav en klar förbättring för den "manuella känslan" Original till höger, min printade till vänster:
EDIT: Fick förfrågan på PM om filen (.stl) till denna clutch pedal stop. La den online här: https://www.prusaprinters.org/prints Bara ladda ned och prova om du har en printer. Skulle inte rekommendera PLA (kan deformeras om det blir varmt). Jag kör den i PETG. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Hittade denna bild på mittdämparen. Typ av H-Pipe i den. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Tackar, tog ett snack med en kille På Ferrita om att dina rör inte har X-pipe. Han menar på att man väljer bort det för att få lite högre ljud. Milltek med stängda ventiler låter inte mycket, tycker det är mest ASD som brummar i kupen. _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
Så kan det nog vara, behövs med OPF :/ Tror också man vill matcha längden på rören per turbo bak för att dom "impulserna" ska matcha varandra när dom kommer ur systemet. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Liten uppdatering inför säsongs start på Mantorp i morgon måndag.
Efter att jag blivit hjärntvättad av alla "problem" med s55 motorn och dess crank hub (2 delad konstruktion med friktionsringar som tydligen kan "slira" och i värsta fall kan det bli riktigt illa) så monterade jag i går en "crank hub capture plate". Relativ enkel lösning som enligt många räcker för att lösa detta problem. Men enligt andra så kan den snurra ändå. Enligt mig så tror jag det inte är något vanligt problem, men det känns bra att ha gjort något i varje fall. Men men nu ser jag fram emot Mantorp i morgon. Verkar som vi slipper snö i varje fall Installerad: Fanns precis plats att göra detta job underifrån utan att demontera allt för mycket. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Ingen dum modifiering när du ändå har ambition att köra den hårt. Jag har nojjat lite över det med, vad jag förstår så är det trimmade bilar med DCT som verkar vara största boven till problemet.
Blir som svängningar i vevaxeln med hårda växlingar i Sport Plus mode. _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
I går var det premiär på Mantorp. Så sjukt nöjd med bilen, allt fungerade klockrent och jag körde hela dagen och var sista bilen på banan vid 16:30 då eventet var över Jag hade kunnat köra mer, fantastiskt kul att växla själv med. Man får hela tiden väga vad som går snabbast, om man ska short-shifta (Vilket fungerade bra tack vara 550 Nm , osv osv, en helt annan dimension köra manuell låda på bana
Blev mycket köra, men mest fokus på lära känna bilen. Försökte gradvis öka takten under dagen. Allt fungerade över förväntan. Bromsarna kändes skottsäkra med riktigt fin känsla, chassit och grepp var riktigt bra med. Men vilken bil, gillar hur den ser ut, hur den går, hur den låter, hur den känns. Nu vill jag bara köra mer Nästa Trackday blir 8/5 med BMW club Schweden. Tyvärr strulade kameran så det blev ingen körning filman men en liten sound check i varje fall: _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
kan man inte programmera bort dom där jäkla popsen å smällar? Låter ju anskrämligt minst sagt på de flesta M2. Enda som har nästan stängt det helt är på M2 CS , där den knattrar betydligt mindre
_________________ Jerker Garpensten 718 GT4 |
||||
Jo de går alldeles strålande, även den högljudda kallstarten är enkelt att stänga av. Var fantastiskt skönt på min gamla M2 |
||||
Jo, bara mjukvara så det går nog få bort. Jag gillar dom så på min får dom vara kvar Kallstarten däremot vore bra om man kunde stänga av i bland. Typ när man åker 05:00 till banan och vill vara lite diskret. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 Competition [6 speed] -21 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 27 besök senaste veckan (18443 totalt) |