Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bygga grenrör till Lotus Exige S240 (1.8 med kompressor)
435 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Jag har ett eftermarknads 4-2-1 med långa primärrör (så långa att kat inte får plats) och tror mig förstå att det inte är optimalt för en överladdad motor. Det som i mina ögon verkar bäst är detta:
https://www.2bular.co.uk/exige-s-2zz-ge/exige-s-2zz-ge-4-1-manifold-ca . . . .

Vad tror ni?
Är det bara att köpa eller kan någon här bygga ett motsvarande (eller "bättre") till mig?
Genom åren har man ju sett många fina grenrörsbyggen här på rejsa!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Är det inte så att vid kompressor så spelar scavenging inte så stor roll så det är "bara" att bygga stort rör för mista möjliga baktryck?
Men det ska ju låta bra också för att själen ska må bra thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Är det inte så att vid kompressor så spelar scavenging inte så stor roll så det är "bara" att bygga stort rör för mista möjliga baktryck?
Men det ska ju låta bra också för att själen ska må bra thumbs up

Jo, ungefär så har jag förstått det. Sen antar jag att man ändå vill ha en övergång från avgasport till grenrör!som inte har några skarpa kanter?
Primärrörens längd styrs då bara av att man inte vill ha för liten radie på böjarna?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753




_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Efter lite överläggande blir det nog ett 2bular.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Det blev inte ett 2bular; jag fick inte tag på honom, så det blev ett Komo-tec istället.


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Dennis Kullman skrev:
Det blev inte ett 2bular; jag fick inte tag på honom, så det blev ett Komo-tec istället.


Bra beslut verkar vara ett lotteri att köpa av Jim Valentine. Finns de som aldrig får leverans.....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
cat7even skrev:
Dennis Kullman skrev:
Det blev inte ett 2bular; jag fick inte tag på honom, så det blev ett Komo-tec istället.


Bra beslut verkar vara ett lotteri att köpa av Jim Valentine. Finns de som aldrig får leverans.....

Ja, att han gör riktigt bra prylar verkar alla tycka, men också att det är lite av ett lotteri när det gäller leverans(tid).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Skruva banåkabil
bygga grenrör till Lotus Exige S240 (1.8 med kompressor)
435 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande