Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw E36 turbo SFRO -91
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (7013 totalt)
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
zmicke skrev:
Vill minnas att AC Schnitzer hade skärmar ala M3 E30 när E36 var nya. Det fanns en svart sådan coupe i Fagersta som jag sett irl.


Tror mig, jag har letat om det finns något i den stilen att få tag på.. närmast skulle nog vara felony breddning med overfenders.
Den bilen du pratar om är min kusins tidigare. @bumper här på rejsa.
Var sjukt impad av den bilen när han byggde den... Och höll faktiskt på att köpa tillbaka den i familjen några år senare efter han sålt den.
Tyvärr, verkar den vara borta nu..

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Niklas Rosell skrev:
Trevlig bil! Den har jag stått och dregglat över några gånger på Kinnekulle för ett par år sen. thumbs up
Jag har 9,5" runtom och 245 på min, det är väldigt tight fram. Bak är skärmarna valsade och jag tror att det kan gå att få dit 265. Har coilovers runtom med som stjäl lite plats bak.
Ska måtta lite och se vad man kan klämma dit när bilen börjar bli klar.



På denna bilden hade jag 20 mm spacers bak som är bortplockade nu så det borde gå i lite mer däck...


Kul att höra!
Okej, jag ska måtta lite och se hur mycket som skulle kunna masseras ut med skärmarna. Börjar känna mig övertygad över att det Borde gå med 265 utan skärm.. och helt ärligt så hoppar jag gärna över breddning om jag uppnår 265 utan. Har inget behov att behöva komma upp till större dimensioner egentligen.

Fick ett bra tips på breddning som kanske är ökänt hos andra, men som jag aldrig hade hört. Och det är att man kan ta framskärmar från e46 och kapa bort och ta de skärmarnas "breddning" /valsade kant. De plastbreddare jag beställde är "style" från just de skärmarna. Det skulle dock vara finare att faktiskt ha de i plåt och få se inspacklade och fina utan popnit/skruv...

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
För att uppdatera lite allmänt:

Bilen står just nu på PPF sedan igår.
Under den tiden har de hittat och löst lite blandat smått och gott.

För att hoppa till början så gick en tändspole förra helgen efter transport mellan garage. Var till PPF för att köpa ny spole, men fick då frågan om vilka jag hade.. det visade sig att jag har den VAG spolen som är den mellersta längden på. Som uppenbarligen har funkat bra för Robert som byggde bilen och har kört bana med den under flera år. Riskerna med att ha en kortare variant är dock att den inte går över tändstift helt och därmed inte heller tätar, eller säkrar jord helt hundra. Lite vatten kan därmed rätt snabbt förstöra spolarna.
Nya spolar är därmed på bilen med den långa varianten "115R".
Någon som behöver VAG spolar så har jag 5st fungerande av den mellersta längden.

De har gjort ett par småfix med el till bla. Oljepump för retur från Turbo som jävlats lite samt hittat ett par mindre saker på några ställen. Samt flödestest för spridarna och nya tändstift. Så det känns bra att ha fått en bra "besiktning" och genomgång på bilen så här inför säsongen.

De har även kopplat färdigt styrsystem från Nira till Maxxecu där de kunde återanvända stammen till nya kontaktdon. Samt inkoppling av Boost by gear.
Imorgon gör de det sista, bla. Kopplar in 3stegad brytare för mappar och avslutar med att mappa bilen!

Sjukt taggad att få prova bilen på bana efter detta!!!

Har anmält mig till Gröndal nästa onsdag 21/4) för "engines and coffee" for att kunna testa bilen, någorlunda nära hemma. Samt till ett 804m event på Malmby i slutet på maj. Tänkte spöa lite sportbilar med min veteranbil då


Uppdaterar efter mappning igen!

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



atfre skrev:
zmicke skrev:
Vill minnas att AC Schnitzer hade skärmar ala M3 E30 när E36 var nya. Det fanns en svart sådan coupe i Fagersta som jag sett irl.


Tror mig, jag har letat om det finns något i den stilen att få tag på.. närmast skulle nog vara felony breddning med overfenders.
Den bilen du pratar om är min kusins tidigare. @bumper här på rejsa.
Var sjukt impad av den bilen när han byggde den... Och höll faktiskt på att köpa tillbaka den i familjen några år senare efter han sålt den.
Tyvärr, verkar den vara borta nu..


Om det är samma bil vi pratar om, så var den i Köping på turbokonvertering hos Jesper Wång?

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961




_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



AL skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85333&view=previous&sid=6dfba0a694faabd64f3ed0d131463e50

/AL


Precis den bilen jag tänkte på, tror karln heter Edvard som turbo konverterade den.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Hej.

Det stämmer. Det var Jesper i Köping som turbokonverterade den och sedan blev det smidd motor och sen PPF.

Tyvärr blev den stulen och aldrig hittad några ägare efter mig.

/Edvard


zmicke skrev:
AL skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85333&view=previous&sid=6dfba0a694faabd64f3ed0d131463e50

/AL


Precis den bilen jag tänkte på, tror karln heter Edvard som turbo konverterade den.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Idag hämtade jag hem bilen från PPF.

Så jäkla bra allt blev. Det är alltid skönt att ha haft bilen där en sväng åtminstone för genomgång och lite allmän check då de är så kunniga inom både området bil, men framförallt BMW om det ska vara något märke som sticker ut särskilt.

Blev lite bra fix på bilen, sprutet hade gått kanon att byta då de kunde koppla det mesta som var in på ny kontakt.

Mappningen blev över förväntan! De fick ta ut en fjäder från WG för att kunna ha ytterligare lite mindre effekt. Mindre än 460whp var dock svårt pga WG rör. Men det är ca 20hk mindre än tidigare så jag är nöjd.

Tidigare med förra sprutet bottnade turbon vid 630hk, men nu med Maxxecu tror jag han var upp och vände på 670. (Kunde inte närvara vid själva mappningen pga jobb) Däremot valde vi att sätta Max på 646hk.

Vridet blev ju rätt så imponerande måste jag säga! Skulle nog gå att dra en husvagn om man ville

Så nu är det 3st mappar på 460-596-646hk med den lägsta väldigt fint rak passande för blötare underlag eller transport. Boost by gear och Tps har minimum 460whp pga WG genom 1-2an för att sedan ge Max ladd på 3an och uppåt.

Körbarhet: på vanlig väg med 225 bakdäck utan extrem däcktemp så spinner den kontrollerbart på 2an men håller i princip full fäste från 3an. Går helt sinnessjukt bra! Och en helt annan kontroll och fart än tidigare.


_________________
Timmy Fredriksson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare


_________________
Timmy Fredriksson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Idag var det dags att testa bilen inför säsongen, och det gjordes på Gröndal/GTR Motorpark i Eskilstuna. Väldigt liten bana nu före ombyggnation, men nära för att testa.

Det blev riktigt lyckat och precis vad jag var ute efter. Overall så funkar bilen riktigt bra, körde på lägsta mappen med 487whp med väldigt snällt stegrande kurva, och det var förvånansvärt lättkört. Blir riktigt bra effekt/kurva för mindre banor eller om det är lite blött.

Några punkter på förbättringar hittas även och får tas inför nästa körning.
*Returpumpen från turbo orkar inte riktigt pumpa, och resulterar därmed i att det fuktar uppe vid ventilationen.
*Upptäckte även att det droppade från den när jag kom hem, än mindre bra.
Byggaren har kört i många år med en likadan pump utan problem, men batcherna på pumparna ändras väl. Speciellt då det är en biltemapump.
Kanske får bli en Tilton, som dessutom får placeras om längre ner under catchtank så den fungerar bättre. Brukar kunna bli billigare att göra ordentligt direkt.

*Fläkten gick inte, ska kolla om det bara är i sprutet så den inte aktiveras korrekt.

*Fukt från hastighetsgivaren på diffklumpen
Får kolla o-ring & samtidigt passa på att byta diffolja

Bjuder iaf på en kortare film från ett varv:


_________________
Timmy Fredriksson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Lite update om bilen:
*Breddarna har kommit hem (Bild nr2) - Har inte testat passform än då bilen står på PPF fortfarande.
*Vinge låg på mitt skrivbord häromdagen levererad av kollega (997cup replika i glasfiber)
*Ska köpa måttanpassad fräst splitter av kompis i närtid.

Resterande bilder illustrerar tänkt design av uprights för vingen som jag tänkte få vattenskurna i ~8mm alu.
Alla hål är tänkt o6,5mm för M6 bult.
2st rader med 4 grader mellan hålen per rad, och 2 grader "sicksack". Från ~1 grad Angle of Attack till ~20 grader.

Fästen till skuff & vinge görs separat anpassat mot ytorna.
3D modellen på E36 kan jag inte garantera är helt korrekt. Så tänkte skriva ut fästena på A3 för att få en bild av hur det skulle se ut mot bilen innan jag skickar ritning för skärning.
Ritad för att hållas ganska långt in på baklucka pga. ducktailen.

Någon som har några invändningar?












_________________
Timmy Fredriksson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Hämtade hem bilen under Kristi himmelsfärd från PPF.
De bytte pump för returen från turbo från den tidigare för högt monterade Biltema pumpen, till en Tilton. Den monterades då längre bak och längre ned samt med liten vinkel. Anledningen är att den tidigare sög olja snarare än tryckte. Att den hamnade längre bak innebär lite kortare slangar.
Många kör med pumpen från Biltema, och den förra pumpen höll i ca 6 år utan problem. De är dock inte byggda för continuous use så brukar kunna vara begränsad livslängd.

Ska slutföra design av uprights i veckan och lämna ritning för vattenskärning.

Sen på lördag är det 804m event på Malmby!



_________________
Timmy Fredriksson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Jag var med på 804m igår på Malmby Flygfält i Strängnäs och testade bilen.
Blev några repor innan regnet kom och vi valde att åka hemåt. Bilen funkade klanderfritt på allt och vi körde bilen dit, körde några repor och körde bilen hem. Sånt är ändå rätt så schysst i en rätt ordninggjord fullt gatlegal BMW turbo.

Fick till en mätning med gps puck men inget mer, samt hade strul med min gopro så av de fåtal reporna under endast en kort stund pga. regn så hann jag aldrig fixa till det. Men den mätningen som blev är ändå från en rätt bra körning så den talar sitt språk för hur bilen gick.

Största svårigheterna var att få iväg bilen... 1-2an går med bra hjulspinn och försök till att få ner fästet någorlunda oavsett om boostbygear gör att jag bara har 460whp där. Direkt från 3an var det däremot fullt fäste och bara mata på tills slut på sträckan. Går helt galet bra, och skulle vara coolt att få till körning antingen från rullande, eller med helt andra hjul tex! Jag tror heller inte att utväxling på 3.64 gör något positivt för körningen utan snarare gör att det blir ryckigare med växlar och sämre toppfart per växel. Ska testa mer på banan framöver men känslan är att 3.15 som Robert kört bilen med tidigare faktiskt kan gå bättre overall.




Nu är frågan bara vad nästa bankörning ska vara! Skulle ha åkt till Mantorp på 5100 28/5 nästa fredag men kan inte ta ledigt den dagen tyvärr.. Skulle kunna vara trackmonday/tuesday veckan efter alternativt testdagen på Kinnekulle så man får lite försmak/test av TAnu inför Mantorp som jag tänkt köra. Förhoppningsvis har jag splitter & vinge på bilen då med.

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Just ja, ritade klart uprights i måndags med och testade skära ut i kartong för att få en bild över hur det skulle se ut. Kändes bra, så skickade vidare ritningar för vattenskärningen.

Blev 3st rader för bultdelning istället för 2 så jag fick plats med 1 grad skillnad istället för 2. Så nu är designen från 1-20 grader i teorin iaf.

Har varit rätt ointresserad av printing för att jag jobbar inom tillverkningsindustrin, men börjar inse att jag skulle vilja ha en printer för prototyper. Då hade jag kunnat designa fram fästen både till vingen och bakluckan och låtit fräst fram i aluminium...




_________________
Timmy Fredriksson
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Ser ut som att det kommer bli bra
thumbs up

Vad du vad den väger?

_________________
Robin Karlsson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Norris skrev:
Ser ut som att det kommer bli bra
thumbs up

Vad du vad den väger?


Hoppas det! Det enda jag var lite fundersam på var tjockleken.. Blir det för vekt kan jag tänka mig att man behöver korsspänna med vajer för att slippa att hela vingpartiet skakar i sidleds? Kompisen tyckte 5mm, jag tyckte 10mm så landade i 8mm tjocklek.

Vikten, tänker du på vingen, uprightsen eller bilen?

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Du ska nog plocka bort spoilern på bakluckan när du planerar att ha den där vingen. Jag hade passat på att flytta vingen mer bakåt också då. thumbs up

EDIT: Eller det kanske är något reglemente du måste förhålla dig till som gör att den inte får sticka utanför kofångaren?
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Du ska nog plocka bort spoilern på bakluckan när du planerar att ha den där vingen. Jag hade passat på att flytta vingen mer bakåt också då. thumbs up

EDIT: Eller det kanske är något reglemente du måste förhålla dig till som gör att den inte får sticka utanför kofångaren?


Jag gjorde lite basic 2D CFD simulering för att se om jag var ute och cyklade helt om jag behöll den lilla vingen eller om det faktiskt till och med kunde bli än bättre. Som det ser ut så stör inte luftflödet varandra direkt. Tanken var annars att byta till glasfiberlucka med vinge, och ha den som sitter på som "gatlucka". Men då det redan är gjorda ingrepp med tanklock etc i denna lucka, och den är i plåt, så kände jag nog att det var smartare att installera direkt på den befintliga då den ska kunna palla trycket utan förstärkning underifrån som jag bör ha med glasfiber.

Anledningen till placeringen är en kombo av att det sitter en ducktail plus att hålla mig inom "box" mått på kaross som tidigare bilder illustrerat. Den får inte sticka upp ovanför tak, eller bakom kaross i klassen PRO Street i TAnu. Och eftersom den är så pass "gatvänlig" kände jag inte något behov av att göra så den enbart går in i PRO/Unlimited.

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



atfre skrev:
Norris skrev:
Ser ut som att det kommer bli bra
thumbs up

Vad du vad den väger?


Hoppas det! Det enda jag var lite fundersam på var tjockleken.. Blir det för vekt kan jag tänka mig att man behöver korsspänna med vajer för att slippa att hela vingpartiet skakar i sidleds? Kompisen tyckte 5mm, jag tyckte 10mm så landade i 8mm tjocklek.

Vikten, tänker du på vingen, uprightsen eller bilen?


Tänkte vikten på hela bilen

_________________
Robin Karlsson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Norris skrev:


Tänkte vikten på hela bilen


Det står fel på första sidan om vikten. Vägde bilen på en lastbilsvåg för någon månad sedan och den vägde då in på 1,44t med mig och min son i. Uppskattar det till ca1290kg med nästan full tank (50L tank). Ska göras en bättre mätning framöver.

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
atfre
Sala
Här sen Mar 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Gjorde lite enklare 2d CFD simuleringar på bilen med olika wingsetups.
Bilen är lite böjd nedtill, orkade inte om det helt korrekt. Tog siluett av bild på bil plus vinge. Då den är lite lätt framåtlutad stämmer det nog någorlunda iaf.

Inga vingar alls:



Som den står just nu med ducktail:



Bara vingplan utan ducktail:



Både vingplan samt ducktail:



Någon som har några åsikter gällande simuleringarna? Att köra ducktail + vingplan samtidigt ser inte ut att försämra något?

Uprights är färdigtillverkade och redo att hämtas. Tänkte hämta de i helgen.

Står även i valet och kvalet just nu med att kapa skärmarna när som... Lagt ut annons på mina hjul och tänkte köpa 10" breda så jag får på 265-275 utan problem. Har dock lite sista panik med att ta beslutet då jag kapar bort den delen av "org-sleeper-look"...

_________________
Timmy Fredriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw E36 turbo SFRO -91
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (7013 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande