Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 -10
1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (13272 totalt)
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Ny banbil införskaffad!

Minimalt med standardutrustning - ingen navi, PDC endast bak, inga EDC dämpare etc - bra för vikten!
Bilen är en LCI med DKG lådan. Två tidigare ägare. Dessa har försett bilen med lämpliga clubsport modifieringar. Färgen heter A75 Melbourne Rot Metallic och matchar fint mot svarta kolfiberdetaljer! Vevstakslagrena byttes för ca 3.000 mil sedan, så det är väl snart dags igen!



Utrustning från start:
Akrapovič Titanium Evolution helsystem med 100-cells kattar - 24kg lättare än originalsystemet
Schirmer stolsunderreden
Recaro Pole Position
BBS CH 19"
Schroth 6-punktsbälten
Wiechers halvbur med extra förstärkning av Tom Schirmer
Brembo 4-kolvsok fram
Schmickler tune (DME+DKG) mappad till 436hk
KW Clubsport 2-vägs med KW justerbara topplagringar


Efter köpet registreringsbesiktigades bilen med halvbur (och därmed var originalstolar, originalbromsar och originalkattar tvungna att monteras). KW chassiet fanns redan med i det utländska "breifet".


Bilen gick igenom registreringsbesiktning och kontrollbesiktning utan anmärkning.


Buren inskriven i registreringsbeviset.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Efter registreringsbesiktningen har fick bilen sig en rejäl service. Började med att byta oljan i DKG'n:


Oljan och reservdelarna uppdukade. För mig gick det åt 6,25 liter DKG olja (BMW dctf 1+)


Oljan töms ur


Suction filter och pickup


Det gamla tryckfiltret byts ut


Rent och fint


Nytt filter på plats


Använde Biltemas sugpump för att fylla DKG'n med dctf 1+ oljan


Nytt DKG-oljetråg med nya packningar


Dags att köra oljebalanserings proceduren - hittas i ISTA under Service functions/Power train/Transmission control/Adjustment/Oil balancing


"Luftningen" startar


Motorn ska hållas på drygt 2000 RPM


Klart!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Snygg röd färg! Mycket trevligare än "brandkårsröd" med lite mörkare nyans.

Intressant att man kan få in coilovers i regbeviset, eller snarare att det inte gör något om det är med i de utländska papperen. Tidigare har jag hört att det kan bli problem vid import om det finns en massa inskrivna saker (tyskarna måste ju skriva in allt från fälgar till spacers och sportavgasystem om de inte har EU-godkännande och kan klassas som reservdel (ABE-prüfung/"kein eintragspflich" brukar då anges tydligt på sådana tuningprodukter).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
RolleW
Staffanstorp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 157



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Roland Wihlborg
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Tack!
Som jag förstår det får inte en svensk registreringsbesiktning neka något som är godkänt i annat EU-land. Dock, i mitt fall fanns även BBS CH fälgar inskrivna i det utländska registreringsbeviset, men det tyckte besiktningsingenjören var onödigt att föra in i det svenska registreringsbeviset - de är godkända så länge de inte riskerar att ta i skärmar, hjulupphängning eller hjulhus. Samma sak med den bakre delen av Akrapovič-systemet - den har en e1-märkning och därmed EU-typad för bilen. Den kom inte heller med i registreringsbeviset med motiveringen att Transportstyrelsens direktiv är att hålla nere på antalet noteringar under "Tilläggsinformation" i registreringsbeviset.

Victor. skrev:
Snygg röd färg! Mycket trevligare än "brandkårsröd" med lite mörkare nyans.

Intressant att man kan få in coilovers i regbeviset, eller snarare att det inte gör något om det är med i de utländska papperen. Tidigare har jag hört att det kan bli problem vid import om det finns en massa inskrivna saker (tyskarna måste ju skriva in allt från fälgar till spacers och sportavgasystem om de inte har EU-godkännande och kan klassas som reservdel (ABE-prüfung/"kein eintragspflich" brukar då anges tydligt på sådana tuningprodukter).

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Helrätt bil, Nicke!
De som anser att BMW "måste" ha en sexa har inte kört kombinationen S65 och DKG. Heeeelt fantastisk drivlina och jag kan fortfarande sakna min gamla M3 E90.

Du skrev att det satt Recaro Pole Position i bilen. Har du hunnit känna på den under längre sträckor? Är den för rejsig eller funkar det även under längre pass?
Har funderat på antingen Pole Position eller Cobra Nogaro i Vantage'n men har inte provat någon av dem så det vore kul att få en recension.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Tack! Funderade länge på det där med DKG eller inte, men inser att man inte måste jämföra bättre/sämre än manuell - det är en helt annan sak bara, och sjukt kul dessutom!

Jag har kört ca 170 mil med Recaro stolarna och är väldigt nöjd med dem. Visst är de rejsiga, så för en GT-vagn som din fina Vantage så är det kanske för tight? Samtidigt är man inte det minsta trött i ryggen efter ett långt landsvägsstint. Har bara haft Sparco innan och noterar att Recaro känns som mer kvalitet och smartare design. Tex finns en liten utbuktning vid hålet där höftbältet går in i stolen. Denna utbuktning rymmer bälteshonan till tre-punktsbältet perfekt och man slipper därmed ha honan utanför stolen - mindre risk för slack i bältet mao!

Johan Samson skrev:
Helrätt bil, Nicke!
De som anser att BMW "måste" ha en sexa har inte kört kombinationen S65 och DKG. Heeeelt fantastisk drivlina och jag kan fortfarande sakna min gamla M3 E90.

Du skrev att det satt Recaro Pole Position i bilen. Har du hunnit känna på den under längre sträckor? Är den för rejsig eller funkar det även under längre pass?
Har funderat på antingen Pole Position eller Cobra Nogaro i Vantage'n men har inte provat någon av dem så det vore kul att få en recension.


_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Nästa steg: flytta över bältesinfästningen från originalstolarna till Tom Schirmer stolsunderredena:



Får man borra i Schirmers fästen?!


Två hål borrade. Skruvar fast den bakre urgröpningen i bältessträckaren i stolen som ett mothåll så att den inte kan rotera vid en krock om krutladdningen löser ut.


Klart!


Kontaktstycket är nu rensat från kontakter till elstolarna, det aktiva nackskyddet, stolsairbag, sätessensor (passagerarsida) och innehåller nu endast sladdar för bätessträckare och bälteskontakt.


Stolen monterad

Kodade bort det aktivtiva nackskydden, stolsairbags och sensormattan. Visade sig att BMW lagt in det som behövs i modulerna CAS, NFRM och ABG för att användas om bilen är en GTS. GTS har ju Recaro stolar som original och extrautrustningen "Recaro" finns därför i förberett i modulerna! Jag modifierade modulerna på följande sätt i NCSExpert för att slippa felkoder:

Lade till "+RECA" i VO (Workorder) och sparade i CAS och NFRM.

Verifierade att dessa parametrar var satta till "nicht_aktiv" ABG modulen:
SIDEBAG_LINKS_1 -Side Airbag (left)
SIDEBAG_RECHTS_1 -Side Airbag (right)
AKS_LINKS_1_CD -Active head restraint (left)
AKS_RECHTS_1_CD -Active head restraint (right)
OC3_1 -Seat occupancy mat
GK/OC3/POL -Related to the occupancy mat
GURTKONTAKT_BEIFAHRER_1 -Seat belt contract/connection (passenger)
GURTKONTAKT_FAHRER_1 -Seat belt contract/connection (driver)
GURTSTRAFFER_BEIFAHRER_1 -Seat belt tensioner, active restraint (passenger)
GURTSTRAFFER_FAHRER_1 -Seat belt tensioner, active restraint (driver)
SPSBF_1 -Seat position sensor (passenger)
SPSF_1_CD -Seat position sensor (driver)


Vid en krock kommer alltså bältessträckaren att deploy'a - precis som jag vill ha det!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Bra spec på bil! fick tyvärr acceptera Navi på min jag precis byggt iordning.

Blir kul att följa

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

plato skrev:
Bra spec på bil! fick tyvärr acceptera Navi på min jag precis byggt iordning.

Blir kul att följa


Använd den för Racechrono eller liknande



Finfin bil Niklas!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Grattis till en grymt fin bil!👍🏁

En fråga. Innebär det att det går att regga en modifierad ringtool med alla moddar specade i det tyska fahrzueg briefet i Sverige?

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Kennie skrev:
Grattis till en grymt fin bil!👍🏁

En fråga. Innebär det att det går att regga en modifierad ringtool med alla moddar specade i det tyska fahrzueg briefet i Sverige?


Detta verkar fortfarande vara ett lotteri trots EU direktiv mm. Som alltid är det ju bäst att ringa runt till lite olika stationer och fråga hur de gör i aktuellt fall. På så vis slipper man åka på pumpen med en bil.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Grattis till nyförvärvet! Jag har följt din gamla e46 tråd med glädje så det här ser jag fram emot att följa med! Finns det några framtidsplaner vad gäller uppgraderingar?

Ang Pole Position så tycker jag dom är förvånansvärt sköna och längre turer brukar sällan vara nåt problem. Jag har innan också åkt Sparco men upplever PP som betydligt mer komfortabla. Vet inte riktigt hur det kommer sig, för man sitter fortfarande still när det börjar svänga och ryggstödet är ju fortfarande ganska upprätt.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Ser riktigt fin ut

Och trevliga uppdateringar.
Kul att se hur andra hittar lösningar. Jag ska se över mina bältesinfästningar snart. Det är lite "meckigt"

V8 med DKG är grymt.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Nicke_1 skrev:
Tack! Funderade länge på det där med DKG eller inte, men inser att man inte måste jämföra bättre/sämre än manuell - det är en helt annan sak bara, och sjukt kul dessutom!

Jag har kört ca 170 mil med Recaro stolarna och är väldigt nöjd med dem. Visst är de rejsiga, så för en GT-vagn som din fina Vantage så är det kanske för tight? Samtidigt är man inte det minsta trött i ryggen efter ett långt landsvägsstint. Har bara haft Sparco innan och noterar att Recaro känns som mer kvalitet och smartare design. Tex finns en liten utbuktning vid hålet där höftbältet går in i stolen. Denna utbuktning rymmer bälteshonan till tre-punktsbältet perfekt och man slipper därmed ha honan utanför stolen - mindre risk för slack i bältet mao!

Johan Samson skrev:
Helrätt bil, Nicke!
De som anser att BMW "måste" ha en sexa har inte kört kombinationen S65 och DKG. Heeeelt fantastisk drivlina och jag kan fortfarande sakna min gamla M3 E90.

Du skrev att det satt Recaro Pole Position i bilen. Har du hunnit känna på den under längre sträckor? Är den för rejsig eller funkar det även under längre pass?
Har funderat på antingen Pole Position eller Cobra Nogaro i Vantage'n men har inte provat någon av dem så det vore kul att få en recension.


Tack för din input! Jo, min bil är och ska förbi en gatbil även jag vill förädla den på vissa punkter. Den får inte bli alltför trackday-anpassad eller besvärlig att åka och köpa glass med. Men får jag tillfälle kommer jag krypa in i din bil och provsitta din stol!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Grattis till trevlig bil Niklas, grym drivlina...kanske den sista "riktiga" från M Gmbh...
Åker själv E93M3 på sommaren.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Finfin bil Niklas!!!

Tack!
Kennie skrev:
Grattis till en grymt fin bil!👍🏁
En fråga. Innebär det att det går att regga en modifierad ringtool med alla moddar specade i det tyska fahrzueg briefet i Sverige?

Tack Kennie!
Det som gällde inför min registreringsbestiktning var:
- (Halv)bur går bra
- Recaro går inte bra - original bältesinfästning gäller!
- Brembo fyrkolvsoken går inte bra - fick montera på originaloken
- KW Clubsport - inga problem då de redan fanns i regbeviset. Hade de inte gjort det hade det inte varit några problem med att skriva in.
- Akrapovič helsystemet var omöjligt att få in i det svenska regbeviset. Detta då primär- och sekundärkattar ersatts med två 100-cells kattar som inte renar tillräckligt. Dessutom saknas e1-märkning på den främre delen av systemet. Slutdämparna gick dock bra att besiktiga med. Jag pratade med besiktningsingenjören innan jag hämtade bilen så att jag visste vilka modifieringar jag vara tvungen att göra innan jag besökte stationen för registreringsbestiktningen.

N Wiberg skrev:
Grattis till nyförvärvet! Jag har följt din gamla e46 tråd med glädje så det här ser jag fram emot att följa med! Finns det några framtidsplaner vad gäller uppgraderingar?

Ang Pole Position så tycker jag dom är förvånansvärt sköna och längre turer brukar sällan vara nåt problem. Jag har innan också åkt Sparco men upplever PP som betydligt mer komfortabla. Vet inte riktigt hur det kommer sig, för man sitter fortfarande still när det börjar svänga och ryggstödet är ju fortfarande ganska upprätt.

Tack Nicklas! Planen var att det inte ska spåra ut och att jag ska inte skulle lägga så mycket tid på den. Men... det har spårat ur redan nu...
Peppe Fröjd skrev:
Ser riktigt fin ut

Tack!
Patrik Skoog skrev:
Grattis till trevlig bil Niklas, grym drivlina...kanske den sista "riktiga" från M Gmbh...
Åker själv E93M3 på sommaren.

Tack Patrik! Ja, den sista någorlunda analoga BMW'n!
Johan Samson skrev:

Men får jag tillfälle kommer jag krypa in i din bil och provsitta din stol!

Ska på BMWCSM's träff på Gelleråsen den 8/5 om du vill provsitta!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Mer service!


Luftfilter


De gamla tändstiften. Nya stift: - NGK LKR8AP


Passade på att byta "Fuel Tank Breather Valve" medans jag ändå hade luftburken demonterad.


Ny olja till motorn


Nya motorkuddar



Trottlarna rengjorda


Bytte ut de gulaktiga lamporna i halo-ringarna mot 20W LED. Syns inte riktigt på bilden, men på passagerarsidan sitter det OEM lampor och på förarsidan Cree LED 20W.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Dags att byta ut alla bussningar och länkarmar i bakvagnen!


Diffen sänks ner.


Bakvagnen nere. Gick ganska smidigt att få ner bakvagn och diff med hjälp av Biltemas Minilyft.


Camberarmarna behöver snyggas till


Efter en vända i blästerskåpet ser det bättre ut!


Diffen uppsnyggad

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Fint som vanligt!

_________________
Patrik Skoog
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Mycket fint jobb i vanlig ordning! Den där mini-saxlyften såg ju supersmidig ut! Jag har tänkt ta ner min diff framöver med för översyn och har undrat hur man gör det smidigast. En sån där blir det nog!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 -10
1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (13272 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande