Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 123, 124, 125 ... 135, 136, 137   >>
27 besök idag (1057665 totalt)
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Jag är inte klar med fjädringen än, så jag återkommer där. Just saying....

Men en sak jag vill förbättra är avluftningen av kupén och funderar på att montera Naca scoop i golvet, vända "bakåfram" och med en 100mm slanganslutning. Tillsammans med mina luftventiler i fotutrymmet så borde det ge en skön svalka utan att behöva montera AC.
Scoopen blir ju relativt stora, typ 17cm breda och 35cm långa men de (2st i bredd) får plats i golvet på ena sidan av bilen.
Finns det några praktiska problem med att osymmetriskt ventilera ut luft under golvet på det viset?
Om det finns det, är det något man ska ta hänsyn till?

Höjden på bilen från mark är 85mm fram och ca 95mm bak.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Apropå ingenting alls - hur tycker du den markfrigången funkar och vad har du för hjulbas?



Med vänlig hälsning,
90/100mm + pallbockar.
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



And ersJepp sson skrev:
Apropå ingenting alls - hur tycker du den markfrigången funkar och vad har du för hjulbas?



Med vänlig hälsning,
90/100mm + pallbockar.


Hej.
Hjulbasen är 2450mm och det fungerar.
Jag har haft golvkänning en gång under förra sommaren när jag fick ett snabbt möte på smal väg och fick lägga ut hjulen i gräset.
fartgupp etc funkar utmärkt, men man får vara försiktig.
Även bromsrullarna på bilprovningen funkar felfritt.
Dock är det ju slutbesiktat för mig nu.

Mvh Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



rschneberger skrev:
Jag är inte klar med fjädringen än, så jag återkommer där. Just saying....

Men en sak jag vill förbättra är avluftningen av kupén och funderar på att montera Naca scoop i golvet, vända "bakåfram" och med en 100mm slanganslutning. Tillsammans med mina luftventiler i fotutrymmet så borde det ge en skön svalka utan att behöva montera AC.
Scoopen blir ju relativt stora, typ 17cm breda och 35cm långa men de (2st i bredd) får plats i golvet på ena sidan av bilen.
Finns det några praktiska problem med att osymmetriskt ventilera ut luft under golvet på det viset?
Om det finns det, är det något man ska ta hänsyn till?

Höjden på bilen från mark är 85mm fram och ca 95mm bak.

mvh //Ricky


Om det inte är ett direkt undertryck i det området relativt kupén så tror jag att det finns bättre ställen att dumpa luften. I öppningen i bakluckan lär det vara bra sug om du leder en slang dit. Har du bra tryck och flöde i inloppen behöver du inte bekymra dig så mycket om undertryck i utloppen.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Äntligen kom så fjädarna. Och med mina inputs på vinklar,utväxlingar, vikter och ovikter så lyckades Mr Libell att hitta ganska så rätt som det hittils verkar. Nu sväljer bilen både asfaltsskarvar och svepande gupp utan att man undrar om karossen sprack när man passerade. Bilen har helt enkelt fått en fungerande fjädring.
Från 275Lbs (tror jag) bak till 425 och från 400Lbs till 650Lbs fram så reagerar nu bilen på varje klick jag gör på stötdämparna.

Har inte hunnit med att testa på ngn bana ännu men siktar på nästa Trackmonday på Mantorp.
Oljekylningen har jag inte hunnit testa än, men den ska utvärderas under närmaste veckan bara det finns tillräckligt med torrspår.

Så tillsvidare nöter jag på med mina justeringar... thumbs up thumbs up





mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Skönt att höra.
Hoppas du får även oljan att arbeta som du vill

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



22 isch grader i luften på Mantorp och en oljetemp på 125 grader och knappt 100grader i vattnet tycker jag kan bli godkänt.
Nu ska jag bara se om det går att få dessa oljeadaptrar att bli täta. Någon som har tips på någon som har gummitätningarna (fyrkantig profil) som reservdel?
Ska se om det går att få ihop det med de gummitätningar som finns på oljefilter, samt limma.
Och så kärvar växelspaken med den nya vajern. Växla från 2an direkt till 5an gör inte att man blir direkt snabb.....

Gällande fjädrarna så åker jag nu med 2 klick ut på dämparna, runt om. Känns som att det kanske är lite för dålig justermarginal.

Gött att få meka lite! Den14e juni hoppas jag att det ska vara löst.




mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Skitkul o se den in action idag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Om jag jämför oljetemp mot min C63 så ligger din lite högt.
Jag har aldrig mer än ca 8-10 grader varmare olja än vatten då jag piskar den.
Åker jag lungt ligger den nån grad över vattentempen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Jäklar vilken fin bil

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Kadett4wd skrev:
Om jag jämför oljetemp mot min C63 så ligger din lite högt.
Jag har aldrig mer än ca 8-10 grader varmare olja än vatten då jag piskar den.
Åker jag lungt ligger den nån grad över vattentempen.


Det sista är även min uppfattning, dvs den ligger på ca 90 grader vid cruising, vilket är lite väl lågt.


mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



zmicke skrev:
Jäklar vilken fin bil


Tack!

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Magnus Thomé skrev:
Skitkul o se den in action idag thumbs up


Ibland när man är på plats så utvecklar man sig själv och andra gånger är det bilen som blir utvecklad.

Lite vad allt går ut på.... thumbs up

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Hej,
Någon som vet var jag kan hitta nya gummitätningar (fyrkantig profil) till mina oljeadaptrar?
Momentum har inte och jag funderade ett tag på att plocka de tätningar som finns till oljefilter, men har inte hittat rätt dimensioner ännu.

Tips mottages, då de som jag har frågat inte har dessa tätningar som reservdel.





mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Vet inte om ett sånt här snabbgooglesvar hjälper nåt?
https://www.ebay.com/i/233297024596

flat o-ring gasket, ungefär

Eller detta som sökinspiration
https://www.ebay.co.uk/itm/Mocal-Replacement-Seal-Sandwich-Plate-Fits- . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Har du kollat med Hydroscand?

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Niklas Falk skrev:
Vet inte om ett sånt här snabbgooglesvar hjälper nåt?
https://www.ebay.com/i/233297024596

flat o-ring gasket, ungefär

Eller detta som sökinspiration
https://www.ebay.co.uk/itm/Mocal-Replacement-Seal-Sandwich-Plate-Fits- . . . .


Tack för söktipset! thumbs up

mvh /Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Janne J skrev:
Kanske passar den här: https://www.kgtrimning.org/mocal-oljekylare/tillbehor/or569a.html


Den där passade spot-on på den ena adaptern!
Misstänker att det är en mocal som kan sitta där, och med lite uppslag till sökningar så hittade jag en lösning till den andra adaptern också. thumbs up thumbs up

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Måste säg att KG Trimning var ena rackare på att få iväg sina produkter snabbt. Kudos!

Inser ju att motorkåpan blir rätt så varm efter varje hårdkörning, och eftersom jag har en panisk rädsla för att glasfibern (polyestern) ska bli spröd och knäckebrödslik med tiden (läs +30 år) så fick det bli lite värmeskydd medan jag väntar på tätningarna.

Ni som åker Locost, vad är erfarenheten av att låta glasfibern utstå strålningsvärme?





mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Jag har haft en motorinklädnad av glasfiber-polyester utan värmeisolering i år 30 år, inga problem med sprödhet. Däremot lyser glasfiberstrukturen igenom, särskilt snabbhet i de mest värmepåverksde områdena.

_________________
Göran Nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 123, 124, 125 ... 135, 136, 137   >>
27 besök idag (1057665 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande