Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 123, 124, 125 ... 136, 137, 138 >> 123 besök idag (1059180 totalt) |
Jag är inte klar med fjädringen än, så jag återkommer där. Just saying....
Men en sak jag vill förbättra är avluftningen av kupén och funderar på att montera Naca scoop i golvet, vända "bakåfram" och med en 100mm slanganslutning. Tillsammans med mina luftventiler i fotutrymmet så borde det ge en skön svalka utan att behöva montera AC. Scoopen blir ju relativt stora, typ 17cm breda och 35cm långa men de (2st i bredd) får plats i golvet på ena sidan av bilen. Finns det några praktiska problem med att osymmetriskt ventilera ut luft under golvet på det viset? Om det finns det, är det något man ska ta hänsyn till? Höjden på bilen från mark är 85mm fram och ca 95mm bak. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Apropå ingenting alls - hur tycker du den markfrigången funkar och vad har du för hjulbas?
Med vänlig hälsning, 90/100mm + pallbockar. |
||
Hej. Hjulbasen är 2450mm och det fungerar. Jag har haft golvkänning en gång under förra sommaren när jag fick ett snabbt möte på smal väg och fick lägga ut hjulen i gräset. fartgupp etc funkar utmärkt, men man får vara försiktig. Även bromsrullarna på bilprovningen funkar felfritt. Dock är det ju slutbesiktat för mig nu. Mvh Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Om det inte är ett direkt undertryck i det området relativt kupén så tror jag att det finns bättre ställen att dumpa luften. I öppningen i bakluckan lär det vara bra sug om du leder en slang dit. Har du bra tryck och flöde i inloppen behöver du inte bekymra dig så mycket om undertryck i utloppen. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Äntligen kom så fjädarna. Och med mina inputs på vinklar,utväxlingar, vikter och ovikter så lyckades Mr Libell att hitta ganska så rätt som det hittils verkar. Nu sväljer bilen både asfaltsskarvar och svepande gupp utan att man undrar om karossen sprack när man passerade. Bilen har helt enkelt fått en fungerande fjädring.
Från 275Lbs (tror jag) bak till 425 och från 400Lbs till 650Lbs fram så reagerar nu bilen på varje klick jag gör på stötdämparna. Har inte hunnit med att testa på ngn bana ännu men siktar på nästa Trackmonday på Mantorp. Oljekylningen har jag inte hunnit testa än, men den ska utvärderas under närmaste veckan bara det finns tillräckligt med torrspår. Så tillsvidare nöter jag på med mina justeringar... mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
22 isch grader i luften på Mantorp och en oljetemp på 125 grader och knappt 100grader i vattnet tycker jag kan bli godkänt.
Nu ska jag bara se om det går att få dessa oljeadaptrar att bli täta. Någon som har tips på någon som har gummitätningarna (fyrkantig profil) som reservdel? Ska se om det går att få ihop det med de gummitätningar som finns på oljefilter, samt limma. Och så kärvar växelspaken med den nya vajern. Växla från 2an direkt till 5an gör inte att man blir direkt snabb..... Gällande fjädrarna så åker jag nu med 2 klick ut på dämparna, runt om. Känns som att det kanske är lite för dålig justermarginal. Gött att få meka lite! Den14e juni hoppas jag att det ska vara löst. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Det sista är även min uppfattning, dvs den ligger på ca 90 grader vid cruising, vilket är lite väl lågt. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Ibland när man är på plats så utvecklar man sig själv och andra gånger är det bilen som blir utvecklad. Lite vad allt går ut på.... mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Hej,
Någon som vet var jag kan hitta nya gummitätningar (fyrkantig profil) till mina oljeadaptrar? Momentum har inte och jag funderade ett tag på att plocka de tätningar som finns till oljefilter, men har inte hittat rätt dimensioner ännu. Tips mottages, då de som jag har frågat inte har dessa tätningar som reservdel. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Vet inte om ett sånt här snabbgooglesvar hjälper nåt?
https://www.ebay.com/i/233297024596 flat o-ring gasket, ungefär Eller detta som sökinspiration https://www.ebay.co.uk/itm/Mocal-Rep |
||
Kanske passar den här: https://www.kgtrimning.org/mocal-olj
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
Tack för söktipset! mvh /Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Den där passade spot-on på den ena adaptern! Misstänker att det är en mocal som kan sitta där, och med lite uppslag till sökningar så hittade jag en lösning till den andra adaptern också. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Måste säg att KG Trimning var ena rackare på att få iväg sina produkter snabbt. Kudos!
Inser ju att motorkåpan blir rätt så varm efter varje hårdkörning, och eftersom jag har en panisk rädsla för att glasfibern (polyestern) ska bli spröd och knäckebrödslik med tiden (läs +30 år) så fick det bli lite värmeskydd medan jag väntar på tätningarna. Ni som åker Locost, vad är erfarenheten av att låta glasfibern utstå strålningsvärme? mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Jag har haft en motorinklädnad av glasfiber-polyester utan värmeisolering i år 30 år, inga problem med sprödhet. Däremot lyser glasfiberstrukturen igenom, särskilt snabbhet i de mest värmepåverksde områdena.
_________________ Göran Nilsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 123, 124, 125 ... 136, 137, 138 >> 123 besök idag (1059180 totalt) |