Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2000 - The Ratster | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 29 besök senaste veckan (90825 totalt) |
Slutade med att jag lämnade in toppen för sänkgnistning - case closed! Tyvärr så innehåller gnistvätskan en massa metallpartiklar så toppen måste tillbaka till motorverkstan och tas isär för rengöring.
Roade mig med att ultraljudstvätta det jag kunde - fint blir det i alla fall! Huvudsyftet var att få bort kolvätet/olja från insidan av insuget, case closed även där. Nu väntar jag på slitdelar för att montera ihop allt igen. Några funderingar: "assembly lube", är det vilken monteringspasta som helst, t ex https://www.autodoc.se/liqui-moly/7897811? Ska jag köpa på mig 9 liter skitolja och byta efter att ha varmkört ett par gånger? _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||
Vilken motorverkstad använder du? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Hur man ska köra in en motor finns lika många teorier om som motorbyggare ungefär. När jag lät en seriös motorbyggaren bygga en trimmad sugmotor åt mig så var rådet att undvika tomgångskörning samt att inte köra maxbelastning med stora gaspådrag första tiden (typ 50 mil eller så). Extra oljebyte ansågs inte nödvändigt. Byggaren var enem och han har ju ändå byggt en och annan rejsmotor genom åren
Jag böt efter ca 25 mil och sedan därefter en gång per år. Alltid hållit mig till samma olja utom vid inkörning som blev på en enklare semisyntet. Sen enbart Castrol av god kvalité. EFter 25 mil trailade jag till Kinnekulle och körde 10 mil där Jag hade hällt i billigaste A40-oljan i din motor och sen kört runt i trafik 20-30 mil. Därefter bytt till lämpligare och bättre olja för användningsområdet. Mobil 1 brukar rekommenderas till dessa och det finns både 0w-40 och 5w-50 med A40-märkning. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
När jag renoverade min 964 motor så varmkörde jag den (efter en hel del strul med att få den att starta och gå rent pga dåliga spridare).
Bytte sedan oljan, sen var det i princip full fart, kanske ett par mil "shake down" innan mappning på rullande landsväg och sen iväg till gotland ring... Jag tycker det kan vara värt ett snabbt oljebyte efter en varmkörning. Det värsta slitaget sker precis i början, man spolar ut monteringspastan etc, eventuellt skräp/damm som kommit in vid montering kommer bort också. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Enebybergs Motorrenovering, https://enebybergsmotor.se/. Jag har bott en kilometer bort i 14 år och passerat många gånger men det här är första gången jag haft behov av deras tjänster.
Old school, som sagt - kunnig och hjälpsam. Jag älskar loggan... Skruvade isär evakueringspumparna i topparna - en av dem såg ut såhär. Är det anledning att byta? Är väl ingen mikrometerpassning i den där direkt men det är ju alltid kul att sova gott om natten... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||
Tack, allihop - bekräftar min idé. Motorn innehåller ju i princip inte några nya delar förutom att ventiler och säten slipats och toppen planats. Så 5 mil till Nynäs, 5 mil mellan Visby och Storugns och sen byta olja på plats...
_________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||
Ta småvägarna istället för 73:an så är det lugnt! _________________ Tord Ringenha11 |
||
Sakta men säkert går arbetet vidare. Medan andra lägger sista lagret keramisk coating på bilen eller drar till Sviestad ser det ut såhär hos mig:
Men men, det går framåt. Tog tag i de där eländiga sotavlagringarna, mycket tillfredsställande resultat! Också av med oljetråget på 3.4:an. Det här ser ju inte klockrent ut: Nån brun tätningsmassa som jag inte stött på än, gissar att nån öppnat motorn. Vilket förmodligen bekräftas av själva tråget, tvivlar att Zuffenhausen skulle släppt ifrån sig nånting som ser ut såhär: Hittade också lite metallspån i silen - den uppmärksamme läsaren minns att detta hände även med motorn som nu sitter i bilen. Slutsatsen då - som nu - blir nog att det är rester från bearbetning vid tillverkning. Slutligen hade jag planerat IMS DayT! Det sket sig grandiost, fick helt enkelt inte ut lagret från axeln. Synd att jag ens öppnade upp den för lagret såg och kändes jättebra ut, tror att det blivit bytt nån gång tidigare. Inte orimligt eftersom bilen gått i IMS-paranoians förlovade land större delen av sitt liv. Ny och bättre (?) urdragare på väg hem. Jag har också slagit till på en 997 GT3 huvudbromscylinder för att råda bot på den svampiga känslan i pedalen, en av de saker jag inte gillat med bilen. De som gjort modden gillar den skarpt (https://rennlist.com/forums/996-forum/1048917-installed-a-997-gt3-master-cylinder-in-my-996-c2.html) och jag fattar inte varför jag inte gjort nåt åt detta tidigare. Köpte den från Tyskland, då fick jag med ett presentkort - you gotta love the tyskar. För om man köper bromscylinder är man väl i målgruppen för gött vin? _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||
Ja, det var ju där jag fastnade istället för att skruva huvudbromscylinder. Dessvärre, vid en snabb anblick meddelades följande: "In welche Länder liefert Weinfürst? Aktuell ist die Lieferung Ihrer Weine nur innerhalb Deutschlands möglich." _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||
Skam den som ger sig - eftersom det inte blev nåt vin fick jag ta tag i IMS-lagret. Det kändes och såg ju verkligen ut att vara i gott skick så helst hade jag lämnat det men eftersom jag redan varit på och dragit i det (och dessutom hade ett nytt liggande) kändes det bäst att få ut det.
Som sagt, ny och bättre urdragare kom hem. Slutsats: avloppsrör duger inte till att ta upp den här typen av krafter... Men skam den som ger sig - Biltema fick stå till tjänst med en avgasrörsadapter som hade precis rätt diameter och då gick det som smort! Satt ett exakt likadant lager som jag har köpt för att sätta in och det var mycket riktigt i nyskick... Men vafan, nattsömnen är i a f räddad. Alla packningar och andra tillbehör är hemma så nu blir det omvänd manöver. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||
Tack, Per! Ingen risk att jag får ihop det här i en handvändning... 😂 _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||
Ehhhh - stopskruvar? Hur menar du då? När jag drog ur lagret eller för kåpan utanför lagret? _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2000 - The Ratster | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 29 besök senaste veckan (90825 totalt) |