Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 320i 1989 (M3 replika)
352 besök senaste veckan (1061 totalt)
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464


Trådstartare
Det kanske är dags för mig att presentera mitt bygge också då jag hängt med här några år nu. Bilen stod dock "klar" 2007 och det enda som i princip är ändrat sen dess är en omlackering.

Nåväl, bilen i fråga är då en BMW E30 320 årsmodell 1989. B20:in åkte ur till förmån för en B25 då B20:in fick spännrullehaveri. Sen råkade jag komma över ett tak inklusive C-stolpe och baklucka från en M3E30 och då började såklart galenskapen med detta projekt.
Ett par års samlande och letande senare ledde till att jag hade de flesta delar för ett totalt skepnadsbyte.
Enbart originaldelar ville jag ha så det tog sin tid. Redan då var det slut på vissa delar hos BMW så både nya och begagnade delar blev det.
De nya delarna monterade jag på min riktiga M3 och dess delar hamnade på 320:in.

En hyffsat välutrustad E30 från början som nu har tappat vissa delar men fått andra nya.
Detta blir väl lite av en snabbspolning tidsmässigt.

Klicka för större bilder!

Såhär såg bilen ut när jag köpte den år 2000 sånär som på frontspoilern och fälgarna.


Efter att C-stolpen borrats loss från M3taket och ditsatt på samma sätt på min bil.


Letade rätt på fram och bakvagn från M3 och fick även på en uppsättning snygga style 32 som tyvärr såldes senare.

Det blev ett litet bakslag då någon i en liten mazda 323 försökte med konststycket att skicka tre bmw till skroten. Han körde in i baken på den silvriga 525 som knuffades in i min bil. Sen gled han efter sidan på min 320 och tryckte in dörr, framskärm och fälg samt förstörde styrväxeln.
Efter det brakade han sidledes in i baken på den svarta 750:an.
Tre bilar till återvinning och en reparerades. Tur i oturen ändå att det fanns en bil bakom min som tog värsta smällen.
Mazdan kördes i "50" km/h. 😉

Översiktsbild över förödelsen. Notera däckspåren bakom 525:an.


525:an med intryckt bakvagn och annorlunda hjulinställning


Min bil som klarade sig förhållandevis bra trots allt


750iL som har gjort sitt


Slutdestinationen för mazdan


En bild på min fälg

Mazdaägaren klarade sig med ett sår på örsnibben och ett indraget körkort.


Ett hopp till nästa del i projektet.
När bakskärmarna skulle dit valde jag att plocka bort C-stolpen igen och svetsa dit skärmarna för att få det enklare att passa ordentligt mot c-stolpen sedan.
Bakplåten byttes också då jag har facelift och då passar inte baklysena från tidiga E30. Nytt kablage till bakljusen gjordes också.
Dragkroken såldes.




Vi blev plötsligt av med garaget så jag fick plaska på lite skyddslack och besikta bilen för att sedan köra iväg den till nya förvaringsplatsen.


Lånade föräldrarnas garage och gjorde en tillfällig lackbox. Grundade och topplackade den där. Inte optimalt men så fick det bli. Mitt i vintern dessutom.


Här är det fortfarande M20B25 under huven.
Senare byttes den till M50B25 och sexväxlad getrag från E60 samt registreringsbesiktades som ombyggt fordon via SFRO.


Fick ett litet rosthål i nederdelen av skärmen, bakom stötfångaren. Som ni vet med rost så blir det mer ju mer man tar bort så det slutade med att jag fick tillverka ett eget pressverktyg för att få till en plåtbit med formen efter skärmen och så skulle det dit färg också. Omväxling förnöjer heter det så då blev det alpinvit istället för zinnoberröd.



Köpte lite bromskylningsdelar till fronten från pesch men det var inte så smart. Delarna jag fick hem verkade inte ens vara till rätt modell. Det blev ganska mycket plastande, sågande, spacklande och slipande innan jag blev halvnöjd.
Ber om ursäkt för insekterna.


En bild på maskinrummet.

Där är jag nu
Fortsättning följer låångsamt.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



Trevligt med tråd om den bilen, den är alltså vit nu?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464


Trådstartare
Japp den är vit sen några år. Det var färgen jag ville ha från början men eftersom jag redan hade en alpinvit så lät jag mig lätt övertalas till att välja en annan färg.
Dessutom är röd ingen bra färg om man inte kan ställa bilen i ett garage. Solen nöter hårt på rött. Supersnygg färg för övrigt men tiden och platsen för att underhålla den fanns inte. Nu står den dock i garage hela året utom de få månader den är påställd.

Den här har väl kanske varit lite inspiration, i alla fall har jag tittat en del på den.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464


Trådstartare
Jag är på jakt efter en framvagnsbalk till e30. Jag ska försöka fixa ett par motorfästen.
Är det någon runt Dalarna, Säter som har en till låns?

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464


Trådstartare
Funderar lite grann här. Men Honda K20/24 är det någon som vet om det finns någon distributör av swap-kit och liknande inom EU. Jag hittar bara i USA och övriga världen, inget lite närmare Sverige.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328




_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464


Trådstartare
Ja jag har sett den där. Den ser trevlig ut. 🙂
Jag har inte planerat att ha motorn lika långt bak som han har satt den. Jag vill slippa modifiera bilen.
Motorn är tänkt att sitta ungefär som på M3e30, det vill säga cirka en cylinder framåt.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 320i 1989 (M3 replika)
352 besök senaste veckan (1061 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande