Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 433, 434, 435 ... 501, 502, 503 >> 125 besök idag (2502601 totalt) |
Ett problem var wastegate klockorna som tog så mycket plats.
Original RS6 har mycket mindre, så kollade runt om det fanns mindre som fungerade för EFR men hittade inget, så klurade på om det gick att flytta dom lite. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Men så lyckades jag hitta denna ombyggnads modifiering för att flytta wastegate klockan ner i mellan kompressor hus och avgashus, tydligen inte bara jag som haft plats problem
Och då kunde jag vrida turbon så wastegate klockan hamnade högre upp och in rundningen på växellådan _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Men sen var det fortfarande problem med frigång för utloppet på kompressor kåpan som ju ändå tar i det special byggda låga skyddet över drivknuten.
Såg att Indycar turbon hade ett alternativ där utloppet pekade framåt men den kåpan är inte lätt att hitta, hittar tyvärr ingen bild nu på den. Så jag frågade Turboservice och fick tips om dessa kompressor kåpor på bilden ovan, MEN dom kostar 4400kr styck ! ? ! Dessutom var det 12 veckors lev tid. Så det fick bli en egen lösning.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Tänk på när du svetsar kompressorkåpan att det är viktigt med riktigt förvärmning
och att hålla det varmt när du svetsar, och lugn efterkylning har aldrig svetsat själv men har haft mätresultat från många turbos som blivit utsadda för frankensteins läkare och det blir tyvärr aldrig samma turbo. ingen kritik åt dig martin, som sagt du bygger och meckar medan andra snackar, men tänk på när dom nya turbona sitter där dom ska med alla böjar, vinklar och gummimuffar... är det i slutändan en bättre turbo än en mindre? pga alla installationsförluster och rörböjar? och jag undrar när du har en turbin som har nästan dubbla flödet än dom gamla är du ute efter dubbla effekten? eller bara 10-15% mer? tex garrett G25-550 som är en riktigt bra turbo och flöder även mer än 50% mer än dina gamla turbos men betydligt mindre än en 7163 och lättare att sätta dit. synd att du redan kapat kanske hade du kunnat lämna tillbaks turbona eller sålt dom. _________________ Truls Herland |
||||
Hej
Vad är det för mätresultat du sätt som blivit konstigt efter svetsning på utloppet av kompressor kåpan? Jag tycker man ser hela tiden turbos som är omsvetsade men jag har aldrig läst om något problem med detta? Jag vet inte om G25-550 fanns att få tag på i början av 2017 när jag kapade i mina kåpor, sen hade jag ju köpt andra saker till mina turbo's och att sälja dom och köpa G25-550 skulle nog bli en förlust på minst 10.000 G25-550 flödar ju bara 48lb/min som mest (en kort pik) så man får räkna med 45 lb/min och söker jag på dyno så ligger dom på 400-420hk på en turbo, men visst 800hk skulle kanske räcka, men nu siktar ju jag på mer effekt än Tommy i hans S8 och han hoppas ju få 1000hk på sina EFR6758:or Sen är G25-550 turbon tyngre, såg en jämförelse där dom väger 2.5kg mer per turbo och dom saknar då även inbyggd dumpventil. Den största G25-660 flödar inte mer än EFR7163 samt har även sämre spool än EFR7163 Trots att det är samma flöde på knappt 60lb/min så anger EFR max effekt till 550hk medans Garrett hävdar 660hk? (vet inte varför Garrett har dessa konstiga höga effekt siffror?) Fördelen med G25 är ju att dessa finns i vänster och höger utförande och det hade ju hjälpt mig. Men dom youtube filmer jag sätt så är det ingen större skillnad på yttermått mellan dessa så jag vet inte om det hade blivit så mycket lättare att montera med G25-550 turbo's _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Att den inte har inbyggd dump känns ju väldigt sekundärt, jag funderar till och med på att blockera dom inbygda dumparna på mina och sätta en större på tryckröret innan spjäll istället. _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||
Jag har också funderat på att skippa den, men då för att det är trångt där den sitter. Men angående texten var det att trots att Garrett saknar dumpventil och magnetventil så är den ändå 2.5kg tyngre = 5kg för 2st. Så utöver dessa 5kg så tillkommer vikt av dumpventil och magnetventil, så Garrett G25- är ju ingen liten och lätt turbo som man kanske kan tro. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Håller med! Förstår inte vad som hänt hos Garrett med deras effektangivelser. Det går inte ihop helt enkelt, och många kommer bli besvikna om de tror på det där. Det är ju fortfarande bra aggregat, bara felspecade i effekt. En känd Porsche Tuner körde 2x G25-660 på en 991 turbo och fick ut 940whp i en MainLine hubdyno genom den lättdrivna PDK-lådan. Då var det maxat mot turbovarvtal. Motorn gick med rejsfuel (102-105 oktan) och hade metanolinsprutning, så givetvis finns det lite att hämta på tändning med tex E85 men inget som förklarar glappet upp till claimade 1320 hp i motorn. Infon ovan finns på ES Motors insta om någon undrar var datan kommer ifrån. _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||
Tillbaka till byggbilderna.
Behövde ha turbo's fastsatta på rätt ställe mot lådan så dom hängde med när man lyfte ut motorpaketet. Så lite plattjärn som bultades i skruvhål på lådan och sedan lite vinklar som skruvades i turbo's sen lite punkt svets på dessa när turbon hängde typ rätt. 2017-02-18 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Tyvärr var ju inte värme coatingen härdad, måste göras i typ ugn eller att man startar motorn så avgaserna får värma upp avgashuset, Men detta måste göra inom några veckor annars tar coatingen upp fukt och börjar spricka.
Så här en bild efter 1.5år och värre skulle det bli, så har nu slipat bort all färg med stålborste så får se om jag kommer lägga på nytt eller om jag nöjer mig med värmestrumpan. Men jag fick ju ändå denna coating gratis, men hade jag vetat så hade jag ju härdat avgashusen löst direkt vid köpet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Så detta tyckte jag blev bästa monteringsplatsen för dom, för att allt skulle få plats utan att kapa i ramben eller bygga om något annat.
Lagom tajt ned mot mitt specialbyggda låga drivknuts skydd _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Sen hängde jag upp skenor, så med en plåt på dessa kunna simulera ramben osv.
Så man kan se vad man har för plats tillgodo även när motorn inte sitter i bilen. 2017-02-19 Här kan man se på gamla grenröret hur tajt det varit då rör på kollektorn behövde bankas in för att få plats mot rambenet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Sen var det lite trångt mot topplocket, men detta är bara anslutning för luftpumpen som blåser in luft i avgaskanalerna för att späda ut avgaserna och den pumpen har jag inte så dessa hål har jag blockerat så klacken kunde kapas bort.
14 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Sen klurade jag på om jag skulle använda aluminium rören som sitter original fast kapa av och bygga om, men nä blir enklare att skippa denna enhet helt.
Sen byggde jag ny tajt aluminium skyddsplåt mot styrväxeln som sedan skulle få en värmematta limmad utanpå. 2017 februari Blev tvungen att slipa ur v-bandflänsen rejält så det dels gick att korta av röret och vinkla det lite för att få plats uppåt mot skyddsplåten, Se sista bilden och då ska man komma ihåg att här är ju även motor paketet sänkt flera centimeter först. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Sen var det lite klurande hur jag skulle få plats med olje retur mellan kompressorhus och drivknuts skydd, så blev lite vinklar hit o dit på förarsidan medans andra sidan så får röret gå utanför kompressorhuset.
25/2-5/3 2017 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Valde att byta ut original plast dumpventil mot en bättre från Turbosmart och det behövdes på passagerare sidan för där behövde slangen gå i 90 graders vinkel och inte rakt ut då inlopps slangen är i vägen.
18 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Sen gjorde jag lite bättre frigång för tryckrören innan bilen behövde transporteras utan motor till KBT för att få en båge som jag skrev om 2017
så detta är från mars-maj 2017 För sen var det ju dags för bankörningar så original motor med turbo's monterades igen och motorpaketet fick sättas upp i original höjd igen inför 2017 års sommar säsong. Lite små bilder från 2017 mellan juni till november: Klicka för större bilder! _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 433, 434, 435 ... 501, 502, 503 >> 125 besök idag (2502601 totalt) |