Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mäta oljetemp
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (1399 totalt)
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Tror ni det räcker med An8 till oljekykaren?
Får inte plats med An10...

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Om all olja från pumpen till motorn ska gå genom så är an8 för litet, är det bara en del av oljan som passerar dem vägen kanske det duger. Ser olika ut på olika motorer.

På vissa motorer är det tex bara den "överblivna" oljan från övertrycksventilen som går ut genom kylet , utan termostat osv.
På andra går kanske hälften av oljan genom kylet medans resterande får raka vägen förbi både filter och kylare.



På min audi motor, som nog får anses ganska modern i tänket.
Styrs mängden av oljeflödet genom kylaren/värmeväxlaren både på temp och motorns varvtal (indirekt oljetryck)
Mängden kylning bestäms sedan av hur mycket vatten man släpper på till växlaren. Å det styr jag via en utgång från min ecu.

Sen går all olja ut till externt filter, via an12 som även det är gränsfall smått igentligen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Kan tyvärr inte svara på hur mycket olja som passerar.
Adaptern sitter där org oljekylare satt monterad. (satt en liten vattenkyld oljekykare org).

knotan skrev:
Om all olja från pumpen till motorn ska gå genom så är an8 för litet, är det bara en del av oljan som passerar dem vägen kanske det duger. Ser olika ut på olika motorer.

På vissa motorer är det tex bara den "överblivna" oljan från övertrycksventilen som går ut genom kylet , utan termostat osv.
På andra går kanske hälften av oljan genom kylet medans resterande får raka vägen förbi både filter och kylare.



På min audi motor, som nog får anses ganska modern i tänket.
Styrs mängden av oljeflödet genom kylaren/värmeväxlaren både på temp och motorns varvtal (indirekt oljetryck)
Mängden kylning bestäms sedan av hur mycket vatten man släpper på till växlaren. Å det styr jag via en utgång från min ecu.

Sen går all olja ut till externt filter, via an12 som även det är gränsfall smått igentligen.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Är du osäker, så är det bättre att gå upp i dimension.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Jag kör på AN10 då

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Linkus

Här sen Mar 2015
Inlägg: 7



Erik Nilsson skrev:

Vet inte om du gjorde någon ändring för att mäta på annat vis och såg att det faktiskt var effekten du upplevde eller inte.

Var det en klassisk eftermarknadsoljetermostat du använde?

Min erfarenhet är att det inte är "bara".
På min gamla Subaru mätte jag vid cylinder 3 ovanpå blocket, en plats som är känd som en av det varmare för oljan och med lämpligt uttag.
Hade en Mocal sandwich med termostat vid filtret för att få uttag till oljekylare, stålomspunnen (PTFE?)-slang och en lagom stor kylare i fronten.
Var det ca fem grader ute och jag cruisade i laglig motorvägsfart sjönk oljetempen till 65 grader. Med helt förtäckt kylare fick jag upp tempen några grader.

Problemet är att Mocals oljetermostat (och många andra) inte stänger flödet till kylaren innan tempen är uppnådd.
De jobbar omvänt med att öppna en bypass innan tempen är uppnådd och sedan går då den mesta oljan förbi kylaren ("path of least resistance"). Men det innebär då att man alltid har ett visst flöde förbi kylaren, och i mitt fall med 2*1m slang och en ganska utsatt om än blockerad kylare räckte för att kyla tempen onödigt mycket.

Och då var det inte trågmätning jag märkte det på

När kylaren sedan plockades bort höll den mer behagliga ~85 grader i motsvarande förhållanden om jag minns rätt.


Vänta vänta va?! På riktigt?? Det förklarar varför i hela fridens namn jag trodde det skulle hjälpa med en sadwichplatta från mocal med termostat, men ändå har jag enl mitt tycke rätt LÅG oljetemp :O jag känner mig grundlurad haha! Finns det andra termostater man kan häkta i dem där så man kommer upp i temp i stället, eller är det bara att sätta dit en mindre kylare som gäller?

_________________
Linus Olausson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Lite blockering av kylaren räcker ju, som en vintergardin. Men det kräver ju vettig indikativ tempmätning (som ju tråden handlar om ) för att veta att man gör rätt (tex kylaren 75% täckt vid all normal körning och borttagen vid bana).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Lite knepigt att använda twrmostat, för att sedan styra tempen manuellt med pappskivor??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Linkus skrev:
Vänta vänta va?! På riktigt?? Det förklarar varför i hela fridens namn jag trodde det skulle hjälpa med en sadwichplatta från mocal med termostat, men ändå har jag enl mitt tycke rätt LÅG oljetemp :O jag känner mig grundlurad haha! Finns det andra termostater man kan häkta i dem där så man kommer upp i temp i stället, eller är det bara att sätta dit en mindre kylare som gäller?


Det fanns någon sandwich som hade en annan termostatlösning men jag minns inte vilken tillverkare det var. Kan har varit mishimoto men är högst osäker

Niklas Falk skrev:
Lite blockering av kylaren räcker ju, som en vintergardin. Men det kräver ju vettig indikativ tempmätning (som ju tråden handlar om ) för att veta att man gör rätt (tex kylaren 75% täckt vid all normal körning och borttagen vid bana).


100% täckt kylare räckte ju inte för att hålla uppe min oljetemp tillräckligt (i mitt tycke) vid fiskörning.
Kylaren täcktes genom en gummiduk som lades framför kylaren, förvisso inte helt sträckt så lite kanske spillde igenom?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Jag kommer testa vattenkyld oljekylare för att undvika just termostater som inte fungerar som de ska osv.
Ställer dock högre krav på vattenkykaren men tror jag har tillräckliga marginaler

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Fredrik G skrev:
Jag kommer testa vattenkyld oljekylare för att undvika just termostater som inte fungerar som de ska osv.
Ställer dock högre krav på vattenkykaren men tror jag har tillräckliga marginaler


Typ Laminova eller hade du tänkt något annat?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Skruva banåkabil
Mäta oljetemp
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (1399 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande