Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968CS -93 PCSR 8B | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (16697 totalt) |
Yes, tack.
Tackar, skall försöka hålla ordning på bitarna men blir svårt att ha samma höga nivå som du har på dina vagnar 👌 Skall bli kul att testa nått nytt, magkänslan är bra. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Tack, ja enligt car.info så fåns det endast 128st 968 av denna modell registrerat i Sverige. Bilen är i bra skick, ny lack gör sitt till även om bilderna kanske ljuger lite så är det fortfarande en 28år gammal bil. Det jag kan störa mig på mest är den allt för ofta dåliga passformen på glasfiberdelar från eftermarknaden, men nått man får leva med tills nästa gång någon av panelerna skall lackas om, det är ju ändå en racebil. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Då har jag fått hem bilen till garaget!
https://fb.watch/4maYvWwqCf/ Då tiden är ganska knapp inför första rejset 24/4 på Kinnekulle kommer jag få prioritera lite så här i början. Att göra listan prio 1: * Montering förarstol och 6pbälte (Sparco rev + 6P schroth från föregående bil = Klart * Montering macrolonrutor i dörrarna inkl sliders = Klart * Service - Olja, filter, bränslefilter, transmissionsolja, bromsvätska, kamrem & balansaxelrem Klart * Nya däck MPSC2 255/40-17 på 9x17" Cup1 bakfälgar runt om Klart * Bättre fastsättning batteri = Klart * Dekalmontering (från PCSR + batteri samt huvudströmbrytare & tow) * Huvlåspinnar Klart * Burstoppning FIA/SFI = Klart * Dragöglor = Klart * Folie på strålkastarna * Ersätta kylvätskan (glykol -> Mocool) Klart * Montera uniball i främre länkarmar Klart * Hjulinställning Klart Prio 2 (när detta hinns med): * Nytt chassi * Diffbroms (just nu öppen diff) Lyckades köra upp för B96 så nu får jag dra 2010kg med min brukspassat, nu skall jag bara hitta lämplig biltrailer. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Kul satsning och man ser fram mot rapporterna här
Som synes blir att-göra-listan väldigt trevlig när man köper färdig bil _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tackar! Bara inse att det är bäst att köpa så färdigt som möjligt om det skall hinnas få ihop och köra nått alls i vardagspusslet med jobb, hus och familj. Hann pyssla lite med sidorrutorna i helgen, försöker lacka lite svart så det inte ser så tattigt ut. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Citerar mig själv då mycket smågrejor hunnit fixas.
Vagnboksbesiktningen utförd och klar också.
Hittade en bra trailer också. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Då var första shakedown på bana genomförd igår på Kinnekulle med PCSR.
Bilen fungerade bra överlag och är riktigt mekaniskt och välbalanserad precis så som jag hoppats. Hade lite strul med att den tryckte någon deciliter kylvätska ur expansionsslangen samt så såg jag en oljefläck på trailern när jag kom hem som måste kollas. Chassit fungerade över förväntan men avsaknaden av diffbroms gjorde sig påmind på flera delar av banan så det känns som prio 1 här näst. Hann fått dit uniballs i främre länkarmarna och hunnit göra 4hjulsmätning + vägning innan körningen. Bilen väger idag 1267kg med 65kg viktat för förare samt ca 60% i tanken så känns som jag ligger ganska rätt för klassen. Hade problem att få plats med hjälmen uppåt pga burstoppningen så blir nog att plocka bort skjutbara stolschassit för att komma ned de där extra 20mm. Blev totalt 50+ varv och tempot låg på precis över minuten (1.00.26 som bäst), ser i loggarna att jag fegar på tillbakavägen under bron efter kvarnkurvan samt i sista kurvan ut på start och mål då vmin ligger lågt där. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Verkligen, känns som ett härligt gäng
Go mekanisk känsla, lite det jag saknat sedan min 996GT3:a. Lamelldiff sökes: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Lite fix inför Knutan i helgen, fixat lite små läckage på motorn med nya tätningar, monterat 030 kränghämmaren i bak men tar med originalet om det riskerar att göra problemet med avsaknaden av diffbroms värre.
Lyxade till det med en tvätt. Gamla vs nya kränghämmaren Fick hjälp i garaget av sonen Lastat och klart _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Ser riktigt bra ut, lycka till på körningen!
Kompisen köpte från Quaife: https://shop.quaife.co.uk/shop/?filt till sin 944 turbo, Sanden monterade den. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
"Lite fix inför Knutan i helgen, fixat lite små läckage på motorn med nya tätningar, monterat 030 kränghämmaren i bak men tar med originalet om det riskerar att göra problemet med avsaknaden av diffbroms värre."
Min gamla trackdaybil, 944 med 968 motor hade ingen diff! Monterade droppstopp fram och det slutade spinna innerhjul nästan helt. Kostar lite i turn in men väl värt att slippa blankslitna innerhjul. Diffbroms är så klart bättre men i väntan på den är det ett bra alternativ! _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
Tack Janne, Quife verkar tyvärr inte ha någon hederlig lamelldiff, endast Helical/ATB/Torsen som funkar dåligt om man skulle hamna i situationer däck man har 0 eller mycket lite grepp på innerhjulet. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Racerapport Deltävling 5 & 6 Mittsverigebanan 6/5-2021
Då var man hemkommen efter en helg på Mittsverigebanan. Anlände på fredagskvällen så hann få bilen besiktigad och ställt i ordning i depån. Har inte kört på Mittsverigebanan sedan 2013, de har rustat upp depån sedan mitt senaste besök vilket var ett lyft. Rullade på med fri träning på förmiddagen och noterade tider runt 1.09.5 vilket placerade mig runt 3-4:e plats i klassen. Man lider fortfarande mycket av avsaknaden av diffbroms vilket gjorde att man i utgången i högern efter chikan 1 enhjulade samt ut på start och mål vilket inte var optimalt, nu när man börjar pressa på lite så känns även chassit alldeles för mjukt men ingen idé att fundera på att skaffa något mer ändamålsenligt innan jag fått i en diffbroms. Inför kvalet så hade tyvärr Ingemars fina 944S2 med 968 maskin blåst topplockspackningen vilket var tråkigt för vi har kört ganska jämnt på tidigare tidsträningar på Kullen och Knutstorp, hade blivit en kul fight. Lyckades putsa en tiondel på kvalet och var då kval 3:a i 8B och 5:a i hela klass 8, tyvärr fick jag starta längre bak pga att de tidigare haft incidenter med nybörjare så vi var 3st som fick starta längre bak inför första racet. Startar i 8:e startruta till VÄ, får till en riktig kanonstart och plockar direkt 2st långsammare bilar från 8A på innern innan kurva 1. Hamnar bakom Hans-Allan, jag ligger tätt i stötfångaren i vad som känns som 5-6 varv, jag är flera gånger uppe vid sidan om honom i inbromsningarna men inte tillräckligt för att han skall ge plats. Sedan lyckats jag till slut pricka utgången på start och mål lite bättre samtidigt som han inte riktigt får till det, håller i längre och bromsar senare in för kurva 1 och tar 3:e platsen i första racet. Race 2 får jag starta längre fram (efter min bästa varvtid i race 1), tyvärr till höger denna gång så jag hamnar åter igen efter Hans-Allan som gör en kanonstart och smiter om mig på vä innern så som jag gjort i tidigare racet. denna gång behöver jag färre varv på mig innan jag bromsar om in i kurva ett och tar åter igen 3:e platsen i 8B. Trots att bilen strulade en del i helgen så är jag supernöjd med min insats som kanske ses på bilderna nedan Grymt kört av Thomas Runebrant & Andreas Thylander som tog 1:a & 2:a plats i båda racen i deras 986 Boxters. Jag var milsvid från deras varvtider. Nu behöver jag verkligen få tag på en diffbroms! Hojta gärna till om ni har någon lamelldiff till G50 liggandes (993, 996, 964, 968) original eller eftermarknads (ej torsen eller liknande, endast lamelldiff är av intresse eller komplett 6vxl 968 låda med diffbroms). Mer bilder och filmer på: facebook/teampalipali _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Jag satt på läktaren i lördags, jag och tre åskådare till, och bevittnade era fighter. Det var den första PCSR-tävlingen som jag har sett live. Kul! Det var riktigt jämnt mellan dig och den svarta 968:an. Mittsvergebanan är ju riktigt kul att köra men den är ju ganska smal med få omkörningstillfällen. Måste kännas lite frustrerande med så pass lite effekt jämfört med ditt förra turbomonster?
Jag har diffbroms i min 944:a och det gör att den bettar riktigt bra då man kommer ur sista högerböjen på väg uppför startochmålrakan. Så en diffbroms skulle nog göra en markant skillnad i din bil. mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968CS -93 PCSR 8B | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (16697 totalt) |