Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2661 besök totalt |
Re: Provkörning av nya BMW M5 i senaste AMS
Blev imponerad av 374mm skivan fram samt 370mm bak.Helt plötsligt känns mina 365mm skivor små ![]() ![]() ![]() ![]() Nåja vi får väl invänta fler utlåtanden på den punkten. Själv hoppas jag köra bilen senast okt. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Ja, en sån skulle man ju vilja ha som bruks-limo...
Hänger dock upp mig lite på rubriken om motorn i AMS reportage..."Ett mästerverk i Formel 1-kostym". 507hk är ju en grymmt massa hästar förstås men 507 pållar på 4999cc blir man ju inte speciellt impad av. Samma trimmningsgrad som min gamla två-ventils TwinCam från sent 60-tal ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
?? Har din Twincam över 100hk/liter? Då måste jag säga att jag är mäkta förvånad. Nu talar vi även orginal. Nu är jag ingen motorexpert men Porsches Carrera GT har sämre trimningsgrad! Så även Lambo. Och dett säger mig en hel del för vad BMW:s sugmotorer presterar. RS6: Ja en annan är inte spekulant på en sådan bil! Så du får jätte gärna berätta om hur den är då det ger dig tillfälle! För själv kommer jag nog inte få provköra den på ett bra tag ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Lustig kommentar måste jag säga. En V10:a som utvecklar över 500 hästar och varvar över 8000varv tycker jag är grymt imponerande. Mkt av tekniken är utvecklad jämsides F1 stallet. _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Den har lite bättre än Gallardon men har sämre än Carrera GT. M5: 507 hk / 5 l = 101,4 hk/l Gallardo: 500 hk / 5 l = 100 hk/l Carrera GT: 612 hk / 5,7 l = 107 hk/l Ferrari 360: 400 hk / 3,6 l = 111 hk/l Sen kan man ju även slänga in Honda S2000: 240 hk / 2 l = 120 hk/l 100 hk/l är ju inte dåligt i en vanlig gatbil men både BMW, Honda, Porsche och Ferrari har haft det ganska länge. Dock inte i en så här stor och tung bil. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Zatxy varning eller ej ![]() ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Precis, det var det jag ville ha sagt med min sista kommentar. Att stoppa ner en sådan race-aktig maskin i en stor fyradörrarsbil är ju lite galet, och därmed roligt. ![]() _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
OK att fortsätta eller...
![]() BMW har säkert valt trimmet helt rätt. En högre trimmningsgrad gör sig kanske inte i ett sånt här ekipage ur många aspekter? Bättre med volym? Att sen journalister och marknadsfolk vill jämföra med F1 teknologi är ju inte bilens fel, men sånt snack gör iof att jag blir extra petig ![]() Erkänner lite ovilligt att den gick förbi (krossade) XJRen på listan över vilja-ha-4-dörrars-bruks-vrålåk, trots att den inte kommer från ö-riket. PS1. -Klokt att ta effektsiffror med en nypa salt...men pappren säger följande: 1594cc 8v (Lotus) Twin Cam med 156-162 obromsade hästar (men trimmaren är en ärbar man), fabriken levererade std ~135hk på samma kubik 1970. Mer finns att plocka med styggare kamprofiler. Bensinförbrukning och miljöpåverkan är väl i paritet med årtalet DS. PS2. Väntar iof på en bilmotor med trimmningsgrad a la motorcykelmotorer DS. _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Fast jag tycker det säger en del att Blocket är gjutet i en legering av Alu och Kisel.... Om inte det är F1 aktigt så vette tusan vad som är..
![]() ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Re: Provkörning av nya BMW M5 i senaste AMS
Fast man ska ha i åtanke att kolvantalet inte avgör om bromsarna är bra eller ej (har ingen uppfattning om nya m5an den kan vara dålig) Kolvarna fördelar ju bara kraften till belägget, belägget i sin tur överför kraften till skivorna. I mitt tyckte borde alltså 8 kolvs ok med små belägg vara sämre än 1 kolvs glidok med större motsvarande belägg. ![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Re: Provkörning av nya BMW M5 i senaste AMS
Nu sa jag ju inte om de var bra eller ej, utan att jag hade väntat mig mer än enkel samt dubbelkolvsok. Samt att det verkar som om de har för klena hejdare. Har du sett ex mina belägg, de är inte speciellt små, inte oken heller. Fler grova kolvar fördelar mer kraft till beläggen och lär bättra på bromsverkan mer än en singel eller dubbel kolv.. Sedan är det ju väldigt viktigt med swept area, hur mycket padsen kommer åt av skivan. Om man jämför mina Brembo 8kolvs ok med ex Movits ny 6kolvs ok så bromsar de bättre delvis pga bättre swept area.(skivorna är även bättre än mina orginal, kyler bättre) Alltså färre kolvar men ändock bättre bromsar. Vad gäller BMWs M bilar har alla haft för klena hejdare enligt min erfarenhet(ägt i princip alla M bilar). AMS säger oxå att de tar stryk ganska fort på E60 enligt artikel. Köper man en bil för 800-900tusen, M5 eller CSL ska man inte behöva byta bromsar det första man gör. Även mina 8 kolvs ok med 365mm skivor fram kunde vara bättre samt att det kunde bromsa bättre bak. Nåja för att vara helt orginal är jag nöjd min bil väger trots allt 2060kg tjänstevikt. PS, som jag sa ovan, Nåja vi får väl invänta fler utlåtanden på den punkten. Själv hoppas jag köra bilen senast okt. DS _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det är en grymt ball bil!!! Helt sjuk egentligen, men kul för oss bildårar.
Tidigare i år var jag nere hos BMW M i Garching och tittade lite på en specialvisning. officiellt fanns inte bilen, men det stod ett antal bilar inne på området som naturligtvis var M5:or. Så med den informationen jag hade var det kul att läsa om "nyheterna" i take med att de släpptes. Det fanns även ett gäng M6:or på plats. Vill ni vara lite taktiska så sparar ni på krutet med ovationer inför M5:an och sparar allt till M6 för det kommer bli den ultimata BMWn. Det talades ev. Om en M6 CSL... ![]() Synd att AMS var tvungna att köpa reportaget istället för att uppleva bilen själva ![]() Det närmaste de verkat komma bilen är artikeln i Autocar ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
En sån kan nog bli riktigt kul. Hoppas bara att de bantar den lite mer än vad de gjorde med M3:an, så att det verkligen märks. Men det finns ju säkert ganska mycket mer att ta på 6:an än vad som fanns på M3:an. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
bara de slänger på så mkt kolfiber de orkar och törs.. resten kan man plocka ur själv den dag läge ges ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Jo visst är vi på ett Banbåka forum! och vad an då vara bättre om man inte kan/vill ha en Banbil och en vanlig än en M5?!? Den ser smått perfekt ut.. Sen är det så mkt med banbilar osv så jag har själv inte kommit ritkigt till skott med ett ban/raceprojekt
![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2661 besök totalt |