Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hjälp att välja däck till E36 325.
362 besök totalt
Myrdahl
Gotland
Här sen Maj 2021
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej, tänkte åka och köra lite på Gotland ring men osäker på vilka däck och dimensioner jag skall välja.

Bilen är en BMW E36 325 som i chassieväg har:
Polyuretanbussningar överallt i fram och bakvagn.
JOM Coilovers, tyvärr inte dom bästa men får duga för tillfället.
Ca 3 grader camber runt om och toe ställd på 0, kanske något som behöver justeras?

Har kört ett par gånger tidigare, då med Landsail LS588 i 205/40-17. Alltså vanliga kina-gatdäck. Kändes som helt värdelöst grepp då och kände mig väldigt begränsad av däcken. Men fick sug efter att köra mer.

Har denna gången 2 alternativ på fälguppsättningar att köpa däck till.
Alt 1
BMW Style 285 8x17 tum, kollat på Michelin Pilot Sport Cup 2 i 225/45-17 som ligger bra till i pris. Min oro är dock att det skall bli för smala däck och för dåligt fäste. Vad tror ni?

Alt 2
BBS RC300/301 8,5x18 fram och 10x18 bak. Har kollat lite på 235/40-18 och 285/30-18 till dessa, typ Federal 595 RS-R. Blir ungefär samma kostnad som Michelin till alt 1, vad tror ni skulle funka bäst eller har ni några andra förslag?

Tack på förhand

_________________
Sam Myrdahl
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75



Hej!

Kör också en E36 som startade livet som en 325. Lite mer ombyggd än din skulle jag tro av din beskrivning men det kvittar la.

Kör cirka 3.2 grader camber fram och 2.7 bak, inget jag egentligen testat mig fram till utan gick på ett recept jag hittade på rejsa, fungerar bra. Kör även en Square setup med lika stora däck runtom. 225or. Tidigare hade jag Toyo T1R på och dem fungerade bra sålänge de inte blev för varma. Bytte till Yokohama A048 förra året och de är jag nöjda med, bra grepp och äe uthålliga. Kan nog inte ge bättre feedback men överlag tycker jag att en square setup med lika mycket gummi i alla hörn är trevligt på E36

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75



För övrigt är jag rätt nöjd med 225or men kommer bredda bilen och köpa bredare när dessa däck är slut. Mer för att jag går mer från trackday stuk till mer år banbils hållet. Tror absolut Pilot cup däcken i 225 räcker om du inte tänkt åka riktigt riktigt fort

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Högås
BORLÄNGE
Här sen Aug 2018
Inlägg: 36



Om du inte breddat så tror jag inte du får plats med mer än 255 bak.
Jag körde lite på Gotland med 225 45 17" runt om. Fungerade helt ok.
Har iaf 400 hk på hjulen. Åker M3 e36 med kompressor.
Så stirra inte dig blind på bredden av däcken.
Leta lätta fälgar som sitter bra 👌

_________________
Christoffer Högås
Citera
Myrdahl
Gotland
Här sen Maj 2021
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för svaren, men ja då kanske 225 räcker till. Men visst är mpsc2 bättre än federal 595 rs-PRO?

Högås skrev:
Om du inte breddat så tror jag inte du får plats med mer än 255 bak.
Jag körde lite på Gotland med 225 45 17" runt om. Fungerade helt ok.
Har iaf 400 hk på hjulen. Åker M3 e36 med kompressor.
Så stirra inte dig blind på bredden av däcken.
Leta lätta fälgar som sitter bra 👌


Bbs fälgarna jag har är ju i magnesium så dom är riktigt lätt och fina, skulle federal 595 rs-PRO i 235/40-18 och 255/35-18 kunna vara nått? Bilen har valsade skärmkanter.

_________________
Sam Myrdahl
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Om du skall köpa fälgar tycker jag att du skall köpa så brett som möjligt. När jag körde e36 så hade jag bakfälgar runt om dvs 8,5x17, 255/4017 bak och 235/40-17 fram. Forumägaren körde 9x18 runtom med 245/35-18 och det är nog vad som går på utan att man måste massera skärmarna bak.

_________________
Johan B
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Så nöjd med mina NS2R. Kostar typ gratis, väldigt sköna att köra med. Visst, r-däck är snabbare men också betydligt dyrare. Körde dem i regn på bana en vända och de är fantastiska.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Myrdahl
Gotland
Här sen Maj 2021
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för era svar.
Valet föll på Michelin Pilot Sport Cup 2 i 225/45-17 denna gång. Skall bli kul att få prova kloka däck för bana. Blir ev riktiga R-däck i 18 tum när dessa är slut.

_________________
Sam Myrdahl
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Frågan är vad som är roligast om du inte tävlar, i min värld är inte alltid mer grepp=roligare, men sen ska ju livslängden på däck bli rimlig också.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Däck för banåka
Hjälp att välja däck till E36 325.
362 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande