Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C5vert -02
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (11432 totalt)
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289


Trådstartare
Var ett tag sedan det gjordes en uppdatering här men nu är det dags.
Råkade ut för ett motorhaveri av okänd anledning kanske själv förvållat med en motor som lät fruktansvärt illa likt hammarslag i motorn , så då fick det bli ny ersättnings motor från GM en hybrid på 6.0L järnblock med LS3 ovan del.
Ökningen i vikt landar på cirka 35-40kg kontra hel alu blocket som är original LS1.
Ur med den gamla , då motorn sitter långt in och väldigt nära en känslig torped vägg i glasfiber så kan man inte riktigt bända och höja hur som helst utan får lossa vaggan från karossen som motorn ligger i samt för att den ska kunna komma loss från ingående axel.



När det ändå ska i ny motor så blir det ny koppling samtidigt en Monsterclutch två skivig koppling , ett jobb man inte vill göra mer än en gång då det är antingen ta ur motorn eller sänka bakre vaggan med växellåda och tuben med kardan , ett jobb som kräver en lyft för att det ska funka någorlunda.



För att få i nya motorn så fick jag demontera fronten med krockskydd för kunna komma in tillräckligt långt och få in axeln mot kopplingen urtrampnings lager , det är dessutom ett väldigt micklande med att få det i linje och gå ihop smidigt...alla runt om kring delar passar med mindre modifikationer på den nya motorn , vissa jordnings punkter stämmer inte så man får förlänga och dra om en del.



MAP sensorn sitter i fram kant på LS3 insuget(bak kant på LS1)så fick förlänga kablaget för sensorn.




LS3 insuget har 4 bultade gas spjäll medans jag har ett 3 bultat original så får köra en spacer för att få ihop det , blir något mindre diameter men dem effekterna jag har så ska det inte vara några problem , lilla påsen är spacers så man kan använda LS1/6 injektorer på LS3 insugets fuel rail.




lägger till en bild också på en sak som monterats i sommar som man hoppas att aldrig få användning av 😅



_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289


Trådstartare
dubbelpost

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289


Trådstartare




Fick kapa i LS3 motorkåporna fick inte plats riktigt annars , gick igenom besiktningen utan någr större problem trodde inte det med omappad motor , det behövs en mappning helt klart men det verkar omöjligt att få tag i en tuner nu så här dags på säsongen.
Fixa även en C6 vxl spaks knopp ligger mycket skönare i handen mot original Brio klossen 😁
Har däremot lite bekymmer hur jag ska få till bältes infästningen , bulten är 1/2 tum mot vad som är vanligt i branchen 7/16 , kanske kan göra en egen bricka men ska ju helst vara säkert också , kikar lite på Schroth bälten kanske kan vara något.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289


Trådstartare
Fick äntligen till en mappning sista dagen jag hade bilen på ställd , besökte PPF Avesta och Andreas som är deras mappare fick ut 442 hk / 554 NM i motorn.
Väntar på Schroth bältena som jag beställde i Juli , beräknad leverans nu i November jaja så är det i dessa tider , det blev 4 punkt med ASM teknologi.
Styrservo kylning har också monterats i år , hittade en original Z06 kylare det var bara den som hade det monterat på C5.
Laddar inför nästa år , vill ju ner till Ringen hoppas det går att få till.


_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C5vert -02
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (11432 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande