Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ändra laddtrycksstyrning VEMS med ny WG?
334 besök totalt
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Har monterat en ny WG, Turbosmart Compgate, istället för en gammal extern. Den gamla hade bara en anslutning mot den nya som har två och verkar kunna kopplas in på flera olika sätt när jag läser manualen.
Inkopplingen tidigare var enligt bilden, ska jag koppla in den nya WGn på samma sätt?

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365



Bara koppla på samma sätt om du vill få det o funka så snabbt som möjligt.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Ok. Det finns ingen fördel med att koppla tryck på ena sidan och styra den andra nu när WGn har två anslutningspunkter?

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jo, ofta så finns det fördelar med att styra med mottryck, man kan få snabbare laddtrycksuppbyggnad och kan reglera till högre laddtryck, i många fall. Men det beror lite på vad du har för fjädertryck, laddtryck och storlek på turbo med mera.

Det är inte säkert att det blir märkbart bättre.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Jag skulle då alla dagar i veckan koppla in den med mottryckstyrning. Kör man med closed-loop styrning så regleras laddet med PID och man ställer önskat laddtryck i bar gentemot tex gaspedalens läge och varvtal.

Betydligt bättre än en mapp som inte vet något om aktuellt laddtryck utan bara öppnar ventilen utan att verkligen veta vad laddtrycket är i praktiken. Drar man åt en slangklämma för täta ett läckage så är mappen inte aktuell längre...

closed-loop kräver dock ofta justering av PID parametrarna , man behöver kolla i loggar.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Skruva banåkabil
Ändra laddtrycksstyrning VEMS med ny WG?
334 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande