Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Ändra laddtrycksstyrning VEMS med ny WG? | 334 besök totalt |
Har monterat en ny WG, Turbosmart Compgate, istället för en gammal extern. Den gamla hade bara en anslutning mot den nya som har två och verkar kunna kopplas in på flera olika sätt när jag läser manualen.
Inkopplingen tidigare var enligt bilden, ska jag koppla in den nya WGn på samma sätt? _________________ John sedin Porsche 944 Turbo (RSR) -1985 Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld |
Jo, ofta så finns det fördelar med att styra med mottryck, man kan få snabbare laddtrycksuppbyggnad och kan reglera till högre laddtryck, i många fall. Men det beror lite på vad du har för fjädertryck, laddtryck och storlek på turbo med mera.
Det är inte säkert att det blir märkbart bättre. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Jag skulle då alla dagar i veckan koppla in den med mottryckstyrning. Kör man med closed-loop styrning så regleras laddet med PID och man ställer önskat laddtryck i bar gentemot tex gaspedalens läge och varvtal.
Betydligt bättre än en mapp som inte vet något om aktuellt laddtryck utan bara öppnar ventilen utan att verkligen veta vad laddtrycket är i praktiken. Drar man åt en slangklämma för täta ett läckage så är mappen inte aktuell längre... closed-loop kräver dock ofta justering av PID parametrarna , man behöver kolla i loggar. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
Skruva banåkabil Ändra laddtrycksstyrning VEMS med ny WG? | 334 besök totalt |