Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 2 besök senaste veckan (30775 totalt) |
Den tanken får du absolut inte släppa! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jo, jag ska lacka om den (någon gång) i framtiden. Men jag tycker den är snygg i Essex-färgerna också, så jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska behålla dem eller om det blir JPS.
_________________ Rikard Lundberg |
||||
Litet trådlyft här
Växellådan på bilen gick sönder ungefär samtidigt som jag fick barn. Sedan flyttade vi till hus utan garage och fick massa annat att göra. Lotusen blev undanställd i ett hyrgarage. Nu går barnet på högstadiet, så det är kanske dags att ta itu med Lotusen Undrar vad som behöver ses över? Växellådan lär ju inte ha lagat sig själv och jag borde nog byta kamrem (3 år/3000 mils intervall). Undrar om Haltech-insprutet har kvar minnet eftet att ha stått strömlöst i 10+ år? Den hade nog lite andra issues också som jag inte kommer ihåg _________________ Rikard Lundberg |
||||
Går inte så fort, har varit mycket som kommit före Lotusen. Men lite har jag gjort. Började med att tvätta den utanpå och inuti. Det var svart damm över hela bilen och motorn m.fl. aluminiumdelar var täckt av vitt oxid. Men efter tvätt ser den bra ut. Dock en hel del skruvar som är rostbruna.
Den luktade också bensin när den kom in i garaget, så jag tog ur tanken. Hittade dock inget hål, men borde kanske läckagetesta den. Ska nog också byta alla bränsleslangar, flera har sprickor. _________________ Rikard Lundberg |
||||
Det är en tuff modell som länge varit väldigt billig. Börjar dock gå upp i pris nu. Är så klart mer jobb än vad jag trodde för att få tillbaka den på vägen. - Bensinlukten håller jag på med nu. - För att fixa växellådan måste nog den och motorn ur bilen. Verkar vara en plastbussning i nedre ändan av växelspaken som är trasig och växellådan är instucken i ramen och går inte att ta ur separat. - Läckte in vatten runt vindrutan när den stod ute några veckor, så vindrutan måste nog ur (den har ändå en spricka). - Ska byta kuggstång. Den som sitter i är från en Ford och har för vevig utväxling. Jag har hittat en original kuggstång. - Alla gummringar till avgassystemet har spruckit och gått av (Biltema...) och delvis knäckt avgassystemet när det ramlat ner. Funderar på om jag ska sätta dit en katalysator? - Innertaket hänger ner. - Kamrem som sagt. - Ventilkåpspackningarna läcker olja, trots att jag inte snålade med packningsmassan sist - Frontspoiler och stänkskydd bak behöver lackas om. - Många plåtdetaljer har blivit rostiga och behöver lackas om. Många skruvar är också rostiga och behöver bytas. - Bromsarna behöver gås igenom (var renoverade, men är tröga nu). - Bakljusen bytte jag till runda en gång i tiden, men nu ska jag nog byta till de från Elite S2/Excel (Rover SD1 uppochned ) - Mm! _________________ Rikard Lundberg |
||||
Tror att jag fixat växellådsproblemet. Tog loss växelspaken och märkte att de två plastringar som sitter ovanför och under "kulan" på växelspaken var väldigt lösa. Ringarna ska spännas mot kulan med en gummibälg och gummibälgen hålls i läge med ett clips. Clipset var borta. Spände bälgen, satte dit ett clips och satte tillbaka växelspaken. Nu säger växlarna klick-klick
_________________ Rikard Lundberg |
||||
Tack. Ja, ett ganska enkelt fel. Och dessutom var det huvudanledningen till att den blivit stående så länge. Men jag har som sagt hela tiden trott att motor och växellåda behövde tas ur _________________ Rikard Lundberg |
||||
Tänkte lacka om frontspoilern och bättringsmåla lite här och där. Sist jag bättringsmålade (i början av 2000-talet) köpte jag någon SAAB-färg som var väldigt lik. Googlade lite nu och hittade Cosmic Blue, kan det vara den eller finns det fler? Hela bilen är omlackerad någon gång, vet ej vad de använde för färg då.
_________________ Rikard Lundberg |
||||
Har beställt SAAB-färg nu.
Tänkte byta bränsleslangar. Under tanken sitter två L-kopplingar som verkar tveksamma. Den ena är nog till tryckluftsslang? Kan jag byta dem till banjokopplingar och i så fall vad ska jag ha för tätningar? Eller har någon tips om liknande L-kopplingar? Nu satt det plastslang till ena sidan och gummislang till andra, men jag skulle vilja ha slang med slangklämma på båda. Slangarna är 8 mm inuti och det verkar vara 1/2-20-gänga. _________________ Rikard Lundberg |
||||
Fått lite garagetid under semestern.
Gjorde rent och tätade tanken med Restom tätningsmedel. Sedan målat och satt tillbaka tanken. Hittade inte 90-graders böjar till slangarna under, men det gick med raka också, bara lite trångt att montera. Tätade gängorna med Loctite-medel. Beställde SAAB-färg (264) och den matchade bra. Men när jag målade så hade jag grundat med Biltema plastgrund och den tålde tydligen inte riktig billack. Så det blev "fiskögon" och jag får börja om Bytt alla bränsleslangar och rör. De flesta av slangarna var riktigt dåliga och gick att dra isär med fingrarna (bytta för 20 år sen). Köpte någon Gates-variant nu som ska tåla etanol. Använde kopparrör som jag konade där de går över till slangarna. Tog av avgassystemet. Alla gummiringar som avgassystemet hängde i hade torkat sönder och flexröret hade gått av. Snyggade till en del svetsar jag gjorde med pinnsvets för 20 år sen Målade sedan en del rör och återmonterade med nytt flexrör och nya gummiringar. Väntar på kamrem och div. delar från England, men paketet verkar ha försvunnit Behöver göra ny inredning till bagageutrymmet. Den gamla av trä har slagit sig och är möglig. _________________ Rikard Lundberg |
||||
Jo, det sitter träbitar här och där. De i bagageutrymmet är lätta att byta, men i fronten sitter några fastplastade plywoodbitar som håller kylaren. Och det i en bil som kostade som en Porsche 911 när den var ny _________________ Rikard Lundberg |
||||
Någonstans i varje Engelsk sportbil skall det finnas mögel trodde jag du skulle skriva. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Isåfall är det ju en spor(t)-bil Det som är så kul med Rejsa är variationen på bilar, jag hade ingen aning om en sån här bil innan men jag gillar utseendet skarpt _________________ Patrik Lissjos |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 2 besök senaste veckan (30775 totalt) |