Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 503 -80
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (30775 totalt)
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Rikard L skrev:
Jag hade bara den svarta dragbilen. Och det satte nog sina spår eftersom jag hade den i bakhuvudet när jag köpte min bil i skala 1:1 och dessutom inte riktigt kan släppa tanken på att lacka om min bil svart med JPS-dekaler...


Den tanken får du absolut inte släppa!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vore grymt thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Jo, jag ska lacka om den (någon gång) i framtiden. Men jag tycker den är snygg i Essex-färgerna också, så jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska behålla dem eller om det blir JPS.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Litet trådlyft här

Växellådan på bilen gick sönder ungefär samtidigt som jag fick barn. Sedan flyttade vi till hus utan garage och fick massa annat att göra. Lotusen blev undanställd i ett hyrgarage. Nu går barnet på högstadiet, så det är kanske dags att ta itu med Lotusen

Undrar vad som behöver ses över? Växellådan lär ju inte ha lagat sig själv och jag borde nog byta kamrem (3 år/3000 mils intervall). Undrar om Haltech-insprutet har kvar minnet eftet att ha stått strömlöst i 10+ år? Den hade nog lite andra issues också som jag inte kommer ihåg




_________________
Rikard Lundberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Eget barnfind, mycket enklare än att försöka köpa någon annans bil!

Kommer att följa detta

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Yes! Favoritbil, skall bli spännande att följa! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Janne J skrev:
Eget barnfind, mycket enklare än att försöka köpa någon annans bil!

Kommer att följa detta



Ja, minnet kommer nog tillbaka när jag börjar rota i den

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Ellac skrev:
Yes! Favoritbil, skall bli spännande att följa! thumbs up


Det är en fantastisk vägbil, hänger nog med många moderna bilar på bana. Ska bli roligt att åka med den igen

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Går inte så fort, har varit mycket som kommit före Lotusen. Men lite har jag gjort. Började med att tvätta den utanpå och inuti. Det var svart damm över hela bilen och motorn m.fl. aluminiumdelar var täckt av vitt oxid. Men efter tvätt ser den bra ut. Dock en hel del skruvar som är rostbruna.

Den luktade också bensin när den kom in i garaget, så jag tog ur tanken. Hittade dock inget hål, men borde kanske läckagetesta den. Ska nog också byta alla bränsleslangar, flera har sprickor.






_________________
Rikard Lundberg
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353



Det där en en modell jag sneglat på många gånger de senare åren - ska bli kul att följa återupplivningen!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
MatsK skrev:
Det där en en modell jag sneglat på många gånger de senare åren - ska bli kul att följa återupplivningen!


Det är en tuff modell som länge varit väldigt billig. Börjar dock gå upp i pris nu.

Är så klart mer jobb än vad jag trodde för att få tillbaka den på vägen.
- Bensinlukten håller jag på med nu.
- För att fixa växellådan måste nog den och motorn ur bilen. Verkar vara en plastbussning i nedre ändan av växelspaken som är trasig och växellådan är instucken i ramen och går inte att ta ur separat.
- Läckte in vatten runt vindrutan när den stod ute några veckor, så vindrutan måste nog ur (den har ändå en spricka).
- Ska byta kuggstång. Den som sitter i är från en Ford och har för vevig utväxling. Jag har hittat en original kuggstång.
- Alla gummringar till avgassystemet har spruckit och gått av (Biltema...) och delvis knäckt avgassystemet när det ramlat ner. Funderar på om jag ska sätta dit en katalysator?
- Innertaket hänger ner.
- Kamrem som sagt.
- Ventilkåpspackningarna läcker olja, trots att jag inte snålade med packningsmassan sist
- Frontspoiler och stänkskydd bak behöver lackas om.
- Många plåtdetaljer har blivit rostiga och behöver lackas om. Många skruvar är också rostiga och behöver bytas.
- Bromsarna behöver gås igenom (var renoverade, men är tröga nu).
- Bakljusen bytte jag till runda en gång i tiden, men nu ska jag nog byta till de från Elite S2/Excel (Rover SD1 uppochned )
- Mm!

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Tror att jag fixat växellådsproblemet. Tog loss växelspaken och märkte att de två plastringar som sitter ovanför och under "kulan" på växelspaken var väldigt lösa. Ringarna ska spännas mot kulan med en gummibälg och gummibälgen hålls i läge med ett clips. Clipset var borta. Spände bälgen, satte dit ett clips och satte tillbaka växelspaken. Nu säger växlarna klick-klick




_________________
Rikard Lundberg
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Förhållandevis smidig reparation där alltså!
Åtminstone om man jämför med att plocka ned hela lådan som du nämnde förut.
Grattis!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
OneYet skrev:
Förhållandevis smidig reparation där alltså!
Åtminstone om man jämför med att plocka ned hela lådan som du nämnde förut.
Grattis!


Tack. Ja, ett ganska enkelt fel. Och dessutom var det huvudanledningen till att den blivit stående så länge. Men jag har som sagt hela tiden trott att motor och växellåda behövde tas ur

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Tänkte lacka om frontspoilern och bättringsmåla lite här och där. Sist jag bättringsmålade (i början av 2000-talet) köpte jag någon SAAB-färg som var väldigt lik. Googlade lite nu och hittade Cosmic Blue, kan det vara den eller finns det fler? Hela bilen är omlackerad någon gång, vet ej vad de använde för färg då.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Har beställt SAAB-färg nu.

Tänkte byta bränsleslangar. Under tanken sitter två L-kopplingar som verkar tveksamma. Den ena är nog till tryckluftsslang? Kan jag byta dem till banjokopplingar och i så fall vad ska jag ha för tätningar? Eller har någon tips om liknande L-kopplingar? Nu satt det plastslang till ena sidan och gummislang till andra, men jag skulle vilja ha slang med slangklämma på båda. Slangarna är 8 mm inuti och det verkar vara 1/2-20-gänga.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Fått lite garagetid under semestern.

Gjorde rent och tätade tanken med Restom tätningsmedel.



Sedan målat och satt tillbaka tanken. Hittade inte 90-graders böjar till slangarna under, men det gick med raka också, bara lite trångt att montera. Tätade gängorna med Loctite-medel.



Beställde SAAB-färg (264) och den matchade bra. Men när jag målade så hade jag grundat med Biltema plastgrund och den tålde tydligen inte riktig billack. Så det blev "fiskögon" och jag får börja om

Bytt alla bränsleslangar och rör. De flesta av slangarna var riktigt dåliga och gick att dra isär med fingrarna (bytta för 20 år sen). Köpte någon Gates-variant nu som ska tåla etanol. Använde kopparrör som jag konade där de går över till slangarna.

Tog av avgassystemet. Alla gummiringar som avgassystemet hängde i hade torkat sönder och flexröret hade gått av. Snyggade till en del svetsar jag gjorde med pinnsvets för 20 år sen Målade sedan en del rör och återmonterade med nytt flexrör och nya gummiringar.



Väntar på kamrem och div. delar från England, men paketet verkar ha försvunnit

Behöver göra ny inredning till bagageutrymmet. Den gamla av trä har slagit sig och är möglig.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Någonstans i varje Engelsk sportbil ska det finnas delar i trä



(fast paneler med bas av typ masonitskiva hade väl i och försig de flesta bilar för länge sen)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Någonstans i varje Engelsk sportbil ska det finnas delar i trä



(fast paneler med bas av typ masonitskiva hade väl i och försig de flesta bilar för länge sen)


Jo, det sitter träbitar här och där. De i bagageutrymmet är lätta att byta, men i fronten sitter några fastplastade plywoodbitar som håller kylaren. Och det i en bil som kostade som en Porsche 911 när den var ny

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Magnus Thomé skrev:
Någonstans i varje Engelsk sportbil ska det finnas delar i trä



(fast paneler med bas av typ masonitskiva hade väl i och försig de flesta bilar för länge sen)


Någonstans i varje Engelsk sportbil skall det finnas mögel trodde jag du skulle skriva.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Björn Larsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Någonstans i varje Engelsk sportbil ska det finnas delar i trä



(fast paneler med bas av typ masonitskiva hade väl i och försig de flesta bilar för länge sen)


Någonstans i varje Engelsk sportbil skall det finnas mögel trodde jag du skulle skriva.


Isåfall är det ju en spor(t)-bil

Det som är så kul med Rejsa är variationen på bilar, jag hade ingen aning om en sån här bil innan men jag gillar utseendet skarpt thumbs up

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 503 -80
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (30775 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande