Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 323TI S50B30 -99 "The Underdog" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (25124 totalt) |
De är 1,5 mm och laserskurna. Aluminium vill de inte skära med risk för att förstöra huvet i maskinen och rostfritt kan de skära men kanterna som blir efter lasern kommer rosta enligt dem, litar på att de vet vad de pratar om. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Aa, aluminium är inte optimalt, (vissa maskiner klarar det men sliter mer på huvudet som sagt.)
Rostfritt går bra dock, blir tråkigt "skägg" vid snittet om man inte kör med argon istället för nitrogen/luft, (som är dyrare) "skägget" är det som rostar om det inte slipas bort. Det är dock lätt att slipa bort med lamellskiva på vinkelslipen om du skulle få gör dig att göra fler _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Så var det ja! Dom sa att det blir löjligt dyrt om de ska köra med argon. Slipa bort skägget är ju ett alternativ. Tack för tipset. Sorry for OT, åter till TS coola bil. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Fortsatt pilla lite och bromsar fram ärmonterat, Huvud cylinder M3 3,0 har kommit. Så väntar på M3 3,0 bromservo nu bara
Grenröret är med på plats. Är inte gott om plats å få dit med motor i Bromsok bak införskaffades för någon vecka sedan. Blir 996 Bak ok och Adaptrar och Z4 294mm skivor. _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Går ganska trögt här då jag blev pappa i maj och garagetid är relativt sällsynt sedan dess
Men sakta framåt går det. Tagit SBF Racing licens Och då compacten inte var klar fick sommarbrukisen en E36 328IM agera ställföreträdare. Den såldes kort efter då den inte var så barnvänlig..... Handlade ett gammal S4 Biturbo istället, mer barnvänligt 🌞 Bråkat med adaptrarna bak då skivan inte blev helt centrerad med adaptrarna som köptes från 300mm.de. Så har lämnat de till en kompis som skall ta några /10 delar på dem. Bakoken nermattade och lackade. Bytt till M3 3,0 Bromsservo och HBC, och gjort ett nytt rör som inte stämde mot ABS . Monterat de nya Mishimoto kylet. _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Vart lämna du på coating? Verka det bra? Prisvärt? Tåligt? _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Lämnade på Trollhättans metallbesprutning. Prisvärt i mina ögon typ 1500 +/- på storlek kr har kompisar som åkt det några år, håller helt ok och verkningsgraden är bra. _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Bakbromsarna klara och monterade
Gjorde nya fästen och kortade in bromsrören och satte dit E46 slangarna jag fick med bromskittet istället för att böka med att åka och pressa nya. Hade problem att få dit adaptern till oljekylet, fick ta loss insuget igen och korta av bälgarna då eftermarknads delarna verkade vara lite för långa. Sen blev det ett Setrab slim oljekyl under vattenkylet då det var lite dåligt med plats Gjorde en nytt rör till expansionskärlet med. Sen var de dags för uppstart men de gick väl sådär. Soppapumpen går ej, prövade tvångsköra den men starta inte ändå misstänker ECU saknar någon impuls. Någon som har tips ? Någon som monterat en Äldre OBD1 motor med härva i en OBD 2 bil ? Och motorn är från en -94 utan EWS och EWS box i bilen är loopad så den går på starten. _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Hej.
När jag hjälpte en kompis att lägga i en likadan motor i en 318 e36:a, så var det vissa kablar i kontakten mellan motor och bil som skilde sig. Olika nummer i kontakten alltså. Kan vara värt att kolla upp. Bara ett tips. Lycka till med bilen. Den ser rolig ut Mvh Henrik _________________ Henrik Magnusson BMW 320d till vardags |
||||
Inte haft möjlighet att lägga så mycket garagetid det sista då har inte kommit så mycket längre med compacten.
Fick lite abstinens på att köra, Så M3:an plockades fram efter 3 års stillestånd. Lite service och en ny bakre vevaxelpackbox så gick den igenom besiktning. Körde med SVKG på Falkenbergs som jag inte kört innan. Riktigt kul bana faktiskt. Nu är alla hobbybilar inställda för säsongen så skall försöka få lite tid till compacten inom kort....... _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Fick lite hjälp av min bror för att kolla gnista mm, och det fanns, var ett skitfel egentligen.
Soppaledningarna har inte samma placering på compact som M3 så de skulle växlas mot hur slangarna gick på m3. Så nu skramlade den igång Näst på schemat blir avgassystem lite småfix och mätare _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Blev att det beställdes ett mellanrör på e-bay för att ha något att utgå från och spara lite tid :P
Monterade även M-sport bakstöten jag haft liggande för att sikta in bakre delen på avgassystemet. Framröret är 2x 2,25" och sen blir det y rör och en SBF godkännd 3" metallisk racekatt , och sen fortsatt 3" bak med en stor Apple dämpare. Fick gjort en liten bit i helgen och ett fäste på mitten och måttat upp lite så jag kunde beställa det som saknades, så är tanken att fortsätta helgen som kommer _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Ser bra ut.
Hr själv byggt nytt system till min s50b30 under vintern. 2,25" till 2,5" och sen 3". Med Apple dämpare är den nästan knäpp tyst 👌🏻 Däremot ett jävla väsen inuti bilen, men misstänker att alu bussningar till vxl lådan inte hjälper ljudkomforten. [/img] _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Ja Alubussningar leder upp mycket av ljudet. Plast är bättre
Fått fortsatt lite och byggt ett luftfilter kitt. Blev ett 3,5" Aem dryflow som var rätt litet och smidigt. Kommer nog bygga sluten låda med lock senare. Samt monterat dit elfläkten med kåpa det var inte så smidigt. Motorn på fläkten var för stor å fick inte plats så fick göra nya övre kylarfästen och räta upp kylet mer, skära ur kåpan å sätta fläkten inifrån med distanser så gick den dit. (Tog inga bilder efter var för sur för det :P ) Köpt ett set BBS RC300 18" som skall lackas och ha som gathjul är det tänkt _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
1,5års Garagedamm avtvättat
Besiktningskittade inredningen och åkte in till farbror bilprovningen. Dock var avgasvärdena skurk så får kika lite på vad det beror på.... Hem och monterade Rätt stol, ratt och bursträvor i dörröppningen igen Och igår var det årets första Trackday med SVKG på Falkenberg. Bilen funkade över förväntan och lite mer effekt och bromsar klädde bilen väl. Nu blev den riktigt underhållande att köra Sista passet åkte min bror med och vi mätte lite med Racechrono. 52,4 som bäst med halvsletna däck och hjulvinklar som ej står 100% Så med lite små justeringar och mer körtid så kommer den nog bli som jag hoppats 😁👍 Den har dock börjat gå oroligt på tomgång så har nog nått vacumläck eller givarknas någonstans får titta på det inom kort _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Incar klipp från Falkenberg Varvtid 52.4 Har klurat lite på varför den går lite konstigt, kan vara så att den saknar Hastighets signal in i styrboxen. Skall kika lite närmare på det nästa gång jag är I garaget _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Felsökt och grejat lite och kopplat en VSS signal till styrboxen verkar funka nu men inte kört så mycket efter
Byggde om original katalysatorn så den passade mot M3 grenröret och satte dit avgassystemet jag hade med 323 motorn och åkte int till besiktningen då var avgasvärdena toppen Så nu är den godkänd å klar. Byggde även om racesystemet med en dämpare till då det var mycket resonans i bilen å kändes som det kunnat bli problem med DB på vissa banor. Köpte även en kolfiberhuv för några veckor sedan men inte monterat den ännu Hjuliställning bokad nästa vecka med så nu känns det som de flesta bitarna faller på plats _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Var och körde på Karlskoga under semestern i 30 gradig värme, bilen funkade ganska bra men........
Tryckte ut olja I insuget under hårdkörning. Mycket alltså, det droppade ur luftfilter..... och det var uppenbart den saknade en hel del effekt, mot vad den borde, Så dagen avslutades tidigare än tänkt. Resten av semestern lades på husrenovering men beställde lite delar. Monterade en Grupp N restriktor i toppen från BMW för att få bort att den överfyller toppen på olja som rinner genom ventilationen ut i insuget, och bytte o-ringar på Vanos solenoiderna. Efter det går bilen mycket bättre, men hittade även massa torrsprickor i slangar till vevhus och tomgångsmotor, beställt alla nya men var några veckor att få dem. Så ihop med allt igen och skulle ner och köra med SVKG på Falkenberg i Torsdags. Dagen började sådär med att fönsterhissen VF small när jag körde upp rutan när jag backade ur garaget och rutan hamnade på snedden....... Bröt tillbaka den och fick den stängd i alla fall. Sen var ju bilen sketen sen förra körningen å lite handavtryck här och var, så körde den i automattvätt å möts av att båda M3 Backspeglarna slagits loss och hänger i kablarna ner på dörrarna......... Hmmmm. Nåväl glasen är hela clipsen hela, så slog tillbaka dom igen, men känslan inför bankörningen är sådär...... Är det någon dag den hamnar på taket eller i räcket är det idag typ....... Bilen funkade bra men en missvisande däcktrycksklocka sabbade 2 pass av 3 då trycket blev 0,5 bar för lågt och bilen var som en ål..... 3:e passet gick det bra , men Racechrono loggade aldrig några tider. Nåväl bilen gick i alla fall bra nu och Vanosen verkar funka Ingen flyt dag direkt men grymt väder och lite erfarenheter rikare. Hoppas på hinna någon mer Trackday innan vintern men vi får väl se _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Monterat kolfiberhuven med Aerocatch lås.
Bytt alla slangar under insuget, så numera är tomgången bättre Bilen är nu inställd för vintern. Och skall egentligen inte göra några stora projekt med den. Skall lacka till huv bakstöt och lite annat, Kanske montera lite mer mätare. Och coata avgassystemet Och montera GT splittern fram. Sen får vi se vad annat som sker _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 323TI S50B30 -99 "The Underdog" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (25124 totalt) |