Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
32 besök senaste veckan (18918 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
964RS skrev:
Läckert, varvvilliga motorer är sköna. Inte bara balansaxlarna som bidrar till trögheten i 944 motorerna.
Men oljetrycket verkar det inte vara något drag i


Håller med oljetrycket ser lite tveksamt ut på videon....;O)

Vi har skaffat en manuell mätare istället som är placerad i vänstra hörnet dvs ej med på film. Vi har lite utmaningar kvar i att fixa en vettig tomgång. Idag så kräver det cirka 10-15 minuter att modulera gas mellan 14-1800 rpm för att motorn ej skall dö innan ett tomgångsläge innfinner sig. Har ej kvar tomgångsmotor men möjligt att vi får sätta tillbaks den. Blir lite väl jobbit att sitta och gasa bilen så långt tid innan den kan stå på tomgång.

I övrigt så börjar ny jobbet från och med nästa vecka med kosmetiska delar som måste uppgraderas så att puts och studs återfinns igen......dock inte på Falk nivå.....den tiden finns inte.....
Funderar dock på att sno ditt TAG Heur tema som du slutat med. Gillade det!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



JohnC skrev:
oljetrycket

Då är jag lugn, pust

JohnC skrev:
fixa en vettig tomgång

Jag har inte heller någon tomgångsmotor kvar, det tar en till max två minuter innan jag kan släppa gaspedalen.


JohnC skrev:
sno ditt TAG Heuertema

Jodå det blir ett TAG Heuer tema men inte som på bilden, men eftersom jag vill vara lika cool som du så är det OK att planka.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Gjorde en liten shakedown på Kinnekulle med PCSR som hade tidsträning i lördags. Rejält kallt på morgonen med cirka +1 grad när jag lämnade huset och +4 när jag väl var på plats på Kinnekulle Ring.

På bilen satt mina Kumho slicks som jag körde med säsongen 2019 nere i Europa och tänkte att jag kunde slita ut dem en sista gång innan de får gå på återvinning.

Körmässigt så gick det helt ok med bästa tid kring 0.57,4. Går troligen att pressa ut någon halv sekund eller mer om man tar i lite mer men det kändes lagom och balanserat. Däcken hade också lite övrigt att önska efter lite för många heat cycles.

Har nu ett litet problem som vi skall jobba med innan det är dags för tidsträning på Knutstorp om några veckor. Bilen har ett sjunkande oljetryck under hård belastning och jag har lite egna teorier vad det kan bero på. Vi start av medelvarm motor så har jag 5,6 bar tryck och efter cirka 3 varv så är trycket fortfarande 5 bar för att sedan stadigt sjunka och efter cirka 8 varv så har jag 3,6 bars tryck, vilket är cirka 1 bar för lågt enligt de jag pratat med. Står jag sedan i depån i cirka 30 minuter och startar bilen igen så är trycket åter 5,6 bar och historien upprepar sig. Vi monterade en mer exakt oljetrycksgivare förra hösten då jag inte litade på originalmätaren och nu börjar vi närma oss pudelns kärna.

Porsche 944s2 har ett externa oljekyl som är relativt litet och min ena teori är att själva termostaten ej öppnar och därmed så är oljekylet ur funktion. Vidare så varvar jag till cirka 7000 rpm innan varje växling och det finne en direkt koppling mellan varvtal och temp enligt vad jag fått höra. Att varva mindre är inte ett alternativ då det kommer innebära att det går saktare.

Åtgärder blir:

1. Säkerhetsställa att termostat öppnar vid rätt temp
2. Montera störrre oljekyl
3. Ändra viskostitet på olja till en som tål högre värme
4. Montera tempgivare för olja (något som borde gjorts för länge sedan)
5. Montera styrplåtar som leder luften bättre till kylet

Det stökiga i det hela är att jag tror att jag tror jag haft det här felet hela tiden och att det var orsaken till att jag helt enkelt slet ut och rasade den förra motorn och nu förhoppningsvis så fångar jag det i sin linda nu och slipper att de inträffar igen även om jag kört några stinter på Kinnekulle och även några på Anderstorp under förra säsongen (felet blir dock inte sämre utan det stannar på cirka 1 bar för lågt tryck, mätaren är kalibrerad).





_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Ruskigt snabb som vanligt!

En större oljekylare är definitivt en bra idé oavsett, har märkt att ett par hundra varv extra på topp kan göra märkbar skillnad på oljetempen. skulle flytta upp tempgivaren ett snäpp högre på listan

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Mycket som känns igen från min lördag Kallt, lite kämpigt med däck och funderingar kring oljetemp


I.a.f. alltid bra med lite avrostning och strategier för preventiva åtgärder thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Det här är tyvärr det enda jag kan relatera till då min bil fortfarande står på lyften: "Att varva mindre är inte ett alternativ då det kommer innebära att det går saktare."

Tycker det känns (killgissning då jag inte haft nån bra oljetrycksmätare) som att också min olja blir blaskig när tempen går upp. Har du fuinderat på vilken annan olja som kan vara alternativ?

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Har fått tips om någon 10-60 racingolja från Shell. Kladdig och fin.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Håller sig vattentempen bra eller har den en tendens att stiga samtidigt som oljetrycket minskar?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Tror inte att vattentemp hängde med. Skall isär med tråg och lite annat på fredag och se så inget tagit skada.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Historiskt så hade jag en röd 944 s2 som jag tävlade med ett par säsonger. Med den bilen fanns allt som oftast Mr Murphy. Trodde han var knuten till bilen då jag sista 5 åren haft ganska få problem förutom ett smärre motorhaveri på Mantorp förra hösten. Hur som helst så har han nu flyttat från röd bil till vit bil verkar det som.

Min nybyggda s2 motor som går som ett skållat troll har begåvats med Wössner kolvar som nu släppt sin coating. Vi har inte sett loppen men en kvalificerad gissning är att de ser mindre kul ut. Drt tragikomiska är att det verkar vara ett relativt nytt problem för Wössner. Troligen har de bytt coating under sista åren. Mahle har tydligen samma problem.

Tur i oturen så har jag dock precis köpt en motor till som redan har torra foder dvs bort med alusil och i vinter bygger jag en systermotor till den med separata spjäll (ITB) och förhoppningsvis kring 280-300 bhp. Blir nog rätt lagom på 1000 kg bil


[/img]

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Arbetet med att bygga ny motor pågår. Då vi har tidsbrist innan Spa Summer Classic så tar vi bottendelen från den nya motorn som redan har torra foder och sätter ihop den med existerande topp. I lugn och ro påbörjar vi sedan fas II med en rejäl motor med separata spjällhus och torrsump. Målet på den motorn är strax under 300 bhp.

Ny motor som skall demonteras (måste ha en genomgång och förbättras oavsett)



[/img]

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Trist med motorproblem men...

Åh-herre jösses vilken maskin thumbs up !!

Håller i vanlig ordning tummarna att du kommer iväg ordentligt thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Ja tycker det är lite ballt med ITB, aldrig sett någon i Sverige som kör med det på 944/968 motor men en Finländare som vi tävlade med för kanske 4 säsonger sedan hade det på sin bil. Gav riktigt fint vridmoment. Om allt går vägen så kommer bilen gå in i klass 8C istället.

Är dock en tvåstegsraket och nu skall motor ett ihop först

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Ny motor på plats med samma konfiguration som tidigare minus Wössnerkolvar som uppenbart hade vissa problem. Nu är motorn torrfordrad istället och så kör vi med JE kolvar.

Dessutom installerat 40% större oljekyl samt även mätare för oljetemp.

Hoppas nu på lite upplättning i restriktioner så vi kommer iväg på Spa Summer Classic!





_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



JohnC skrev:
Om allt går vägen så kommer bilen gå in i klass 8C istället.


Det uppskattas.....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
mittmotor skrev:
JohnC skrev:
Om allt går vägen så kommer bilen gå in i klass 8C istället.


Det uppskattas.....


Blir först nästa år....om pengarna räcker.....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



JohnC skrev:
mittmotor skrev:
JohnC skrev:
Om allt går vägen så kommer bilen gå in i klass 8C istället.


Det uppskattas.....


Blir först nästa år....om pengarna räcker.....


Haha, alltid samma problem. Trust me I know....
Kör hårt på Spa nu! thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
När normala människor firar midsommar med familj och vänner så kör vi så mycket som går på Spa för tredje året (förra året inställt beroende på corona). Det här året blev fruar hemma beroende på mycket stök med covid och inresetillstånd till Belgien och annat spännande som följer i pandemins fotspår.

Resan gick som vanligt Göteborg - Kiel men med skillnaden att vi ej stannade och övernattade i Tyskland då det vid tillfället ej godkände oss som gäster men det var att ok att använda Tyskland som transit land.
ag
Väl i Belgien så var det lite blandad kompott, vi blev flyttade till annan grupp (väsentligt snabbare bilar) där vi endast kände till ett fåtal ekipage och förare. Det visade sig tyvärr vara ett gäng med lite mer hårdförda killar som inte riktigt respekterade andras bilar vilket jag ganska snabbt fick erfara.

Jag åkte ned till Spa med känslan och intentionen att putsa min bästa tid med ett par sekunder då jag har numera har en bil med cirka 30 bhp mer samt nära 70 kg lättare bil. Kvalet på fredagen (midsommarafton) var en sorglig historia med två rödflagg och många avåkningar. Lyckades rätt ok tyckte jag ändå med 6 varv innan jag fick stopp på bilen beroende på att kontakten till generatorn hade lossnat redan minut 3 i kvalet. Bästa tid i kval var 2:52.9 med en ganska dålig körning enligt mig själv. Ringrostig då jag kört minimalt med bil sista året. Svårt att vila sig i form

Race 1 startade jag i 5:e startled eller 10:a med 27 bilar bakom mig varav många av dem var på papperet väsentligt snabbare. Fler än jag hade problem i kvalet uppenbart.

Starten gick och jag var på något sätt tänligen loj och dåligt laddad. Blev omkörd av flera bilar ganska tidigt under första varvet. Just då kändes det för jävligt men när jag senare tittade på deras varvtider samt vikt/effekt så var det ganska självklart att de skulle passera mig tidigt. Blev efter några varv klämd mellan några bilar vid bus stop då de fick för sig att bromsa förbi mig innan den skarpa högern. Det var givetvis omöjligt och en grön DP Porsche 935 körde in i min dörr med sina hjul. Jag undslapp mig några väl valda svordommar och började undra vad jag hade hamnat i. Strax efter blev det Safety car beroende ett par andra avåkningar och när starten väl gick igen så var knappast vaken och tappade ytterligare en bil framöver mig och fick dessutom upp en snabb M3 E30 (gammal DTM Super touring bil), han valde kort efter att prova att putta mig framför sig vilket gjorde att jag dels snurrad men gav också en del skador på avagssystem och bakre kofångare. Nu fundrade jag på att åka in i depån och sedan packa ihop och åka hem......den tanken avslutades cirka 30 sekunder senare då jag istället bytte fokus och bestämde mig för att köra så snabbt jag bara kunde med nuvarande material. Jag låg ändå relativt sist efter piruetten så jag började ladda på så mycket som gick och kom till sist ned till en tid på 2:50.2 vilket då kändes som en bra revansch och ungefär vad jag kunde mäkta med.

På söndagen gick race 2 och jag stod i 10 startled efter gådagens debackel. Kom pigg och utvilad till banan med intention att göra ett bättre race. Tidsmässigt så var alla bilar utom 2 snabbare än mig efter gådagens race. Det är ganska potenta bilar man tävlar emot. Starten går och jag kör om en rätt preparead BMW E30 samt en 964 RSR och en 964 RS ganska snabbt för att sedan börja jakten på övriga bilar varvid plötsligt min vänsterdörr öppnas och inte går att stänga igen......effekt av gårdagens påkörning. Får sedan många spännande varv där jag får hålla i dörren med vänster hand och svänga med höger hand. Särskilt kul i Eue Rogue där jag jag har cirka 190-197 km/h vid kompressionen och styr med höger arm och krampaktigt håller i dörren. Avbryta fanns inte på kartan tror jag får skippa i att lägga upp de filmerna då det nog klassas som lite väl dåraktigt.

Efter ett antal tokiga varv med trillskandes dörr så börjar låsmekanismen funka lite bättre vilket man ser på bifogad fil och jag klipper till med ett riktigt rökar varv 2:48.78 vilket är vansinnigt snabbt med en bil med bara 263 bhp och en vikt på cirka 1150 kg. Jag slutar totalt på en 10 plats och är nöjd med min prestation tidsmässigt så var min bästa tid 8:e i av alla deltagare. Race 3 avstår jag då vi i line up möts av ett skyfall och sedan ihållande regn. Jag drogs desstuom med ett kraftigt klonkljud och som gjorde att jag ej startade alls då jag ej ville riskera värre skador på bilen. Teorin just nu är att mitt avgassystem rör sig efter smällen och kommer åt karossen vid hård inbromsning.

Nästa år har jag lovat familjen att fira traditionell midsommar......vi får se hur det blir med det




Klicka för större bilder!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Sjuuuuukt coolt!
Kandidat till årets bästa racerapport, och det är bara juni än!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Underbar rapport John! Grym körning och god kämparanda. Det kan inte bli bättre än så, även om jag tror att du kommer att hitta nya sekunder att knapra in framöver.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Härlig rapport och grym körning thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
32 besök senaste veckan (18918 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande