Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 15, 16, 17   >>
8 besök senaste veckan (26961 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Åh vad härligt!!
Men jag är lite besviken att du inte behövde slipa till nyckeln för att få plats med den.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Nyckelns "tänder" i ringen som skall greppa muttern är lite fasade, gissningsvis för att spara på muttrarna. Den där kontaktens fläns kan inte vara mer än 3-4 mm hög så det var precis det jag tänkte skulle behövas. Nu blev det en perfekt presspassning mellan ljuddämparen och lådan, så den ynka millimetern eller två som var kvar räckte, bara att spjärna och bända

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



"Egen"tillverkad sexkantsnyckel i tjockplåt har ju använts nån gång (nån lantbruksgrunka i ungdomen, bara som springshas då), men det är ju bra mycket enklare att köpa verktyg om det finns.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
"Egen"tillverkad ..nyckel

Jag har kvar kopplingsverktyg som farsan och jag meckade till i tjock dural till min gamla Laverda. Jag hade absolut den tanken att göra en egen nyckel.. tills jag skärpte till mig och bara köpte en faktiskt skitbillig nyckel (som jag skulle kunna slipa ner om det hade behövts).

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



En 36mm nyckel är standard i alla 911/944 mekares låda, den används till höjdjusteringen på de bakre svärden.

Jag håller alla tummar att du löser inkontinensproblemen för jag vill verkligen se dig och bilen den 20/5

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Janne J skrev:

Jag håller alla tummar att du löser inkontinensproblemen för jag vill verkligen se dig och bilen den 20/5


Samma här!
FyFabian i all ära, men 927an med sin fina automatlåda vill vi ju se piskas rejält och överraska folk

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Figgz skrev:
Janne J skrev:

Jag håller alla tummar att du löser inkontinensproblemen för jag vill verkligen se dig och bilen den 20/5


Samma här!
FyFabian i all ära, men 927an med sin fina automatlåda vill vi ju se piskas rejält och överraska folk


Det blir jag som kör fyfabian nästa gång! 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Figgz skrev:
Janne J skrev:

Jag håller alla tummar att du löser inkontinensproblemen för jag vill verkligen se dig och bilen den 20/5


Samma här!
FyFabian i all ära, men 927an med sin fina automatlåda vill vi ju se piskas rejält och överraska folk


Det blir jag som kör fyfabian nästa gång! 👍

Att förare gör det är väl inget udda, men är det vanligt att bilar tävlar i flera klasser? FyFabian kommer ju dyka upp både i B och I.. förlåt, C
(3-4 dagars levtid på switchen och alla packningarna, helgen verkar kört men det finns ju kvällar nästa vecka, håller alla tummar jag har att jag hinner få ihop det till nästa torsdag)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Håller också tummarna!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Hur gick det - fick du leverans av alla delar så att vi får beundra vidundret imorgon?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Ja?????

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Han kommer. 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Klingan75 skrev:
Han kommer. 👍

i din bil då eller?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
dvorak skrev:
Klingan75 skrev:
Han kommer. 👍

i din bil då eller?


Nej jag fick krypa till korset, hittade en exakt likadan bil jag hade som förstabil! också en Datsun! (fast jag hade en Bluebird.. kombi... diesel), så nu blir det som Fyfabian, fast mycket tyngre, och med bara 57 hästar istället!







Näää...
kolla, jag har varit på kontoret i dag, och jag körde inte vardagspulkan
Detta är lite av en chansning, jag har redan krälat omkring på mackparkeringar tre gånger, och tänker att jag skall hitta en gör-det-själv med lyft, för atf-nivån är inte hundra på något sätt. Dessutom fattar jag inte riktigt varför det inte åker in i systemet så fort som jag vill, eller så läcker det när jag kör. Men, den är väl typ fixad hoppas jag. Det blir i alla fall 927'a till Vårgårda, med lite tur blir det körning, och med ännu mer tur blir det hemfärd i samma bil också.

En eloge till Merca/AMG/Hedins (för det är där man handlar Porschedelar om man inte har rätt låda i bilen). De fick fram en drös tillbehör riktigt snabbt, så jag körde in till Gbg på vinst och förlust i går, och har tagit en tur till kontoret i dag då.. så nu är jag väl fulredo typ.


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Axly skrev:
dvorak skrev:
Klingan75 skrev:
Han kommer. 👍

i din bil då eller?


Nej jag fick krypa till korset, hittade en exakt likadan bil jag hade som förstabil! också en Datsun! (fast jag hade en Bluebird.. kombi... diesel), så nu blir det som Fyfabian, fast mycket tyngre, och med bara 57 hästar istället!







Näää...
kolla, jag har varit på kontoret i dag, och jag körde inte vardagspulkan
Detta är lite av en chansning, jag har redan krälat omkring på mackparkeringar tre gånger, och tänker att jag skall hitta en gör-det-själv med lyft, för atf-nivån är inte hundra på något sätt. Dessutom fattar jag inte riktigt varför det inte åker in i systemet så fort som jag vill, eller så läcker det när jag kör. Men, den är väl typ fixad hoppas jag. Det blir i alla fall 927'a till Vårgårda, med lite tur blir det körning, och med ännu mer tur blir det hemfärd i samma bil också.

En eloge till Merca/AMG/Hedins (för det är där man handlar Porschedelar om man inte har rätt låda i bilen). De fick fram en drös tillbehör riktigt snabbt, så jag körde in till Gbg på vinst och förlust i går, och har tagit en tur till kontoret i dag då.. så nu är jag väl fulredo typ.


Gött! Jag har numret annars till en röd flakbil som kommer med gula saftblandare

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Med tanke på mitt utfall har jag kollat på vettiga biltransportsläp på blocket en tid nu....


Gött jobbat Johan thumbs up

Vad liten den ser ut jämfört med de andra bilarna förresten, den kändes jättestor när den kom 1978..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Den där Skodan såg ut som en Escalade när jag parkerade.
Alltså, 928 var väl stor när den kom, men de referensramarna har ju ändrats rätt drastiskt.
Mellan en bmw 5?-serie och en V60 ser den bra pluttig ut.



(Den där Volvons larm gillade inte alls livet när jag startade. Känns fint att mullra ut med en skrikande och blinkande bil bakom sig)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Det får mig att tänka på denna:




Det är något med proportionerna på 928n... Det är samma med Datsunen, man blir förvånad hur liten den är när man ser den på riktigt

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Skaffa er en amerikansk 70-talspråm, så behöver ni inte oroa er för att de ska se mindre ut än dagens bilar.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079





Parkerade brevid Porsches minsta bil idag...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Z-Datsun är helt klart en av de mest överraskande bilarna gällande storlek. Varenda gång jag står bredvid tänker jag "men, var den inte större?". 928 tänker jag bara så på när jag har en annan bil som referens i närheten.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 15, 16, 17   >>
8 besök senaste veckan (26961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande