Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en Dåliga svetsar igen...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (15276 totalt)
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Janne J skrev:
Vad har du för några stötdämpare?


GAZ där man ställer komp och retur ihop på en ratt

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Jag har ju pysslat en del med min stela axel under våren, tidigare var den lite som du beskriver att din är.
Receptet blev att jag justerade pinjongvinkeln för att få bättre fäste och mindre axeltramp i starter, dessutom lade jag på mycket mer dämpning än vad jag någonsin provat tidigare. Sammantaget gjorde det att bilen blev mer följsam, greppet bättre och den blev mer förutsägbar i bakvagnen.

Ville bara dela mina erfarenheter av stel axel, inte alls säkert att det går att överföra på din bil.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Tack för input

Menar du att du justerade dämparna hårdare?

Monterade du hela diff och axeln i en annan vinkel eller hur gjorde du för att få pinjongvinkeln annorlunda?

Är helt nybörjare på allt vad gäller bakaxlar så får nog läsa på en del verkar det som

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Jonas Jonsson skrev:
Tack för input

Menar du att du justerade dämparna hårdare?

Monterade du hela diff och axeln i en annan vinkel eller hur gjorde du för att få pinjongvinkeln annorlunda?

Är helt nybörjare på allt vad gäller bakaxlar så får nog läsa på en del verkar det som


I mitt fall så hade jag kört med alldeles för lite dämpning, en stel axel är mycket ofjädrad vikt. Har du ställbara dämpare så är det ju enkelt att prova ytterligheterna och känna vad som händer.
Pinjongvinkeln är ett förhållande mellan motor/växellåda-kardan-bakaxel, googla lite så hittar du massor med info, t.ex: https://m.roadkillcustoms.com/how-to-fix-prevent-driveline-vibration/

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Tack för tips

Börjat med nya däck även till bak. Nästa körning blir Lunda med VW och challengebanan

Nu ska jag läsa på om stela bakvagnar

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Någon här som kan ge ett säkert svar vilken axel detta är?








Förstått att det är trevligast att ha en engelsk axel om man vill uppgradera med diffbroms. Vad jag lyckats förstå är att det finns minst tre olika axlar som satt på escort mk2

Sugen på annan utväxling och även diffbroms men väldigt olika lätt att hitta beroende på typ av axel

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Blev Challenge med VW på Lunda och det kunde gått illa. Ena fästet för nedre länkarm fram släppte men då det hände på sista följa-johnvarvet så gick det bra. Riktigt dåligt svetsat och hur det kan ha klarat en byggbesiktning förstår jag inte. Dock svårt att se när bilen är ihopsatt och allt lackat

Sen helt otroligt nog när jag åkte förbi granngården så står gubben där på innergården och svetsar på ett lastbilssläp . Fick låna svets och en timme efter missödet kunde jag köra bilen igen . Lite halvknepigt att ladda om mentalt och våga satsa fullt men roligt att få kört i vilket fall. Däcksutprovningen fortsätter och det är fortsatt svårt med fästet bak. Bäst i konbana verkar vara Kumhos V70 i mjuk gummiblandning. Får se om det inte blir annorlunda på bana sedan i sommar när det också blivit lite varmare

Dagen slutade med en total felbedömning och en kon som slog hål i fronten och ena framlampan men konstigt nog är jag nöjd ändå för det blev många repor och bilen är till för att användas. Tog ett par timmar dagen efter hemma att lappa ihop bilen körbar men med "rejspatina". Så nu har jag bokat Arlanda Testtrack för mer köra på onsdag

Bjuder på en liten bild



_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Jonas Jonsson skrev:
fästet för nedre länkarm fram släppte ... Riktigt dåligt svetsat
... nöjd ändå för det blev många repor och bilen är till för att användas.


Fy fasen vad läskigt
..och heja heja

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Bakaxeln är en Kölnaxel från Escort MkII men det har du kanske redan fått svar på.

Om du vill skicka lite info om svetsen som brast i PM skulle det vara intressant, för lite "haverikommissionsarbete".

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Mina lossnande länkarm har varit ett hett ämne inom SFRO verkar det som för jag har fått grym hjälp och nu i veckan ska en besiktare (om jag inte fattade fel var det ordföranden själv som ringde och ville titta förbi) komma och granska bilen både för skadan men även övriga svetsar

Kul med personer som brinner för sitt intresse och god service thumbs up thumbs up

Tack Gustav för all hjälp

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Blev en dag på Arlanda testtrack igår igen. Var varmt med dryga 30 grader så det tog hårt på bilen. Bakaxeln funkar nu toppen så stort tack till Janne för tips kring denna. Inga läckage och heller inget i min fina avluftningsflaska modell äkta påskmust jag satte inne i bagaget

Såklart kom nya bekymmer fram dock. Bromsvätskan för frambromsarna blir svart som cocacola eller nästan så efter en dag. Såg tendenser till mörkning redan på morgonen innan och då hade den vätskan bara gått en konbana och lite gatkörning. Funderar på om det är slangarna som gör detta men startade en separat tråd i frågan

SFRO föresten dök aldrig upp och tittade som dom sa men iofs skulle han invänta en regnig dag av jobbskäl och såna har ju lyst med sin frånvaro ett bra tag nu

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul att det funkar bra med bilen! thumbs up

Ett tips gällande bromsvätskan. Om man får missfärgad
bromsvätska trots att den är nybytt så kan det vara huvud-
cylinder som börjar ge sig. Åtgärda genast före du blir
utan bromsar i slutet på rakan...

När min kopplingcylinder gav sig missfärgade den
bromsvätskan, kom ifrån packningsgummit.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Tack för tipset

Beställde nu precis en ny wilwood huvudcylinder. Kommer göra en total översyn nu och även ha i lite finare bromsvätska. Har någon Motul RBF hemma.

I fjol bråkade huvudcylindern för kopplingen så troligen är det värme eller att dom stått ett tag torra innan min ägo som skadat dom. Kommer även byta till hårdare belägg bak för jag kan inte byta efter en dag på bana bara

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



thumbs up
Kollade du förresten om bakaxeln fjädrar ut så mycket vid kurvtagning att den tar i röret som går under axeln vid hjulet? Du skulle kunna tejpa dit t ex några spagettistrån, köra några varv och se om de knäckts pga kontakt
Be SFRO kolla på vinkeln på panhard-staget bak också.

_________________
Johan Lekås
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Johan Lekås skrev:
thumbs up
Kollade du förresten om bakaxeln fjädrar ut så mycket vid kurvtagning att den tar i röret som går under axeln vid hjulet? Du skulle kunna tejpa dit t ex några spagettistrån, köra några varv och se om de knäckts pga kontakt
Be SFRO kolla på vinkeln på panhard-staget bak också.


Nej inte hunnit med detta än men kommer prova. Har sänkt bilen så avståndet är längre nu och ska försöka mig på någon typ av krängarlösning för att minska roll bak men givetvis måste jag ta rätt på om det blir som du tror

Det är ju panhardstaget som tar i först av allt mot balken så kommer mest troligt bygga om det oavsett vad sfro säger

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Kul att det funkar bra med bilen! thumbs up

Ett tips gällande bromsvätskan. Om man får missfärgad
bromsvätska trots att den är nybytt så kan det vara huvud-
cylinder som börjar ge sig. Åtgärda genast före du blir
utan bromsar i slutet på rakan...

När min kopplingcylinder gav sig missfärgade den
bromsvätskan, kom ifrån packningsgummit.


Fått hem och monterat en ny wilwood huvudcylinder nu. Tog isär den gamla och okunnig på ämnet som jag är så är det väldigt svårt att avgöra om den är sliten. Lite hårda kändes tätningarna men vad som i huvudcylindern skulle kunna missfärga så mycket förstår jag inte. Känns dock mycket skönt nu att ha en ny som jag vet är bra. Misstänker att den gamla var någon piratkopia för märkning och och detaljer skiljer lite. tvättat ur behållaren och hällt igenom ren vätska på vägen ner till huvudcylindern.

Nu väntar jag på nya ok till bak och lite annat smått så får resten en översyn också. Tror tiden innan min ägo så har den stått utan vätska och då riskerar tätningar att torka. Sen lär det bli varmt för luften har svårt att hitta ut. Funderar på någon typ av ventil för nu har det varit problem med både koppling och bromsar

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Blev en hel del småpill men nu är bilen ihop och provkörd.

Böt huvudcylinder för framkretsen, den som mörknade så hemskt, och sen blev det EBC yellowstuff även bak monterat i nya ok. Passade på och byta till Motul RBF600 samtidigt

Är spännande att leta delar till dessa hopkok till bilar som seven är. Köpte ok till Skoda Yeti och slangar till opel vectra

Återstår att testa hur den blir vid bankörning nu. Då jag hoppar för mycket mellan bilar är det svårt att jämföra mot innan men tycker den är mer svårdoserad i bromstryck nu med EBC än med biltemabelägg. Konstigt men sant. Även här återstår att testa på bana och med däck i rätt temp/tryck

Nästa projekt är en hembygd krängare fram. Får bättre fäste bak ju hårdare jag gjort den fram med dämparna. Vill nu gå tillbaka och mjuka upp den fram men ändå inte få den att kränga mer. Snål som man är blir det ett hopkok med delar som legat på hyllan och billiga ebay-fynd

Får bli en tur till jobbet i veckan . Alltid uppskattat med en seven på e18

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Kul med utsortering och testande, och det är nästan ännu roligare om man kan använda grejor som ändå bara ligger i förrådet.

Kör hårt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Kvarstår test på bana men en prototyp är ihop. Blev som vanligt fult men billigt

Enkel provkörning på småvägarna så kändes det bra. Mindre roll trots att jag backade dämparna fram återigen till det lägsta läget

Består av en lång mutter från Biltema, två billiga länkhuvuden på ebay, ett par muttrar, fyrkantsrör, Kadett framkrängarfästen med nya gummin och en pensionerad krängare från Astra bak

Bilder på skapelsen





_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Igår dök en shortshift från ebay upp i brevlådan så idag blev det lite klurande igen. Hade tröttnat på BMW:s riktigt dåliga och glappa länkage till lådan. Har byggt om det innan och fått det bättre men det bakre fästet glappar fortsatt för mycket så när det blir riktigt varmt på långa banpass blir det svårväxlat. Förtar en hel del av det roliga tycker jag när man måste fundera på om det kommer skrapa eller vara svårt att få i en växel

Kitet jag hittade så tar man bort aluarmen som BMW kör med och monterar en platta stumt i bilen. Sen bultas länkaget i plattan. Då skicket på min Seven är "rejsigt" så svetsade jag dit plattan i kardantunneln direkt mot fyrkantsrören.

Känslan blev klart bättre och lite turligt hamnade spaken bättre gentemot ratten

Längtar till nya pass på bana nu

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Svårt att se på bild men visst har du gjort pendelstagen till krängaren (stagen mellan bärarm och krängare) så de är ledade både i bärarmen och krängaren?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en Dåliga svetsar igen...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (15276 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande