Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 79, 80, 81 >> 43 besök idag (192004 totalt) |
Om någon är väldigt sugen på en TRD splitter/spoiler så kan jag tänka mig att sälja den för att köpa en billigare från Maxton istället. För att köra slalom så sticker TRD ut lite på sidorna som jag funderar kan få stryk av koner. Maxton finns både med och utan "grejer" ute vid hjulhuset
_________________ Magnus Thomé |
||||||
|
||||||
Finns enkla vad som ser vettiga ut i ABS-plast för 1900 spänn som jag tänkte på. Lite osäkert om de bygger neråt lagom mycket, ingen funktion med utstick alltför tokhögt upp. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Såld _________________ Magnus Thomé |
||||||
Med tanke på leveranstiden så var det ju inte oväntat att den skulle säljas på 5 sekunder 😉👍 _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||||
Jag vet inte hur undersidan på TRD-läppen ser ut, om den är öppen eller har ett "golv".
Jag beställde en Maxton-läpp till min GC8 Impreza och den var snygg, hade bra passform, bra finish osv. MEN den var helt öppen på undersidan (ner mot asfalten) vilket gör att den aerodynamiska effekten troligtvis försämras radikalt och det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig när jag köpte något som skall förbättra luftflödet... Så min känsla är att Maxton är till för dem som gillar form före funktion. Fast det är ju inte säkert att Maxton-läppen till Yaris ser ut på samma sätt som GC8-läppen. Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Nu fick du mig att fundera Det är ju original täckt under i princip hela motorn och TRD splittern är också bara ett utstick extra framåt lite och längre ner än original. Dvs det heltäckta "golvet" under motorn är ju kvar uppe på samma höjd som original, och nu landar jag i min okunskap. För att en splitter ska ge någon effekt, måste golvet efter den vara i exakt samma höjd som splitterns lägsta punkt? Blir den verkningslös om splitterns lägsta punkt är lägre än skivan/golvet efter? Lufthastigheten kommer då vara högst när den passerar splittern och sen direkt efter bli lägre. De som bygger egen splitter med plyfa låter ju oftast skivan gå ganska långt in under motorn.
Har aldrig funderat på aero egentligen så har noll koll _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag trodde att den största vinningen med splitter var att få mer downnforce genom att utsticket gör att mer luft går över bilen, dvs de kommer att bli högtryck på ovansidan av splittern. Det som sker "under" bilen sen är annat än splitter. https://professionalawesome.com/diy- Kan Manston leverera snabbt? Jag tittat på splitter från dem, men leveranstiden är 5-6 veckor oberoende på varifrån jag beställer (direkt från Manston, svenska återförsäljare eller någon annan i EU). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Nu är jag ingen expert på Aero, men jag tänker tvärtom. Splittern ser till att du får mindre luft inunder bilen, när sedan golvet höjer sig bakåt så bildas vakuum under golvet som suger bilen ner mot marken. Möjligen kan man få bättre effekt om vakuumet skapas bakom framhjulen där golvytan är större? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Man måste se hela bilens aero som ett system, att få ett lågtrycksområde som inte kan evakueras hjälper föga. Kan faktiskt ställa till det så det påverkar t.ex. kylning om man börjar sätta dit eller ta bort grejer som påverkar flödet. _________________ Anders Hansson |
||||||
Exakt, det är en fråga om helhet. Redan från typ 15 km/h börjar det spela roll, och från 30 bör man nog fundera. Och över säg 75 km/h så skall man ha koll. En flärp som bara sticker ned, såsom det beskrivs ovan, kommer skapa turbulens på troligen fel sätt. Så lägsta punkten och sakta stigande bakåt så att man får en acceleration av luftströmmen... Men detta är ju ingen F1 bil utan en rally bil så.... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Så länge som flödet igenom värmeväxlarna har utlopp längre bak (tätt under motorn) så kan det ju gå att pilla en del.
Det finns väl grovt sett lite olika generationer av aero 1. tryckbalans fram/bak, stick främre kofångare nedåt och Guernyflärp uppåt på bakluckan (ingen flödesanalys alls), möjligen en vändflygplansvinge bak. 2. Plan underskiva fram med lite utstick, plant golv med rake upp bak, bilanpassad vinge 3. Enklare flödesanalys med utsläpp av högtrycksluft i lågtryckszoner, rakade smådiffusorer i främre underskivan. Vinge och endplates designade för bilen i fråga. 4. Börja med fyra hjul i en FIA-ruta, aerosimulera fram resten av bilen. Bara lekmannasvammel, men jag anser att man kan förskjuta en existerande kompromiss även med de simplaste principerna i #1, de påverkar ju även en bil enligt #3 i (oftast) samma riktning. Så en liten läpp enligt #1 som mest är till för kosmetik, kommer att ha en effekt, men kombinera den med en slitageyta av cellulosafiberlaminat som går bakåt med svag lutning (så den ansluter till standard undersida ungefär vid framaxeln) så kanske det blir "bättre", men samtidigt blir det ett schaktblad som bör ha att bra "mode of failure" indesignat. Barför ska det vara lätt, då hade ju många inte suttit i soffan och knattrat åsikter, utan varit ute och kört |
||||||
Schaktblad Tänkte just att ett schaktblad för 9000 spänn kändes dumt _________________ Magnus Thomé |
||||||
Min depåkompis med röd bil gjorde en högfartsgräsklippning bort mot Ejes nu i vår, och all plast framför vindrutan på den Corvetten behöver nu bytas, så det blev lite mer än bara plyfaskivan. Teorin är att du ska kunna stå på skivan, men det är ju lämpligt om den hoppar loss på ett bra sätt vid noterbar kraft bakåt (det går nog att använda ett antal buntband som "brytpinne"). Men det är lätt att skriva... |
||||||
Nu ligger väl inte bygge av splitter så jättehögt på listan, hoppas på bättre balans med lite camber och Öhlins Road&Track prototyp.
Men jag är helt med på tanken, starka fästen vertikalt men mesig styrka horisontellt _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det var hög tid att tråckla in sladdar o grejer för Garmin Catalysten. Kameran uppe bakom backspegeln och matningskabel till cigguttaget, så egentligen inte så farligt. Jag satt för ganska länge sen o provade runt var den stora displayen kunde sitta utan att vara ivägen alltför mycket och samtidigt att fästet skulle funka o räcka fram. Danne hittade häromveckan en hyffsat bra plats så jag kopierade det
Lite trevligt med massa uppdateringar i Catalysten under vintern, främst smidig export av video med data overlay. Sugen på att umgås med Turnout pitstopgänget på lördag på GTR Motorpark Gröndal/Eskilstuna. Väder spelar ingen roll med den här bilen _________________ Magnus Thomé |
||||||
Roligt Magnus ! Då kan jag kolla närmare på bilen!
Jag kommer med, fast med räserbil, får nog ta med regndäck...😬 _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 79, 80, 81 >> 43 besök idag (192004 totalt) |