Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24, 25   >>
27 besök senaste veckan (148382 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Kalla Kumho i blött är en skräckupplevelse som inte har nåt som helst med bilens skick eller inställningar att göra.
Att du lyckades hålla dig från hårda saker, och att du gav upp i tid får du se som en seger thumbs up


Tack! Det känns lite tryggare. Jag borde kanske åkt på mina Nankang NS-2R i stället i blötan. De är ju i alla fall konsekvent skitdåliga på allt.

En fråga till den samlade expertisen. Min servo kokade över lite på Knutan förra året. Riktigt varmt väder parat med mängder av varv fick väl den gamla oljan att tröttna. Jag bytte därför servooljan i vintras till en sånhär. Hittills har den nya oljan kokat över ordentligt vid båda banträffarna jag har kört i år. Alltså, betydligt värre än den gamla.

Enligt Mazda skall det vara en ATF Dextron II-olja i servon. Den jag hällde i är Dextron II/III. Efter att ha Googlat en del så häller folk i allsköns olika ATF-oljor med fina loggor och klassningar. Hur skall man tänka här? En del säger Redline Low-foaming ATF oil. Vilken nu det är. Gällande klassningar och liknande, är en Dextron VI bättre men ändå kompatibel med min gamla Miata (servon är från en -00:a)?


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Depåtipset tror jag är minsta möjliga mängd olja, men det är hörsägen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Depåtipset tror jag är minsta möjliga mängd olja, men det är hörsägen.


Självjusterande, alltså. Kan ju ha varit så den fungerade innan. Tänker att jag nog ändå får hälla i något annat. Internetoraklet säger att denna är värd ett försök. Tror jag ska göra det och inte hälla i för mycket och sedan hålla tummarna.

Tack för tips!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Har du kylare till servooljan?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Janne J skrev:
Har du kylare till servooljan?


Nej, allt är helt standard. Har också funderat över kylare till den, men vill testa allt annat först innan jag hänger på ännu mer vikt och prylar.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Saker som inte finns, väger ingenting och kan inte gå sönder.
https://youtu.be/KP3SkSfO9uQ

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Norlin skrev:
Saker som inte finns, väger ingenting och kan inte gå sönder.
https://youtu.be/KP3SkSfO9uQ


Jag ska inte säga att tanken inte har slagit mig. Meeen, jag har hört från säker källa att konbanekörningar och gymkhana blir betydligt svårare, och jag kör ju en hel del sådant. Så jag får nog försöka lite till innan jag slänger grejerna på tippen.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Claes Haglund skrev:
Janne J skrev:
Har du kylare till servooljan?


Nej, allt är helt standard. Har också funderat över kylare till den, men vill testa allt annat först innan jag hänger på ännu mer vikt och prylar.


Min erfarenhet är att stressar man servot så kommer oljan obönhörligen att bli varm, runt 120-150° på returen är inte ovanligt och det pallar inte oljan.
De flesta moderna bilar har i original kylare på returslingan, vissa har en "riktig" kylare och vissa har bara en slinga av rör som sitter någonstans i nosen.
Cykla bort till Bildemonteringen och be att få botanisera lite på deras lager, du kommer säkert att hitta något bra ämne.
Ha lite koll på vilken slang du använder till returen, jag hade en slang som tålde 125° maxtemp tidigare och den uppvisade klara tecken på att ha smält av värmen, nu kör jag med en som tål 300°.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Janne J skrev:
Claes Haglund skrev:
Janne J skrev:
Har du kylare till servooljan?


Nej, allt är helt standard. Har också funderat över kylare till den, men vill testa allt annat först innan jag hänger på ännu mer vikt och prylar.


Min erfarenhet är att stressar man servot så kommer oljan obönhörligen att bli varm, runt 120-150° på returen är inte ovanligt och det pallar inte oljan.
De flesta moderna bilar har i original kylare på returslingan, vissa har en "riktig" kylare och vissa har bara en slinga av rör som sitter någonstans i nosen.
Cykla bort till Bildemonteringen och be att få botanisera lite på deras lager, du kommer säkert att hitta något bra ämne.
Ha lite koll på vilken slang du använder till returen, jag hade en slang som tålde 125° maxtemp tidigare och den uppvisade klara tecken på att ha smält av värmen, nu kör jag med en som tål 300°.


Bra tips! thumbs up Det kan hända att jag får ta mig an det den vägen. Det luriga är ju att servon har fungerat fint med likadan körning i flera år innan. Därför tänker jag att det borde gå att avhjälpa med en bättre olja. Gärna samma som fanns där innan fast fräsch. Synd att jag inte vet vad det var för olja...

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1193



så det har inget att göra med ökad vridstyvhet????

Går inte din servo-olja ett varv bakom kylaren, vill minnas att det är så på min NBFL

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
så det har inget att göra med ökad vridstyvhet????

Går inte din servo-olja ett varv bakom kylaren, vill minnas att det är så på min NBFL

/C


Jag har svårt att tro att vridstyvheten påverkar detta. Jag får nog titta närmare på servorören. Det kan vara som du säger. Vid närmare eftertanke är det den gamla NA6-servon som sitter kvar på bilen, så det är möjligt att det skiljer där. Dock har jag ju en servo från en BP-4W liggande. Det kanske kan vara ett uppslag. thumbs up thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Med tanke på hur mina armar känns (utan servo men med ratt stor nog för en buss) efter ett hårt pass runt Kinnekulle Ring så är det inte så konstigt att din servoolja blir lite varm.

Men har du testat en Miata utan servo ett par varv? Jag tycker att om man tar bort servon på Miatan på rätt(!!) sätt så blir bilen avsevärt lättare att köra på gränsen. Du känner mycket bättre vad framhjulen har för sig och får mycket mera feedback genom ratten. Sedan sparar man lite hk, lite vikt och en massa brandrisk också, vilket alltid är bra.

Fast fickparkering med min bil är iofs lite av en workout...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Läcker det ut vid locket på reservoaren?
Ny o-ring till locket kan göra skillnad.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Torkel K skrev:
Med tanke på hur mina armar känns (utan servo men med ratt stor nog för en buss) efter ett hårt pass runt Kinnekulle Ring så är det inte så konstigt att din servoolja blir lite varm.

Men har du testat en Miata utan servo ett par varv? Jag tycker att om man tar bort servon på Miatan på rätt(!!) sätt så blir bilen avsevärt lättare att köra på gränsen. Du känner mycket bättre vad framhjulen har för sig och får mycket mera feedback genom ratten. Sedan sparar man lite hk, lite vikt och en massa brandrisk också, vilket alltid är bra.

Fast fickparkering med min bil är iofs lite av en workout...


Ja, jag har faktiskt provat och som du säger så går det fint på banan. Klen och lat som jag är så hjälper servon förmodligen lite där, men nödvändig är den inte. Däremot, i konbana och vid sladdövningar vill man gärna ha servon och eftersom jag använder bilen till alla de grejerna och dessutom till fickparkering emellanåt så vill jag nog ändå behålla servon ett litet tag till. Tanken att ta bort den har ju dock slagit mig fler än en gång...

snailspeed skrev:
Läcker det ut vid locket på reservoaren?
Ny o-ring till locket kan göra skillnad.


Ja, precis! Det borde jag kanske kika på! thumbs up thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Nu har den lille bilen fått lite mer översyn. Servovätskan är utbytt till en Redline helsyntet servovätska som skall klara högre temperatur och även vara skumförebyggande. Nu är det ingen ATF-olja även om det står att den är fullt blandbar med sådana. Är det ett problem?

Jag kikade även på tätningen vid oljestickan/påfyllningen till servon. Den verkar skapligt tät och ser fin ut, men O-ringen ska jag försöka få tag på en ny. På Mazda tyckte de att man då byter hela stickan och den kostar 600 spänn. Jag frågade om jag hade gått fel och hamnat hos Ferrarihandlaren innan jag gick därifrån tomhänt.

Jag har även börjat titta på att skaffa en uppsättning Wilwood-ok fram. Sportbromsarna är bra, men två fyrkolvsok och en ny huvudbromscylinder skulle nog hjälpa pedalkänslan en hel del. Dessutom är ju beläggen till sådana betydligt billigare. Någon som har en uppsättning över?


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1193



Claes Haglund skrev:
Nu har den lille bilen fått lite mer översyn. Servovätskan är utbytt till en Redline helsyntet servovätska som skall klara högre temperatur och även vara skumförebyggande. Nu är det ingen ATF-olja även om det står att den är fullt blandbar med sådana. Är det ett problem?

Jag kikade även på tätningen vid oljestickan/påfyllningen till servon. Den verkar skapligt tät och ser fin ut, men O-ringen ska jag försöka få tag på en ny. På Mazda tyckte de att man då byter hela stickan och den kostar 600 spänn. Jag frågade om jag hade gått fel och hamnat hos Ferrarihandlaren innan jag gick därifrån tomhänt.

Jag har även börjat titta på att skaffa en uppsättning Wilwood-ok fram. Sportbromsarna är bra, men två fyrkolvsok och en ny huvudbromscylinder skulle nog hjälpa pedalkänslan en hel del. Dessutom är ju beläggen till sådana betydligt billigare. Någon som har en uppsättning över?



Najs att styrservon verkar funka nu

ang. broms så har du väl redan stagat upp bromsservot mot fjäderbenstornet?!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Najs att styrservon verkar funka nu

ang. broms så har du väl redan stagat upp bromsservot mot fjäderbenstornet?!

/C


Nja, om den funkar bättre vet jag inte. Vi får se nästa gång det är banåka.

Ja, bromsservot är uppstagat, men eftersom jag kör sportbromsarna med den ursprungliga huvudbromscylindern och servon från 1,6:an så blir utväxlingen i pedalen inte så bra som den borde vara. Det avhjälper man genom att sätta dit huvudbromscylinder och servo från en bil med sportbromsarna, eller så går man ett steg till och går med eftermarknadsgrejer. Har man dessutom ännu fränare ok så är eftermarknadsgrejerna att föredra. Och om jag börjar söla med det där så går jag väl som vanligt all-in.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Har länge misstänkt att det funnits en spricka i grenröret någonstans eftersom det har tickat vid gaspådrag när bilen varit kall. Har tittat efter sprickor både ovanifrån och underifrån men inte hittat något. Eftersom det blivit värre och värre tänkte jag igår att jag skulle riva ur grenröret och möttes då av detta:



Ingen tvekan om vad som läckt i alla fall! Dessutom fanns det sprickbildning i en av svetsarna på ett annat primärrör. Grenröret åkte ur och skall svetsas i helgen så bockar vi av denna punkten också. Sakta men säkert börjar bitarna falla på plats igen. thumbs up


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Oj.. ja det var ju inget tvivel där direkt
Har bilen blivit inspirerad av Fiat S76 och försöker skaffa en ny look?


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Axly skrev:
Oj.. ja det var ju inget tvivel där direkt
Har bilen blivit inspirerad av Fiat S76 och försöker skaffa en ny look?



Hur kan man inte bli inspirerad av den där?! För min del så får bilen gärna sluta mutera och börja uppföra sig igen dock.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Bildbomb!

Racefoto var på plats när jag åkte med MX5 Racing Club på Kinnekulle för några veckor sedan. Det är så sällan bilen och jag fastnar på bild, så när vi äntligen gjorde det så blev jag så glad så jag mer än gärna betalade för bilderna som togs, så då tänkte jag dela med mig av dem också.



















_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24, 25   >>
27 besök senaste veckan (148382 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande