Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S240 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14325 besök totalt
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Rost på kopplingen? Är inte engelska bilar utrustade med rostskyddande oljeläckage längre?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
MaZ skrev:
Ditt urtrampningslager verkar gå tungt?

Jag reagerade också på slitaget på tryckplattans "fingrar" efter bara 1200 mil (iofs 10 år...).
Lagret självt (obelastat då förstås) känns - om jag nu minns rätt - "normalt".
Lagret kostar ju bara någon hundring så det verkar väl dumsnålt att inte byta; kanske lika bra att byta rubbet?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
2fast4u skrev:
Rost på kopplingen? Är inte engelska bilar utrustade med rostskyddande oljeläckage längre?

Nope, japanerna förstod inte det kravet.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Dennis Kullman skrev:
MaZ skrev:
Ditt urtrampningslager verkar gå tungt?

Jag reagerade också på slitaget på tryckplattans "fingrar" efter bara 1200 mil (iofs 10 år...).
Lagret självt (obelastat då förstås) känns - om jag nu minns rätt - "normalt".
Lagret kostar ju bara någon hundring så det verkar väl dumsnålt att inte byta; kanske lika bra att byta rubbet?


På Oplarna är det nästan lag på att du byter slavcylinder och hela rubbet när du har ned kopplingen.
Men då är det ju en F23-låda från GM vi pratar om och inte en kvalitetsgrej från Japan.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
OneYet skrev:
Dennis Kullman skrev:
MaZ skrev:
Ditt urtrampningslager verkar gå tungt?

Jag reagerade också på slitaget på tryckplattans "fingrar" efter bara 1200 mil (iofs 10 år...).
Lagret självt (obelastat då förstås) känns - om jag nu minns rätt - "normalt".
Lagret kostar ju bara någon hundring så det verkar väl dumsnålt att inte byta; kanske lika bra att byta rubbet?


På Oplarna är det nästan lag på att du byter slavcylinder och hela rubbet när du har ned kopplingen.
Men då är det ju en F23-låda från GM vi pratar om och inte en kvalitetsgrej från Japan.


Det blir byte trots att det är kvalitetsgrejer från Japan.
Slavcylindern sitter som tur är utanför lådan så den byter man "lätt" (trångt...) även senare om det inte blir nu.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu är jag såpass "hel" att jag kan börja meka lite med målet att ha bilen klar till semestern.
Det går nog att göra på en dag om man är frisk och taggad, men jag tar det väldigt lugnt...
Johan Hwasser var inom med mitt "nya" svänghjul igår på sin väg upp till timeattack på Kinnekulle, så nu har jag nog alla delar.
Svänghjulet (fidanza) väger 3,6 kg (original väger 6 kg, vilket även det ju är rätt lite).




_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Dennis Kullman skrev:
Nu är jag såpass "hel" att jag kan börja meka lite med målet att ha bilen klar till semestern.
Det går nog att göra på en dag om man är frisk och taggad, men jag tar det väldigt lugnt...
Johan Hwasser var inom med mitt "nya" svänghjul igår på sin väg upp till timeattack på Kinnekulle, så nu har jag nog alla delar.
Svänghjulet (fidanza) väger 3,6 kg (original väger 6 kg, vilket även det ju är rätt lite).





Fint, vill veta hur du upplever detta sen? :-)

Jag funderar på att byta mitt till ett lättare med mest för att spara vikt därbak. Och mitt väger redan 4.7-4.9
Så kanske inte värt det?!

Lycka till.
, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Aerodynamic skrev:


Fint, vill veta hur du upplever detta sen? :-)

Jag funderar på att byta mitt till ett lättare med mest för att spara vikt därbak. Och mitt väger redan 4.7-4.9
Så kanske inte värt det?!

Lycka till.
, Per


Jag hade ju inte bytt om inte lådan ändå skulle av...
Jäkla massa jobb för ett kilo (i ditt fall)

Men... ett steg på vägen för att få Lotusen lika bra som miatan.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Dennis Kullman skrev:
Aerodynamic skrev:


Fint, vill veta hur du upplever detta sen? :-)

Jag funderar på att byta mitt till ett lättare med mest för att spara vikt därbak. Och mitt väger redan 4.7-4.9
Så kanske inte värt det?!

Lycka till.
, Per


Jag hade ju inte bytt om inte lådan ändå skulle av...
Jäkla massa jobb för ett kilo (i ditt fall)

Men... ett steg på vägen för att få Lotusen lika bra som miatan.


Jag tänkte passa på att sätta i diffbroms till hösten samtidigt i så fall.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Aerodynamic skrev:


Jag tänkte passa på att sätta i diffbroms till hösten samtidigt i så fall.

Mvh, Per


Ah, ja då har du ju ett fint tillfälle.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Jag har nog tagit mig vatten över huvudet... växellådan ligger på golvet igen efter försök med domkraft och motorkran.
Det som behövs är nog fler händer och mer muskler.
Frågan är bara hur de ska få plats?
Tyvärr står ju en klump till domkraft och håller upp motorn, och sen är saxlyften också ivägen.
Nåja, idag kom iaf lite vätskor.


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945



Hmm.. nu ska vi se vad minnet säger mig. Har bytt låda själv på Rover-spec ett ordentligt antal gånger, och Toyota-lådan har jag bytt iaf en. För ena varianten vill jag minnas att tricket var att vrida lådan 90 grader innan man lyfte upp den, och sen vrida upp den runt ingående axel väl på plats. Men det borde nog varit Rover-lådan...
Iaf, jag har alltid använt mig av två (lite större) domkrafter - en under motorn som jag styr vinkeln på paketet med, och så en som jag håller upp lådan med. Själv är bäste skyddsombud!
Motorlyft gillar jag inte - svårt med access pga clamen, och sen stödben in under bilen som bara är ivägen.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Ragnar skrev:
Hmm.. nu ska vi se vad minnet säger mig. Har bytt låda själv på Rover-spec ett ordentligt antal gånger, och Toyota-lådan har jag bytt iaf en. För ena varianten vill jag minnas att tricket var att vrida lådan 90 grader innan man lyfte upp den, och sen vrida upp den runt ingående axel väl på plats. Men det borde nog varit Rover-lådan...
Iaf, jag har alltid använt mig av två (lite större) domkrafter - en under motorn som jag styr vinkeln på paketet med, och så en som jag håller upp lådan med. Själv är bäste skyddsombud!
Motorlyft gillar jag inte - svårt med access pga clamen, och sen stödben in under bilen som bara är ivägen.

Tack Ragnar!
Håller med om motorlyft...
Tyvärr är även saxlyften ivägen och den kan jag ju inte flytta på.
Lådan måste absolut vridas för att gå fri från subframen.
Jag får samla energi till ett nytt försök imorgon.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Domkraft, träklossar, ren förtvivlan.

Har gjort det två gången och andra gången var det mycket svårare.....
Behövde dock inte vrida något på Opellådan.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Din bättre hälft?
Jag tog min fru som domkrafts chafför. Hon styrde runt lite och höjjde å sänkte som jag ville
medans jag styrde in växellådan.
Det funkade efter någons timmes slitande.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Håller takstolarna för en litet kedjespel som lyfthjälp?
Kräver rätt placering, men det blir inga motorlyftsben ivägen.
En A-ställning kan ju göra det flyttbart (gammal gungställning, typ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Din bättre hälft?
Jag tog min fru som domkrafts chafför. Hon styrde runt lite och höjjde å sänkte som jag ville
medans jag styrde in växellådan.
Det funkade efter någons timmes slitande.

Mvh, Per

Tanken har slagit mig, men för att det inte ska vara för lätt har domkraft nr 2 dessutom tappat sin returfjäder vilket kräver polygrip för att manuellt dra tillbaks kolven efter varje lyft... och låsringen som krävs för att fixa den har jag förstås inte fixat inför detta jobbet.
Beställde igår kväll, men ska nog försöka jaga rätt på en i stan idag.
Sen återstår att lista ut hur jag och domkraften båda ska få plats under bilen.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
OneYet skrev:
Domkraft, träklossar, ren förtvivlan.


Precis!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Håller takstolarna för en litet kedjespel som lyfthjälp?
Kräver rätt placering, men det blir inga motorlyftsben ivägen.
En A-ställning kan ju göra det flyttbart (gammal gungställning, typ).

Jag kommer hela tiden tillbaks till den tanken (takstolarna), men kan faktiskt inte svara; lite läskigt när bilen redan är på plats... men...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Dennis Kullman skrev:
Niklas Falk skrev:
Håller takstolarna för en litet kedjespel som lyfthjälp?
Kräver rätt placering, men det blir inga motorlyftsben ivägen.
En A-ställning kan ju göra det flyttbart (gammal gungställning, typ).

Jag kommer hela tiden tillbaks till den tanken (takstolarna), men kan faktiskt inte svara; lite läskigt när bilen redan är på plats... men...
Lite reglar och ett par sånahär?
https://www.byggmax.se/gungbeslag-jabo-r%C3%B6d-p712660
Det står nåt om "barnsliga själar", så det kan väl inte vara fel

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Niklas Falk skrev:
Håller takstolarna för en litet kedjespel som lyfthjälp?
Kräver rätt placering, men det blir inga motorlyftsben ivägen.
En A-ställning kan ju göra det flyttbart (gammal gungställning, typ).

Jag kommer hela tiden tillbaks till den tanken (takstolarna), men kan faktiskt inte svara; lite läskigt när bilen redan är på plats... men...
Lite reglar och ett par sånahär?
https://www.byggmax.se/gungbeslag-jabo-r%C3%B6d-p712660
Det står nåt om "barnsliga själar", så det kan väl inte vara fel


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S240 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14325 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande