Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -86 "Ali 2" SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (21361 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136




_________________
Anders Hansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11231



Kjell 944 skrev:
-Dock så finns det ett problem kvar! Varvräknaren har bestämt sig för att inte fungera!
detta fenomen upptäckte jag efter att jag försökt starta med för lite kräm i batteriet. Det tog helt slut.
Med fulladdat batteri och uppstart så märkte jag att varvräknaren står helt stilla.
-Några tips på felsökning? Det finns ingen direkt märkning på säkringarna som går till varvräknaren. Kan det vara något relä!


Är det som på min NA så är det inte så mycket. Från ECU'n går det signal till varvräknaren, det sitter en kontakt någonstans vid ECU'n men annars är det rakt på. Sen går varvräknare direkt till jord.

Så är det ett relä/säkring som inte fungerar så borde inte heller motorn fungera kan jag tycka för då får inte ECU'n signal från givaren.

Titta om kontakten sitter i?
Ungefär som det står på länken Anders har, testa med oscilloscop på kabel ut från ECU för att se om det ger signal? (det här är för avancerat för mig dock...)
Är det mer i intrumentpanelen som inte fungerar?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Kjell 944 skrev:
-Dock så finns det ett problem kvar! Varvräknaren har bestämt sig för att inte fungera!
detta fenomen upptäckte jag efter att jag försökt starta med för lite kräm i batteriet. Det tog helt slut.
Med fulladdat batteri och uppstart så märkte jag att varvräknaren står helt stilla.
-Några tips på felsökning? Det finns ingen direkt märkning på säkringarna som går till varvräknaren. Kan det vara något relä!


Är det som på min NA så är det inte så mycket. Från ECU'n går det signal till varvräknaren, det sitter en kontakt någonstans vid ECU'n men annars är det rakt på. Sen går varvräknare direkt till jord.

Så är det ett relä/säkring som inte fungerar så borde inte heller motorn fungera kan jag tycka för då får inte ECU'n signal från givaren.

Titta om kontakten sitter i?
Ungefär som det står på länken Anders har, testa med oscilloscop på kabel ut från ECU för att se om det ger signal? (det här är för avancerat för mig dock...)
Är det mer i intrumentpanelen som inte fungerar?


Det ser ut som att allt annat funkar!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Kjell 944 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Kjell 944 skrev:
-Dock så finns det ett problem kvar! Varvräknaren har bestämt sig för att inte fungera!
detta fenomen upptäckte jag efter att jag försökt starta med för lite kräm i batteriet. Det tog helt slut.
Med fulladdat batteri och uppstart så märkte jag att varvräknaren står helt stilla.
-Några tips på felsökning? Det finns ingen direkt märkning på säkringarna som går till varvräknaren. Kan det vara något relä!


Är det som på min NA så är det inte så mycket. Från ECU'n går det signal till varvräknaren, det sitter en kontakt någonstans vid ECU'n men annars är det rakt på. Sen går varvräknare direkt till jord.

Så är det ett relä/säkring som inte fungerar så borde inte heller motorn fungera kan jag tycka för då får inte ECU'n signal från givaren.

Titta om kontakten sitter i?
Ungefär som det står på länken Anders har, testa med oscilloscop på kabel ut från ECU för att se om det ger signal? (det här är för avancerat för mig dock...)
Är det mer i intrumentpanelen som inte fungerar?


Det ser ut som att allt annat funkar!


Rör sig varvräknaren när du startar motorn?

_________________
Anders Hansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11231



Sidan 162/163 är för din bil om jag tolkar det rätt (-86 turbo): http://p914-6info.net/944_Manuals/Vol4-electrical.pdf

Varvräknaren ligger mitt i skarven.
Men där kan du se att de får signal från en 4-pins kontakt som är vid ECU'n/DME
Samma kontakt går även till Boost pressure och bränsleförbrukningsmätaren. Fungerar de så borde kontakten sitta i.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367


Trådstartare
sweanders skrev:
Kjell 944 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Kjell 944 skrev:
-Dock så finns det ett problem kvar! Varvräknaren har bestämt sig för att inte fungera!
detta fenomen upptäckte jag efter att jag försökt starta med för lite kräm i batteriet. Det tog helt slut.
Med fulladdat batteri och uppstart så märkte jag att varvräknaren står helt stilla.
-Några tips på felsökning? Det finns ingen direkt märkning på säkringarna som går till varvräknaren. Kan det vara något relä!


Är det som på min NA så är det inte så mycket. Från ECU'n går det signal till varvräknaren, det sitter en kontakt någonstans vid ECU'n men annars är det rakt på. Sen går varvräknare direkt till jord.

Så är det ett relä/säkring som inte fungerar så borde inte heller motorn fungera kan jag tycka för då får inte ECU'n signal från givaren.

Titta om kontakten sitter i?
Ungefär som det står på länken Anders har, testa med oscilloscop på kabel ut från ECU för att se om det ger signal? (det här är för avancerat för mig dock...)
Är det mer i intrumentpanelen som inte fungerar?


Det ser ut som att allt annat funkar!


Rör sig varvräknaren när du startar motorn?


Nix, helt död!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Kjell 944 skrev:
sweanders skrev:
Kjell 944 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Kjell 944 skrev:
-Dock så finns det ett problem kvar! Varvräknaren har bestämt sig för att inte fungera!
detta fenomen upptäckte jag efter att jag försökt starta med för lite kräm i batteriet. Det tog helt slut.
Med fulladdat batteri och uppstart så märkte jag att varvräknaren står helt stilla.
-Några tips på felsökning? Det finns ingen direkt märkning på säkringarna som går till varvräknaren. Kan det vara något relä!


Är det som på min NA så är det inte så mycket. Från ECU'n går det signal till varvräknaren, det sitter en kontakt någonstans vid ECU'n men annars är det rakt på. Sen går varvräknare direkt till jord.

Så är det ett relä/säkring som inte fungerar så borde inte heller motorn fungera kan jag tycka för då får inte ECU'n signal från givaren.

Titta om kontakten sitter i?
Ungefär som det står på länken Anders har, testa med oscilloscop på kabel ut från ECU för att se om det ger signal? (det här är för avancerat för mig dock...)
Är det mer i intrumentpanelen som inte fungerar?


Det ser ut som att allt annat funkar!


Rör sig varvräknaren när du startar motorn?


Nix, helt död!


Antingen ingen signal från sensor eller kabelbrott, det kan vara så enkelt som oxidering i kontakterna. Du kan prova plocka av mätarhuset och se hur kontakterna ser ut. Tops och kontaktrengöring kan hjälpa om det är så enkelt. Det syns rätt tydligt om det är något som är bränt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367


Trådstartare
Jakten på varven, fortsätter.
Har mätt givaren på motorn, vid kontakten och den är ok.
Har även av instrumentet och kontrollerat kontakterna. Ser ok ut där också.
Prova med ett annat mätarhus, kan det vara chipet i boxen som fått stryk! Det är de 2 saker som är närmast att kontrollera.
Något annat tips!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kan inget om Porsche, men om man skall tro manualen
på länken ovan så skall du kunna mäta i kontaktstycket bakom varvräknaren med voltmeter på pin 6. När motorn snurrar
så skall det komma en pulsande + signal där.
Finns ju en avbildning i manualen av kontaktstycket på varvräknaren också.
Har du ingen signal kan ju ECU vara en misstänkt orsak, i teorin
kan ett batteri polvända vid total urladdning och då kan det ju
evt ske att ström går fel väg och det gillas sällan av elektronik.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367


Trådstartare
Ikväll har jag kopplat in ett annat instrument och i det så funkar varvräknaren.
Så det verkar som att det är själva varvräknaren som har fått stryk.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kjell 944 skrev:
Ikväll har jag kopplat in ett annat instrument och i det så funkar varvräknaren.
Så det verkar som att det är själva varvräknaren som har fått stryk.

thumbs up Alltid skönt att hitta felorsaken när det går någorlunda smidigt att fixa!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367


Trådstartare
Hammer leverarar 😎


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136



Kjell 944 skrev:
Ikväll har jag kopplat in ett annat instrument och i det så funkar varvräknaren.
Så det verkar som att det är själva varvräknaren som har fått stryk.


Har ett mätarhus liggandes där kilomterräknaren gett upp om du söker ett att slakta.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367


Trådstartare
Ikväll fick jag hem en ny mätare och vips så funkar allt igen 😃

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Kjell 944 skrev:
Ikväll fick jag hem en ny mätare och vips så funkar allt igen 😃


Gött! Hoppas du får komma ut och testa den hela vägen snart.

_________________
Anders Hansson
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367


Trådstartare
Blev en liten testrunda ikväll.
Tror att det är lite bättre tryck i turbon nu när de förmodade vakumläckorna är borta. Sjukt vad den skjuter på. Lite problem med greppet i R-däcken när turbon laddar, en bit upp i växlarna...
Som tur är så finns det en fungerande varvräknare, för att hålla koll på motorn.🏁

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Härligt Niklas!

Nu blir det full fart på årets Trackdays

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367


Trådstartare
Här står hon och tuffar på...


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367


Trådstartare
Ali 2 är till salu. Någon som är sugen på en av de finaste 944 Turbo!

https://www.blocket.se/annons/skane/porsche_944_turbo_svensksald/94886 . . . .

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367


Trådstartare

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367


Trådstartare
Ali 2 blev besiktigad igår ua.
Besiktnings mannen var lyrisk över skicket.
"jag har besiktigat bilar och många Porschar i över 8år och har aldrig sett en finare bil, ny som gammal"
Lät som ett helt ok betyg 😎


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -86 "Ali 2" SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (21361 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande