Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Fortsäta med V700, eller ...?
531 besök totalt
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Jag kör en lätt modifierad, gatregad, Lotus Evora S (400 hk / 450 Nm) på bana och har hela tiden haft en uppsättning Kumho V700 225/40-18 K61 på 8,5" fälg fram och 265/35-18 K91 på 10" fälg bak. Det är den kombination som kördes i Engelska Lotuscupen och som Lotus Motorsport sålt som bankit till Evoran. I England körde man dock på Avon ZZ-R. Komplett bil som den står på banan med mig i väger ca 1450 kg, ca 430 kg per bakhjul och knappt 300 kg per framhjul. Camber är maxad runt om; 1,5 grad fram, och 2,2 grader bak. Nytt för denna säsongen är Nitron Race 46 med j* hårda fjädrar, vilket gav ett enormt lyft i varvtider.

Jag är inte direkt missnöjd med V700:orna och bak med hårda gummiblandningen är jag nu uppe i 7 banmöten, men fram (medium) fick jag byta efter 4 rundor.

Det som får mig att fundera på andra däck är följande:
- Slitaget (en dal i mitten) indikerar att jag har lite fel fälgbredd, eller däcksbredd på fälgarna (för smala däck)
- Sisådär med tillgänglighet på Kumho V700 däck i Europa, rent allmänt
- Bakhjulen är 16 mm mindre än bilens original 255/35-19, så jag tappar "rake" i chassiinställningen. Inte mycket att hämta genom att sänka fram.
- Om jag går upp till 285:or från Kumho, så är de ännu mindre i diameter
- Styrkänslan är ganska svampig, men annars funkar de rent allmänt bra runt banan

Det är svårt att hitta däckstester, eller jämförelser, med V700 mot relevanta däck som tillverkas idag, så jag har lite svårt att orientera mig kring hur de funkar mot alternativen. Eftersom jag jagar varvtider, skruvar och loggar och så, så är jag ute efter ett alternativ som så klart är snabbare, men om möjligt inte dramatiskt dyrare.

CUP 2 finns i många dimensioner och är bra i pris, men jag uppfattar dem som långsammare. Det däck jag börjat lura på är Yokohama 052.

Någon som har något klokt råd att dela med sig av?

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Oavsett vad du väljer så blir det annorlunda
Om du jagar tider mot dig själv, så blir det en ny lista med pers-tider (om du har personlighet som tål att det nu kanske är sekunden långsammare än innan).
Varenda gång det dyker upp alternativ så har det alltid varit nån anledning att stanna kvar på Kumho, så länge som det inte ska köras i blött (skurna mjuka undantaget).
Alla däck är ju en kompromiss, har du vant dig vid en sorts kompromissa kan det vara svårt att byta till en annan (tills nån kör ifrån dig på annat gummi utan tydliga nackdelar).

Bara svammel, men däck är ju konsumtionsvara, Ar1 eller 052 borde ju inte bli så knas.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Fast om styrkänslan är mjuk med V70A så lär inte AR-1 förbättra den parametern misstänker jag Men värt att testa en uppsättning kanske ändå. Vet flera Lotusåkare som är nöjda med AR-1.

På större tyngre bilar är annars TrofeoR och Hankooks TD Z221 snabbare. Men dyra. Har dålig koll på hur de funkar på lättare bilar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Tack för synpunkterna. Av det jag kunnat läsa mig till så är jag tveksam till om AR-1 har något att tillföra mot V700:orna. Killen som utvecklat Nitron-kittet, menar på att det man får se upp med på Evoran är den höga tyngdpunkten bak som är lite elak mot däck med mjuka sidor och/eller för hög profil.

När Evoran togs fram samarbetade Lotus med Pirelli och idag kör ju McLaren mycket med Pirelli. Som jag förstår det så finns det en del likheter i chassiefilosofi mellan Lotus och McLaren. Så långt alt väl, men om man lyssnar till Apex-videon som det länkas till här i forumet där Trofo R pekas ut som ganska mjuka, så kanske inte Trofeo R är bästa matchningen till Evorans bakvagn.

Mycket spekulationer ....

Hankook hade jag inte med i mina funderingar. De finns ju i intressanta dimensioner, men får Trofeo R att se ut som rena budgetalternativet

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Utifrån hur du skriver om hög tyngdpunkt/belastning så är nog CUP2 väldigt fel (om det inte finns någon specialvariant anpassad för Evoran). Min erfarenhet är att TrofeoR beter sig betydligt stabilare i stommen än CUP2. Å andra sidan så verkar CUP2 Connect kanske ha stabbigare sida än CUP2 (när man klämmer på dom så verkar det så men väl på bil så vete tusan) . Och sen skiljer sig olika CUP2C extremt mycket i olika märkningar och storlekar. som vanligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Fortsäta med V700, eller ...?
531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande