Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
SPVM?
<<   1, 2, 3
12242 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant tråd. Är det någon officell representant från SPVM här?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



P.P. skrev:
Det där är väl en sanning med modifikation. Alfa Romeo GTV och Alfetta GTV har ju varit godkända rätt länge nu. Varför 124:an aldrig blev det vet jag inte, men just den bilen ledde till sådana diskussioner att Kalmar SVK tog bort kravet på sportbilsinnehav för att kunna bli medlem.
Jag vill inte stöka eftersom jag inte ens gjort en seriös ansats, men Alfa har väl en hel del mkt mer racinghistoria i ryggen? Fiat har ju dessutom utövat bra mkt mer banracing än Peugeot även om båda är lite böjda åt skogsåka, så att vränga in 504C i roadsport har jag givit upp innan jag ens försökt.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Magnus Thomé skrev:
Intressant tråd. Är det någon officell representant från SPVM här?


om du menar från föreningen SPVM så finns det inte det, tror jag... Jag vet att Jan Nordgren har varit och tittat på disskusionen ett par ggr och tänkt att skriva några rader, men det har väl inte blivit av antar jag. Jag har varit på de två möten som hållits i samband med tävlingarna på Knutstorp och Falkenberg och tycker att det ser både possitivt och negativt ut. Possitivt är att alla verkar förstå att det är allvar och att vår series existens faktiskt är hotad och att vi måste göra någonting åt det. Samtidigt känns det lite som att de som kommit med idén och även är överrepresenterade i styrelsen är vi från Racersport 1800 gänget, detta är rätt synd eftersom våran klass är den som har klart minst problem med att få någorlunda stora startfällt med en viss kontinuitet. Även om det helt klart skulle kunna bli mycket bättre. Det jag tycker känns negativt är att Roadsport varken lyckats få fram en förarrepresentant eller har någon förarförening. Samt att det i denna diskussion verkar som att SPVM inte riktigt är det som de personer som äger potentiella roadsportbilar vill ha.

Det känns lite som att det i dagens läge är lite för stor skillnad mellan de aktiva i SPVM (och även de potentiellt aktiva) och det kan bli ganska svårt att enas om ett format som alla tycker är bra, många av oss i RS och Racersport 1800 och även modsport kör ju helst 3 dagarsarrangemang medan det verkar som att många potentiella roadsportare vill ha endagarstävlingar. Trots allt tror jag att detta kommer bli bra och SPVM kommer att blomstra igen, men det kan ta tid och vi aktiva måste vara berädda att både kompromissa och arbeta lite för det...

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



NiklasFalk skrev:
Westfield skrev:
Wankelsport skrev:
I Roadsports fall borde Miataklubben vara intresserade av ett samarbete. Det är få bilar som är så lämpade för Roadsport C! Tyvärr har de ju ingen egen tävlingsverksamhet för närvarande vilket förvånar mig en del.


Ehm...ja... vad kostar en miata att köpa? Sen behövs ytterligare prylar, kanske 40' till för att bli konkurrenskraftig (vi pratar dämpare, bromsar, bussningar, hjul osv). Då är vi ganska snabbt uppe i 100' plus trailer osv osv. Det är få personer som har den sortens pengar att bara satsa på sin hobby. Miata-ägare verkar i gemen inte ha den sortens passion för just tävlandet. Jag är lika förvånad på banträffarna att det är så få som verkligen vågar köra med sina bilar. Det är mkt lucköppning och polerande...
De tävlingsorienterade med Miata hittar det de behöver utan större hjälp från klubben (tävlingsorienterad och målinriktad kanske sammanfaller lite).
Uppslutningen på banträffarna ligger runt 15-25 bilar varav ca 10 nöter många varv. Detta är lite lite i en klubb med 600 medlemmar med tanke på hur bra miatan klarar av banåka i orginalskick (inte som vrak med koreadäck).
Den tävlingsform som passar bäst verkar vara MGCC KM och där är det en hel del miator aktiva. Det du behöver är en vagnsbok och moddarna för att vara konkurenskraftig (bland miatorna) borde ligga på knappt 40' (Båge, stol, bälte, fjädrar, dämpare, krängare, bussningar, däck&fälg) om du inte får tag på en halvfärdig (ingen får tillbaka pengarna för modifieringar).

Edit: Usch va långsam jag är på att skriva inlägg. Dennis har iaf samma syn om MGCC's attraktiva upplägg. Synd att jag saknar en del detaljer för att delta med min pråm.


Niklas, vad är det du saknar? Vagnbok behöver du inte i MGCC KM. Så...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



NiklasFalk skrev:
(inte som vrak med koreadäck).


Hm, jag känner mig väldigt träffad av detta. Jag ämnar göra fler banträffar med min 40' milare med just korea-däck för det var väldigt underhållande (trots sprickan i däcket). Nästa gång blir det dock utan sprickor i däcken...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Bo Anckarman
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 40



Hej Erik och alla andra!

Citat:
Det känns lite som att det i dagens läge är lite för stor skillnad mellan de aktiva i SPVM (och även de potentiellt aktiva) och det kan bli ganska svårt att enas om ett format som alla tycker är bra, många av oss i RS och Racersport 1800 och även modsport kör ju helst 3 dagarsarrangemang medan det verkar som att många potentiella roadsportare vill ha endagarstävlingar. Trots allt tror jag att detta kommer bli bra och SPVM kommer att blomstra igen, men det kan ta tid och vi aktiva måste vara berädda att både kompromissa och arbeta lite för det..


Jag håller helt med om att det råder stora skillnader mellan de aktiva i SPVM, här får den nya föreningen nåt att bita i.
Men det största problemet är kanske ändå att få fler att engagera sig!!
Hur skall de lyckas med det? Vad kan vi redan "aktiva" göra? (själv jobbar jag inom förarföreningen för Modsport)

Jag tycker för min egen del att de fyra klasserna inom SPVM borgar för en helskön samling fräcka tävlingsbilar, så det konceptet tror jag på. Men sen?

Återväxt, återväxt...?

/Bo Anckarman

_________________
Bo Anckarman
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Dennis Kullman skrev:
Niklas, vad är det du saknar? Vagnbok behöver du inte i MGCC KM. Så...
Långsam med inlägg var det ja. Missat ditt svar genom alltför stor tilltro till "olästa inlägg".
Min "pråm" saknar nog inte så mycket för att delta i MGCC KM enligt minimikraven. HDbåge+trepunktsbälte är ju ok men det går att fixa bättre. Ett bältesstag och sexpunktsbälte vore en rejäl förbättring (det underlättar om man sitter still i Momon. Sen tillkommer behövlig personlig utrustning där jag vet vad jag vill ha för att kunna satsa fullt. Vi får hur mycket jag har fixat när våren kommer.

Westfield: Att klara av banåka bra och att det är förb. roligt är ju lite ortogonalt. "Koreadäck" brukar ju inte ta fram det bästa men det är ju skoj ändå. Nu har ju du fixat lite brutalare bankänsla men det kanske är en helt annan grej.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Elitracing (åskådarracing)
SPVM?
<<   1, 2, 3
12242 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande