Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 128, 129, 130 ... 149, 150, 151   >>
43 besök senaste veckan (552570 totalt)
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



knotan skrev:
Är det någon här som köpt motorsportknutar , kanske tom till audi? Tex GKN eller nån annan tillberkare . Och har en uppfattning om pris?


Kollade pris för snart 2 årsen. Blev ingen order då, så vet inget mer.

Hej Daniel,

Motorsportknut O108x40 av lättviksmodell och med axialspel ±17mm kostar 2390kr excl moms.

Hälsningar,
Mats Karlsson
Unic AB ,

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Tack Daniel. thumbs up
Inte så fasligt mycket ändå sett till vad en ny std knut från tex skf eller liknande kostar..
(om man vill köpa från en svensk ÅF så man känner sig säker på att det faktiskt är skf som är tillverkaren dvs)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Någorlunda redo för driversclub imorgon.
Tror jag fått ordning på både olja och bromsar .
Höjt bilen bak lite för att spara på knutarna.
Bilen tankad , släpet ihopskruvat efter målning. Sista att koppla nya lyktor imorrn innan vi lastar och åker.
den tänkta kompisen som skulle med fick förhinder, frugan kunde inte komma loss. Så äldsta grabben hänger med imorrn som hjälpreda. Första banträff han följer med "på egen hand" som Mekaniker, så får se om det går bra.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Jammen 10 dagar... Hur gick det?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Haha. Jaha. Har dagarna gått så fort.

Dagen var under omständigheterna perfekt. Bra väder, bilen klar i god tid.
En liten felplanering gjorde att jag dagen innan insåg att jag skulle behöva åka ensam. Frugan hade läkartid kompisen sjuk, osv.

Så slutade med att äldsta sonen (som har distansundervisning i mobilen) följde med. (Första gången han är med som förste-mek, 16 år)

Börja med kaffe frukost etc på plats i depån. Snackade ihop mig lite så han visste planen och målet med dagen.

Ut ett första pass. Hårdtestade bromsar koppling låda styrning osv. I dem kurvorna jag upplevde problem sist.

In å kollar loggar, bilen kändes avsevärt mycket bättre än förra gången. Bromsarna tar distinkt, bakvagnen känns mycket stabilare. Oljetrycket är nu stabilt . Bromsarnas tryck mycket bättre. Det känns i pedalen med. Lite till tryck fram vore nog bra . Så skruvade fram det.
En spricka i drivknutsdamask gjorde att den läckte lite fett men inte så illa att det får stoppa dagen.

Pass två ut å körde lite hårdare , bromsarna tar uppenbart bättre men fortfarande kan jag inte känna att det skulle ta för mycket fram eller bak.
Fick en lite obehaglig överraskning In i långa svaga högern efter parisern. Släppte av lite för mycket och kände att bilen började kassa av motorbroms mot utkanten , shit-pommes-frittes va det jag han tänka, när jag klev på gasen igen, (beredd på sladd) blev jag istället positivt överaskad över att bilen istället gick in perfekt i spår och blev balanserad igen , medan jag såg en ilsket blå-blinkande tractionlampa i ögonvrån.
Pjuuuh. Första avåkningar räddad.

Sista varvet , tänkte jag strax efter Mjölby när plötsligt bilen kändes orkeslös, samma stund som Motorlampan börja lysa.

Så In direkt istället för att köra sista varvet.
Kollar loggar, varning fanns på traction-loss, möjligt givarfel.
så kollade alla kontakter till/från hjulen bromstryck osv som ligger på samma slinga. Allt verkar ok.

Efter lite fika tredje passet, bort med ljuddämpare och dit med raka röret.
Sa åt grabben nu kör jag ett uppvärmningsvarv, ett lite snabbare varv men med minimalt gaspådrag/växla tidigt och se om db-varningen skulle blinka, det gjorde den inte, tredje varvet skulle jag kliva på fullt.

Eller ja jag försökte iallafall, utgången till start och mål började den bara hosta och skutta istället och plötsligt lös både motorlampa och traction ilsket.

Så nae, ingen film på en fullgasrepa denna gång. In i depån och kolla loggarna lite snabbt och felmeddelanden.
Samma visa igen, kände spontant att det antagligen var oljetrycket som spökade men nix väldigt stabilt.

Så va det dags att bege sig hemåt för dagen,

Väl hemma insåg jag att vafasen, undrar hur bräbänsletrycket låg. Har ju inte tankat under dagen. Fyllde den sist när jag kom hem ,och har varmkört den en gång mellan bara.

Mamma. Japp aha, trycket sjönk så där var problemet. Nackdelen med att inte ha med en van mekaniker som påminner om de enkla sakerna när en annan är fullt uppe i att analysera hur bilen beter sig på asfalten....

Dagen efter förbi Tony med loggarna, han visade då vart jag skulle tolka loggarna på ett bättre sätt än min första kontroll i loggen i depån.
Där visade den mycket riktigt att jag hade tappat bränsletryck. Tractionloss var bara en "möjlig felavläsning" den hade vart på gång att spinna lite väl hårt när den räddade mig. Tredje repan när den började hosta pga bränsleteycket, så hade den sprungit loss när trycket väl kom tillbaka så då klippt i antispinn hårt. ..

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nåväl nu när jag känner mig tämligen säker på att både knutarna ska funka och drivaxlarna verkar vara rätt längd.
Så kollade jag lite på olika alternativ, funderade över gkn std, "orginal" eller SKF. Skf finns inte som alternativ till "mina" spindlar. (Tidig s6) men till nyare s6/s4/s8 finns dem. det är annan krans för abs på dem och lite större ytteridameter. Splines och allt annat är samma.

Slutligen bestämde jag mig för att SKF borde vara ett prisvärt och säkert kort. Använder ju inte abs kransen så det är ju bara knacka bort och sen svarva av en halv mm typ på ytterdiametern.

Sen är dem ju förfyllda med fett. Så plocka isär dem å torka ur allt fett. Passar även på att handputsa allt invändigt, finns många vinklar och kanter som bara är maskinslipade, (axialspelet i dem är handslipade) Nu är samtliga delar handslipade runt om ,
Sen tog det några timmar att lista ut hur man skulle sätta ihop dem igen. Den första tog således lite tid att få ihop, den andra tog 5 min att få ihop igen.

Sen slutligen fyllt knutarna inneifrån med nya fettet, (efter putsning går dem löjligt lätt runt, så dem borde inte bli överdrivet varma pga friktion hoppas jag)

Valet föll på detta fettet pga redline var slut hos de jag sökte hos , inte heller redline Sverige kunde säga när nytt finns hemma.
Detta fettet verkar populärt bland monstertruckare, och öken-buggy-åkare i USA, det ska hålla klistret högt upp i temp och därmed göra att knutarna klarar mycket vinkel, så det borde fungera även för mig tänker jag.

Ska plocka isär dem gamla innre knutarna under helgen och torka rent/inspektera. Dem känns helt glappfria så uppenbarligen tar yttre knutarna mer styrk, eller möjligen vart mer slitna från början. Så jag avvaktar lite med att köpa nya innre tills jag inspekterat dem nuvarande.








_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Grabben har en väldigt kort filmsekvens på mobilen jag ska lägga upp under helgen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Ser vi fram emot!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
som sagt väldigt kort filmsekvens, där ljudet är intressant.

det jag själv tänker är att den låter "som den ska" på 3ans växel, men på 4an hörs det ganska tydligt att den går tungt, femmans växel byter jag till strax efter filmen är slut, och där går det såklart ännu tyngre.

så planen är väll att leta en donatorväxelåda med andra växlar att välja mellan.

inte för varvtidermas skull, men mer för ljudet



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Härlig sång i maskinen Gött att du får köra lite efter allt mekande.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 167



thumbs up

_________________
Pär Hellström
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Vilket ljud!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja det var ju som sagt lite synd att det inte blev någon riktig fullgasrepa på film.
Och ja den sjunger ju fint. Å även väldigt skönt, nästan en ofattbar känsla när man väl tar ett steg bakåt och inser att det slutligen har blivit en fungerande bil, att det är något jag lyckats skapa utifrån nästan inget. Nästan helt själv.

Att det skulle bli en fungerande bil tvivlade jag aldrig på, men att den skulle kännas så välbalanserad och potent redan efter ett par körningar hade jag inte vågat tro.
Men det känns verkligen att det här har möjlighet att bli en riktigt snabb bil.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Härlig "preview" på ljudet thumbs up

Funderar på om den relativt konstanta vinkeln på knutarna ger dig problem.
På en vanlig bil vinklar det kanske inte mer, men det rör sig lite mer fram å tebax.

Hoppas det löser sig med bra fett.

Varvtalsstyr du bränsle pumparna med SSR relä, och PWM signal ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Så den går tungt på 5an.

Ja hur kan vi lösa det
Jag har sagt det flera gånger.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



🎶🎵🎶🎵

Musik!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Daniel. Ja jag har funderat lite i dem banorna med. Jag tror dock att problemet var att de var lagom inslitna så det var "vändkanter" i ändarna av kulorna normala arbetsområde från orginal bilen de suttit på (gissningsvis 2-3 tiondelar millimeter)
. Sen när jag satt dit dem på min bil så gick kulorna över dem kanterna vilket under hög belastning borde smälla rätt bra ,definitivt så lår det bli kännbar kontakt där varje varv, dvs fettet orkade inte bära just där.

Nu med nya knutar och bättre fett tror jag det är lugnt. Jag har även satt dit fler "bump-stopp" på dämparna så dem kan omöjligt gå ned så långt som de kunde förut.

har nu i samband med att jag hade knutarna lösa/rena och öppna utan damask. Satt dit dem och kollat så det finns frigång både max upp och max nedåt. Och axlarna spänner inte åt något håll nu. Förlängde den ena axeln 10mm för den "drog" lite i den innre knuten utåt vid max infjädrat läge.



Japp det är två SSR reläer styrda av var sin utgång på styrsystemet.
Den ena pumpen går i princip ensam och inte på mer än typ 50-60% (båda går fullt en stund vid tillslag, mest för att den ska motioneras lite


Spridare ligger på runt 23% vid fullast om jag minns rätt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Niklas. Ja det är ju bara mer effekt som behövs

Kanske testa porta topplock vore ett steg 1, tillsammans med lite svarvning av gasspjället och matchportning av trattar/grenrör.

Skulle vara väldigt intressant att se exakt vad det ger för skillnad. Den är väldigt repeterar i effektuttag nu.

Christian, ja det sjunger fint om motorn. Synd att den låter lite för mycket utan dämpare så man inte alltid kan köra så thumbs down

Är lite inne på att göra någon mer typ av dämpare som inte dämpare fullt lika mycket som den stora.
Den stora klarar jag mig på 95db med. Skulle ha en till som gör att jag klarar 105db oxå (driversclub har 105 på samtliga sina dagar på mantorp)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Oj vad veckorna går fort, på tisdag dags igen för nästa klubblag på mantorp.

det som blitt gjort då. Vart hos Tony och kalibrerat linjärgivarna för stötdämpare.
Även monterat och justerat in en styrvinkelgivare vilket jag märkt saknats lite när jag analyserat loggarna.

Ändrade lite i styrsystemet för hur tidigt och hur mycket motorbroms jag har, upplevde att den bromsar lite för mycket när man släpper gasen. Minskade den lite nu så får jag se hur den känns om det behövs mer eller ej.

Kopplat in en utgång på styrsystemet till bromsljus. Ska försöka hinna få ledbromsljus inkopplat innan tisdag. Lite olustigt att bromsa när någon ligger nära bakom när man vet att man saknar bromsljus.

Största ändringen är att komma vidare med breddning av framvingen.
Gör de nya ändarna i 1 och 1.5mm aluminium. Den här gången testade jag att efter sista svetsning var gjord, medans den fortfarande är ganska varm (gissningsvis 70-80 grader) slängde ned den i ett kar med kallvatten. Och det gjorde plåten mycket styvare direkt.

Imorrn fortsätta med att slipa alimiumdelarna och spackla /slipa , sist lackering.

Lite svårt att se på bilderna men är lite kortare blad och annan vinkel på den yttre delen. Av olika anledningar. Båda ska givetvis lackas tillsammans och sen behövs nya dekaler.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Såja, nu är säsongen klar för mig.
Har bara vart så väldigt trött denna veckan. Tisdagen blev en utmattande dag .

Jag hade ju inte tänkt ta några tider denna dag. Men bilen kändes relativt bra, bra temp ute och motorn och lådan kändes i perfekt balans, eller så bra det nu kan vara med lite för långa växlar.

3dje passet för dagen gav jag på lite mer än tidigare, och bilen kändes ganska väl balanserad, men gick lite för tungt. Beslutade att släppa på vingarna två hack (åkte på säg ungefär 80% , sänkte det till 60%)
Körde ett fjärde pass och bilen blev ganska mycket snabbare men lite halare, dock kändes den rätt ok, bättre än man får känslan av när man ser filmen i efterhand. Normalt sett får man ju mer fäste med mer fart. Och ingen minns en fegis.

Bestämde att bygga upp lite fart 2 varv och sen höja ribban lite tredje varvet. Men det gick ju inte riktigt vägen som jag hade tänkt.

Sett till att jag kört formelbil 5 säsonger ,och aldrig åkt av på riktigt , tidigare. så var det väll minst sagt "dags"

Har inte ens plockat ut bilen ur släpet ännu men under veckan blir det en ordentlig isärmontering och undersökning av statusen.

Något mer blir det iallafall inte i år. Har lite krokar ute på hur jag ska sätta ihop den igen. Men monocoquen är helt och hållet oskadd, så dennår absolut reparerbar. Frågan gäller väll mest i vilket skick motorn är.

Målet för säsongen var att komma runt under 1.20. Och det gjorde jag med råge redan de två uppvärmningsvarven. Så sett till det så känns det rätt ok ändå trots allt.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jag anade att nått hade hänt när jag såg bilder på 2 hjul i eftersnacks tråden
Men helvete sådan flygtur där hjulet bröts loss och sedan smäll baklänges var jag inte beredd på

Tur i oturen att du hade både kamera och drönare så vi har något ballt att se på, för det var jävligt häftigt att se varven innan kraschen.
Och ljudet thumbs up thumbs up thumbs up

Vad hade du för topp speed och bästa varvtid?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 128, 129, 130 ... 149, 150, 151   >>
43 besök senaste veckan (552570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande