Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Piper GTT 1968 ex SSK
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (17654 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072





Hittade denna bild på internet, verkar köras i Japan av några herrar med god smak

_________________
Pontus Fyhr
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Häftigt helt enkelt, både japanerna och framförallt denna i tråden, kul historia också. thumbs up

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
max skrev:
Stencool bil. Kul att den renoveras till rätt skick av rätt person!


Tackar

Christian Jansson skrev:
Härlig bil Andreas! Fint med bevarad patina där det går, gamla racebilar
går hem i alla väder!

Hilders design är lite egensinnig, kan man säga. Ifs likt så många andra engelsmäns
designer från denna tid

Abonnerar på denna tråd! thumbs up thumbs up


Udda design, låg och glasfiber.. Kunde inte säga nej thumbs up

Johan Samson skrev:
Ja, jag håller med övriga! Riktigt cool bil! Kul att de får leva vidare.
Men nog skriker det högvarvig V12a med väldigt lite dämpning om designen?

Kom igen nu, ge bilen (och oss) en ljudkuliss den (vi) förtjänar!


Får nog vänta till 2022 innan den låter, inte riktigt budget/tid att bygga motor

Pontus Fyhr skrev:


Hittade denna bild på internet, verkar köras i Japan av några herrar med god smak


Yes ! Sett den innan och det roliga där kontra min är att den har lister för fönsterna.. mina är alla limmade

klabbe.p skrev:
Häftigt helt enkelt, både japanerna och framförallt denna i tråden, kul historia också. thumbs up


Tackar !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Uppdatering:

Nu är samtliga bromsok ihopplockade med nya skruv / packningar.
Tog tyvärr en evighet att hitta 5/16-24 Grade 8 x 2" ...

Framvagn / styrning / växellåda / Pedalställ / Bromsok är nu iprincip helt klart

Arbetet just nu är karosskador / invändigt samt förarposition.
Då karossen är väldigt vek från början med många plana tunna paneler så har det blivit endel skador efter att ha körts med ca 150 hk och 10" bakhjul..

Iprincip alla lamineringar gjorda i sverige är hemska och görs om.

Förarpositionen för mig på 190 cm fick bli som en racersportvagn.
Bort med stolen (som för övrigt är inplastad i golvet).
Gjuta ner utrymme för röven / gjuta en box under benen som även styvar upp golv/kaross och därefter gjuta en insats för mig själv.

Planen är följande just nu:
1. Reparera samtliga karosskador / gjuta upp för min sittplat
2. Markera ut allt på chassit som behöver göras om
3. Lyfta karossen
4. Chassi till reperation / modifiering
5. Lacka karossen invändigt / motorrum (svart)
6. Återmontera ink framvagn / styrning / bakvagn med nya länkarmar
7. Få på hjul innan 2022 med "enbart" motor / avgasystem / torrsump kvar



Och just det... bilen ska gå på gata

Den heter nämligen 11 68 2 C och är en komponentbil från November 1968


Ursprungskontroll är snart klar men problemet nu är att tullverket vill exportera och därefter importera den som bil..

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Grymt jobbat Andreas! thumbs up

Jag hojtar till nästa gång jag åker i närheten, måste få se den

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
dvorak skrev:
Grymt jobbat Andreas! thumbs up

Jag hojtar till nästa gång jag åker i närheten, måste få se den


Inga problem ! Bara att hojta till thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Som övrig uppdatering:
Glasfiberreparationerna är fortfarande prio 1.
Tyvärr är bilen dåligt laminerad i "fabriken" och efteråt.
Ungefär 30 punkter repareras för att karossen ska med säkerhet lyftas av chassit.

Fördelen är att vridstyvheten kommer garanterat bli bättre än under åren den tävlades med

Motorn blir en som innan Lotus Twincam med 45 Webrar då toppen nu är bestämd.
Arbetet på motor påbörjas långsamt i år thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Snortuff!
Varför vill Tullverket exportera och importera?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
OneYet skrev:
Snortuff!
Varför vill Tullverket exportera och importera?


Efter ca 3 år raderas historik om vad som kommit in i Sverige.
Därav måste man åter föra bilen utanför landet och importera in igen om man vill kunna besiktiga den.

Nu däremot har det löst sig efter flera veckor och bilen tullas in via bilder som kaross/inredning/chassi vilket var hur den kom till Sverige sent 1968

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Efter några månader med bilen har jag nu förstått hur dom byggt karossen.
Panelerna är gjutna separat och därefter ihopmonterade till en kaross.
Detta gav snygg finish på delarna men..
Någon glömde att tex slipa A sidor innan laminering


Vid ihopgjutningen av dessa paneler använde man karosserikit vilket självklart sprack och nu blir det istället helt ihopgjutna paneler för att få vridstyvhet


Innerskärmarna var värst. Här efter att en större panel blivit bortskuren mellan "torpedvägg" och innerskärm som helt hade lossnat.
Numera nedslipat / laminerat.
Men även "torpedväggen" kommer få ett nytt tunt lager glasfiber för att ersätta det luftfylda nuvarande


Förarpositionen likt en riktig sportvagn.
Nedgjutet för r*v / box under knän (skruvas in för att kunna dölja tex brandsläckare) och därefter gjuter jag en insats efter kroppen

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Tog inte lång stund innan chassit var ur thumbs up


Next up:
Chassi renovering/lack
Karossrengörning / laminering/ lack motorrum,hjulhus fram, kardantunnel, under bakdel.

Sen går det åt rätt håll igen !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Ca 3 veckor till chassit ska vidare till blästring / riktning / div arbeten / grundlack.
Sen tillbaka för att svetsa nya länkarmsfästen bak, förbereda för panhardstag etc.

Bakvagnen blir en 3 länk (övre stag mot diffhus) med höjdställbart panhardstag för att kunna justera RC.

Medans bilen är iprincip helt isärtagen så passade jag på att väga lite komponenter.
Förutsatt att karossen väger under 100 kg med framruta / bakljus / framljus så blir torrvikten runt 540 kg.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt jobbat Andreas! Det går framåt, följer med stort intresse!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
dvorak skrev:
Snyggt jobbat Andreas! Det går framåt, följer med stort intresse!!


Tackar !

Kan nog bjuda på mer färdiga bilder under September när jag hoppas att chassit är klart för att monteras tillbaka

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Ram strax klar ink blästrad/grundlackad thumbs up

Next up blir att få fästen för 3 länk / panhard utskurna.
Sen provinpassning av chassi på kaross samt göra nya hjulhus bak.

Därefter börjar det roliga, lack av kaross invändigt och chassi och sen ihop montering

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Inte alltid roligt att ha bland dom första byggda bilarna.


Takstrukturen är bara bondad med taket i ytterkanterna.
Ju plastas allt ihop till slutna "balkar" i taket för att bidra till styrkan.
Slutligen kommer samtliga strukturer och även trösklarna bli skumfyllda för att öka vridstyvheten

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Jag minns att det länkades till den där bilen i tips om banåkabilar här på rejsa och tänkte "ooh vad fräckt". Nu är jag väldigt glad att den hamnade i kompetenta händer som kan ge den ett nytt liv! Keep it coming, riktigt kul att följa!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



thumbs up kul att se bilen uppstå.. bättre än ny.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Tackar !

Underskattade timmarna enormt på karossen.
Med tanke på att det mesta sitter ihop med spackel så är jag väldigt förvånad att den klarade 5 säsonger i racing med slicks!

Redan efter hälften av taket är plastat med 1 lager så märks skillnad på karossen när man lyfter

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Går framåt, provmontering och slutligen på vågarna med hubstands för att mäta in allt. Sen lackbättra och fokusera på att få på kaross

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Piper GTT 1968 ex SSK
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (17654 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande