Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Framvagns geometri - Är jag på rätt spår?
1057 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jag hittade en gammal tråd med länk till ett online hjälpmedel som jag hoppas den här länken fungerar till: Länk

Grundförutsättningarna är i grova drag:
Spårvidd 1600mm fram och bak
Hjulbas 2413mm
RC fram 81mm
RC bak 97mm
CGH troligen relativt låg. Har gissat på 300mm.
KPI 7,33 grader fram och bak (samma upright geometri fram och bak)
Caster 8 grader
Camber -1 grad fram och bak
Scrub fram 42.75mm (10" fälgar med ET63..)

Jag har försökt få detta till att vid 2 graders roll gå över till 0 grader i camber (dvs tappar lite drygt 1 grad i camber vid 2 graders roll). RC verkar ligga stabilt i höjdled i Casim, inga jätte förflyttningar i sidled heller. Spårviddsförändring har jag inte beaktat men ligger runt 5mm om jag minns rätt vid 20mm bump.

Jag behöver bestämma mig för geometrin innan jag kan börja rita på chassit.. Lägre RC hade inte skadat, men det verkar bli på bekostnad av cambergain om jag inte går över till uppåtlutande nedre bärarmar. Med tanke på den troligen låga CGH'n kanske inte ett något högre RC spelar in lika mycket heller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det jag reagerar på, är att det är väldigt mycket caster i förhållande till kpi.
Detta kommer att göra att cambern på yttrhjulet ökar mycket när du vrider på rattan.

0 camber vid 2 grader roll, kommer inte vara ver7kligheten.... då det är svårt att få 2 grader roll, utan att vrida på ratten

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Ska jag vara helt ärlig så ligger castern kvar från när jag satt och petade med KPI runt 10-12 grader.. Den bör nog, precis som du säger, vara lite lägre än så

Men det var bra att du tog upp det, jag får titta närmare på det.. Att gå ner i cambergain för att sänka RC med 20mm t ex och istället räkna med att ta hem det med castern för att få bra kontaktyta på ytterhjulet kanske inte är fel.

Edit:

Grov huvudräkning.. Om jag har 7 graders KPI och 8 graders Caster så kommer det vid 15 graders rattutslag ge 0,25 grader extra camber på ytterhjulet, och jag kommer tappa 0,25 grader på innerhjulet. Kom jag ihåg förhållandet rätt då? (I grova drag. Minns jag rätt är det för ytterhjulet: KPI-Caster-camber-cambergain+rollvinkel typ? Cambergain blir ju ganska liten så räknar inte in det nu)

Kortfattat skulle jag med bibehållen caster och kpi kunna släppa det till att landa runt 0,25-0,35 positiv camber på ytterhjulet vid 2 graders roll, men ändå vid sväng komma in runt 0? (förutsatt att det är ett vettigt mål att sikta på)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Är åket FWD, RWD eller 4WD?
Dubbla A-armar, McPestson eller Stel axel?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ICE
Geometri, se länk. (överta raden i startinlägget)
RWD om jag inte missat något.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
ICE
Geometri, se länk. (överta raden i startinlägget)...

När jag klickar på länken ser jag en Segway.
Jag trodde tråden handlade om en fyrhjuling.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Då är det något lustigt med länken.. får kika på det vid tillfälle!

Åket är tänkt att bli en GT40 MK2 replica, så rwd mittmotor med låg tyngdpunkt och ont om benutrymme

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
ice skrev:
fuling skrev:
ICE
Geometri, se länk. (överta raden i startinlägget)...

När jag klickar på länken ser jag en Segway.
Jag trodde tråden handlade om en fyrhjuling.


Finns en knapp där det står "Display rear suspension", då ser man andra halvan

Bak finns ju ingen vinst från caster att hämta vid sväng så där har jag inte justerat något (inte justerat i vsusp länken fram heller), fram justerade jag upp övre länkarmsinfästning ca 10mm varpå RC sjönk till 51mm och cambern slutar på +0,25 grader vid 2 graders roll, varpå jag tror det ska landa runt noll i verkligheten.

Inga kommentarer om min generella approach så jag antar att jag inte är fel ute i alla fall.

RC bak blir nu ca 40mm högre än fram, men det antar jag inte ska vara något större bekymmer heller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

RC skull jag göra justerbart fram.
Även sänka rc mer fram till ca 40mm och justeringsmån 20-60mm.

RC bak känns ok som start.
T.o.m högre är ok

Sen gillar jag inte rc som konsept utan bättre är att titta på monementanpunktens y och z kordenater. (y=horisontelt och z=vertikalt)
z/y ger den kraft som däcks greppet påverkar karrosen utan att gå genom fjädern och kränagren.
z/y=2*rc/tw (tw=spårvidd) om rc alltid ligger mitt i bilen.
Sen är även z/y en funkion av krängningen som ges av karossen och däcken.
Hmm blir snabbt jä... massa parametar att ha koll på
z/y vad är mäst intresankt?
Statiskt mitt i böjen är det föränkat bara ytterhjulets z/y.
Ski... samma, rc fungerar som överslag för att komma någonlunda rätt vad gäller kräningsstyvheten fram kontra bak.
Bara man är införstådd med rc är kraftig föränkling så är rc användbart.

Caster:
Gör den justerbar, anta 5grd med +-2grd.
Varför då?
Bra fråga, jag har inget bra svar. Bara ca vad jag sett används typ.

Camberkompensation:
Jag vet inte hur viktig den är.
Om man skall ta den i bärarmsgeometrin eller/och i KPI och caster.
Allt är en kompromiss till slut....
Som tex Mac Äckelben är ingen höjdare vad camberkomp. i geometrin men går att åka fort med i alla fall.
Ganska mycket caster är inte ovanligt i det fallet.

Frågor?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Håkan har ju en poäng med att en normal bil sällan kränger om det inte samtidigt svänger (det rimmade t.o.m ) Så om målet är noll camber vid en viss grad krängning bör et ju också ske vid en viss grad av sväng på hjulen.

Så nog håller jag med Håkan om att den kompensation som ges av Caster bör räknas in! Nu gjorde jag ett snabbt överslag som jag tror ska duga för min del. Att jaga "den perfekta kompromissen" kommer ta evigheter, det har inte ens jag tålamod till Jag vill ha en bil som fungerar Bra, med Bra väghållning. Inte Optimalt med Bäst väghållning (även det i sig en kompromiss mellan att komma igång och faktiskt börja göra något handfast kontra jaga en bättre kompromiss).

Bakhjulen svänger ju inte så där har jag lämnat camberkompen som den var. Den "kräver" ju dock att jag använder 1 grad statisk camber för att vid 2 graders kräng inte tippa över till positiv camber. Väljer jag -0,5 istället kommer jag ju vid 2 graders roll ha +0,5 istället.

Ingen har ifrågasatt min tanke om att eftersträva 0 grader camber vid roll så jag antar att den tanken i alla fall inte är helt fel. Så jag kommer gå vidare med den filosofin

Men tanken är också att göra allt så justerbart "det går". Bärarms infästningar fram/bak bör +-10mm i höjdled gå lösa tycker jag. In/ut är kanske knepigare men beror ju på hur man designar infästningarna samt bärarmarna. Caster tänkte jag bygga in 4-5 grader i spindeln fram och justera resten med schims (upp till max 10 grader kanske).
Beroende på hur spindeln designas kan det ju gå få justerbar KPI också till viss del.

Djupare än så tror jag som sagt inte att jag ska dyka ner i ämnet, känner jag mig själv rätt kommer jag grubbla över vilken väg man ska gå, vilken filosof man ska följa, i månader innan jag bestämmer mig. Jag lägger nog hellre den tiden på att börja rita upp chassiet och läsa på om triangulering och materialval..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

0grd camber vid roll tror jag inte på då däcken behöver camber för att ge mäst grepp.
Även slitaget med 0camber i böj tror jag blir lidande.
Slitataget broms/kurva?
Bra fråga.
Men de indikationer jag har så är kurva viktigre ur varvtids synpunkt.

Då kurvradien kommer ge hur mycket hjulen behöver vridas.
Medan kräningen är linjär på sidokraften, mao oberode av hur mycket hjulen är vridna.
Vad skall man gå på?
Mitt svar, jag vet ej.

Sen hur påverkar camber bromsförmågan?
För den camber komp man har i böj gäller också när man bromsar.
Fram så blir det lika med ytterhjulen och bak innerhjulet i kurva om man tittar bärarmsgeometrin.
Lägger vi till camber komp som kommer av hur mycket hjulen svänger vid broms.
Vad skall man gå på?
Mitt svar, jag vet ej.

När det gäller spindelvinkel kontra caster.
Så går jag på tumregelen caster=0,75*spindelvinken.
Rätt?
Mitt svar, vet ej.
Men det känns ok med den bilflotta jag sett hitils.

Summan av kaddemumman av mitt svammel är ur mitt perspektiv.
Så ligger Cassius i rätt bollplank.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Grymt! Det jag tar med mig är dock att jag kanske ska överväga något mer camber i kurvorna, som uppnås på något sätt genom någon form av kompromiss (cambergain/caster/statisk camber)

Bra poäng gällande hur hjulen påverkas under broms.. Man kanske skulle konstruera hydrauliska bärarmar som justerar längden på armen och därmed hjulvinklarna beroende på om man bromsar/svänger/gasar? Nä nu svävar jag iväg för mycket igen

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Racetech
Framvagns geometri - Är jag på rätt spår?
1057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande