Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Körkänsla och servoverkan
2 besök senaste veckan (414 totalt)
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454


Trådstartare
Läste flera trådar bla. Jannes om servoverkan.
Ventilerar lite tankar, kul om fler har åsikter.



Skillnader i servo verkan påverkar nästan oväntat mycket i min erfarenhet.
Man tycker kan skulle kunna filtrera bort det i hjärnan, men det är svårt.

Mina båda BMW 5 & 6 serie delar ju chassi komponenter i stort. (helt samma hjul upphängningar original)
Men 635an har jag ju Volkswagen Polo kuggstång på, och 528an original snäcka.

Kuggstången har 2,5 varv mellan fulla hjulutslag, och snäckan har 3,5.

I realitet blir det dock så att kuggstången ger en väldigt olinjär utväxling. (för att nå bra Ackerman)
Vilket gör att runt centrum "där man kör landsväg" är utväxlingen relativt lika.

Bilarna känns osannolikt olika att köra, 635an är otroligt mycket "lättare" trots att den är 130 kg tyngre.
Just ingången på kurva är störst skillnad, när kuggstången är fjäderlätt, och super kommunikativ.
Och snäckan seg och "gummibandig" i känslan.




Nu är även Bumpsteer eliminerat på 635an, som är rätt elak på original 528an.
Jag vet dock inte hur mycket detta påverkar, går och funderar på att korrigera detta på 5 serien.
men har inte kommit loss ännu...

Dessa bilar får mycket toe out vid infjädring original, så i en vänsterkurva när bilen kränger så kommer båda hjulen vridas år höger, ju mer bilen kränger.
Svårt att säga hur mycket det verkligen påverkar "gummiband" känslan och understyrdhet.

Grafen tyds alltså
Normal höjd =2mm toe in här angivet som -2
30mm infjädrat ger 2,4mm toe out.

Kanske inte en standard mätmetod men så gjorde jag
635an har mer eller mindre 0 i Bumpsteer nu.





Någon här som ändrat endast Bumpsteer och har erfarenheter ?
Eller någon som bara bytt till servo utan att ändra något annat ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Racetech
Körkänsla och servoverkan
2 besök senaste veckan (414 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande