Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
OE MPS4S vs. MPS4S* - intressant...
410 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Som vanligt intressant video från "Tyre Reviews"...


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Den videon är verkligen obligatorisk att titta på thumbs up


Otroligt synd att det inte går att översätta till några andra OEM-märkta däck. Varje OEM-märkt däck i varje dimension måste testas mot ickemärkta. Easy peasy

Men man känner igen vad som sägs om skillnaden på Michelin CUP2 med och utan Porschemärkning!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497



Sådär, då kan man stänga diskussionen OM där är skillnad på vanliga och OE märkta däck

Världsklass!

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Regge skrev:
Sådär, då kan man stänga diskussionen OM där är skillnad på vanliga och OE märkta däck

Världsklass!


Jo, det är massiv (positiv) skillnad på de här OEM-däcken. Det är ju tyvärr inte per automatik överförbart på andra. Mercedes OEM i storlekar för någon/några vissa Mercor kanske är mjukare komfortinriktade än aftermarket. Eller inte. Inte ens BMW-stjärnmärkta i andra storlekar som passar andra BMW-modeller behöver ha de här skillnaderna, eller snarare de lär absolut inte ha de här skillnaderna och konstruktion när det är stjärnmärkta i storlekar för SUV eller ens 1-serie. Attans informationsunderskott....

_________________
Magnus Thomé
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Det är större skillan på OE resp Rep (replacement) i däck som har olika dimension fram och bak än de som är identiska alla 4. De identiska går inte att optimera skillt för framaxeln som har klar betydelse.

Generellt är det nog skillnad på OE och rep däck men kan även vara i andra riktningen. Testade en gång ett däck och vi hade både köpt OE och rep samt provade däcket som var under bilen (ny från butiken) vilket var samma OE vi köpte. Alla 3 var olika.

Sedan ett exempel som inte direkt har med detta att göra men nog OE däck.
Körde i vintras OE tester med ett bilmärke. Vi kallar den P. 2 olika modeller och båda hade samma märkes OE däck som vi kan kalla fast M. Ena var enormt bra på snö och andra var sista skitet. Och båda OE godkända.
Lärdomen är att varje model och storlek är olika och kan vara optimerade för olika ändamål.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Det här har jag sagt länge!

Grymt bra video!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus Thomé skrev:
Den videon är verkligen obligatorisk att titta på thumbs up


Lovar att studera asap!

Konsumentinformation: MPS4S är lite väl "R-däckiga" för att ha på pulkor. Har de på min oljebrännarbåt och de är lite väl vassa för vardagsåka. De åker upp och ner 0,5 i tryck beroende på temp också. Precis som ett r-däck.

Med andra ord, för den som letar däck till vardagsbilen är MPS att fördera.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Däck för banåka
OE MPS4S vs. MPS4S* - intressant...
410 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande