Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 '13 Supercharged
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (6222 totalt)
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Hej!

Ett av mina första inlägg efter några års 'lurking' här på forumet. Det har till slut blivit min tur.

Livslångt motorsportsintresse har lett till perioder i gokart och tvåhjuling. För ca 4 år sedan gjordes en ansträngning att börja köra riktig bil på bana med en läcker liten 1-serie och en anmälan till TA.nu och årskort på Gotland Ring. Tyvärr satte livet stopp för satsningen, men nu blir det ett nytt försök.

Så här har jag, Jonathan från Stockholm, gått o köpt en GT86! Jag och min Miata-vän åkte till andra sidan landet för att plocka upp denna juvel. Snålt körd (ca 3k mil) av få ägare, original sånär som på de tonade rutorna (tom original-primacy från fabrik, ni kan ana hur hal den är!).



Genast började jag i all hast titta på effektförbättring - fullständigt onödigt då jag är helt novis när det gäller köra riktig bil på bana - men så blev det. Så skratta bäst ni vill (mellan tårarna över bankkontot skrattar jag med), här är inköpslistan innan jag ens kört min första trackday med bilen:

- HKS EL grenrör
- HKS L-spec catback
- HKS luftfilter
- Tein H-tech fjädrar
- Michelin Pilot Sport 4 (215/45 på originalfälg)

Och till det värsta:

- HKS oljekylare
- HKS V2 kompressor
- Deatschwerks DW65 bränslepump

Förkärleken till HKS kommer från att jag bodde i Japan några år. Jag provkörde deras 'showcase'-BRZ 2014 på ett driftevent i Tokyo hamn och blev stormförtjust, trots fel hand på växelspaken.

<bild kommer kanske!>

Däck åker på idag, grenrör imorgon tillsammans med luftfilter och en map för att bli av med moment-dippen.



Övriga delar kommer på i takt med att de dyker upp, på inköpslistan framöver har vi än så länge:

- Fälgar.. Kommer behöva mer kontaktyta med marken efter överladdningen är i.
- Däck för bana, enligt ovan!
- Krängningshämmare
- Coilovers

Som ni ser är det inga kosmetiska modifikationer på menyn ännu, om några år kanske regplåten åker av samtidigt som lämplig vinge åker på, för tillfället ska den dock få se ut som original.

I kalendern finns än så länge:

- Arlanda TT1 5/6
- Gelleråsen 14/6
- Kinnekulle 8/8
- Gelleråsen 9/9 förarkurs (prel!)

Bilder m.m. kommer i takt med att prylarna dunkas i.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1194



välkommen in/ner i träsket thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Bromsar är det första du ska fixa.
Ny bromsvätska o nya belägg fram.

Sen bra däck.
4S är bra. Körde jag med.

Sen kommer resten...

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
välkommen in/ner i träsket thumbs up

/C


Tack! Tror jag kommer trivas 😎

Rickard-v skrev:
Bromsar är det första du ska fixa.
Ny bromsvätska o nya belägg fram.

Sen bra däck.
4S är bra. Körde jag med.

Sen kommer resten...


Några tips på belägg? Har tittat runt lite utan mycket framgång. Bromsvätska är beställd!

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Jag körde Ferrodo DS2500.

En lättare rejsbelägg som tål mera värme. Men som inte gnisslar som en gammal volvo.

Alla värre rejsbelägg låter om. Går inte att komma ifrån.

Brembo HP2000 ska vara helt ok också har jag hört.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Jag körde Ferrodo DS2500.

En lättare rejsbelägg som tål mera värme. Men som inte gnisslar som en gammal volvo.

Alla värre rejsbelägg låter om. Går inte att komma ifrån.

Brembo HP2000 ska vara helt ok också har jag hört.


Tack! De som sitter på tjuter redan idag, så ingen större skillnad där!

Idag åkte grenrör och luftfilter på, tillsammans med mappning för att bli av med moment-svikten. Riktigt fina grenrör måste jag säga!




Tycker mig känna lite avgaslukt när jag står stilla dock, ska ta en titt efter någon avgasläcka inom kort.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Originalsystem av!


Catback på!


Fina brända ändar!


Måste säga att jag inte kanske är helt såld på ljudet, det mullrar något förbannat runt 3000rpm.. Men 5-7k låter däremot ljuvligt!

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
På med andra fjädrar! Finns bättre och sämre ställen att skruva bil på
🤣



Även om åket blev styvare så kom den inte mycket längre ner..





Gelleråsen som premiär idag, får se hur vädret ter sig.

Edit: 1:22:5... Ändå nöjd för premiären!

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149



Grattis till ett bra köp och en kul bil! Jag bor just nu i Japan och min banbil här är en Subaru BRZ 2013 med knappt 3000 mil på mätaren, så ganska lik bil. Har även precis satt på HKS grenrör, HKS HiPower SPEC-L II catback avgassystem, HKS tune, HKS Fire Racing tändstift, HKS Max-IV SP coilovers, HKS oljekylare, HKS oljefilter... så har en del HKS-grejer jag med.

Som bromsar har jag köpt Endless-skivor och Endless MX72PLUS bromsklossar. Jag är kanonnöjd, bromsarna var det första jag bytte och det gav mig direkt 2 sekunder på Fuji Speedway.


_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Vilken idyll att bränna runt med en BRZ på hemmaplan

Ja, bromsar får de bli omgående. Är du nöjd med dina coilovers?

Jag upplever att min catback dånar något förbannat runt 3k rpm, får du också det?

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149



Cressell skrev:
Vilken idyll att bränna runt med en BRZ på hemmaplan

Ja, bromsar får de bli omgående. Är du nöjd med dina coilovers?

Jag upplever att min catback dånar något förbannat runt 3k rpm, får du också det?


Ja det känns som en grym lyx att kunna åka och köra på en FIA Class 1-bana lite när som helst! Eller till Daikoku PA på kvällarna och spana på roliga byggen.

Angående coilovers: Absolut nöjd. Inte hunnit pilla så mycket med dem, men efter senaste hjulinställningen (-3 grader camber fram, -2 grader camber bak, lite toe out fram) så känns bilen helt magisk!

Angående catback: Yep, tyvärr dånar det en del runt 3000 rpm. Låter betydligt värre än systemet jag hade innan (original + något japanskt axle back). Men man får försöka ligga på högre eller lägre varv helt enkelt.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare


Den ser ju nästan ball ut när någon som kan det här med fotografi knäpper en bild!



_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149



Nice! Det är en snygg bil, helt klart! thumbs up

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Det här hände..




Kurvor från bänken att komma (tyvärr 29 grader varmt..) och nya bilder när motorn är ren!

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur känns den jämfört med originalet?
Oljekylare. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Hur känns den jämfört med originalet?
Oljekylare. thumbs up

Ruskigt mycket snabbare, men med precis samma karaktär. Fortfarande slö upp 3000, lite piggare till 5000 där den skjuter iväg. Nu känns den än mer som en sportbil, man får vara försiktig på högerfoten i de lägre växlarna och lämna traction control på.

Oljan höll sig under 90 grader trots 29 ute och en tung högerfot. Nästa bantillfälle ser tyvärr ut att bli först 8e augusti så spänningen är olidlig

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cressell skrev:
...Nu känns den än mer som en sportbil...

Jag blir ju lite frestad att kasta på min kompressor - men skulle nog vilja bygga en ny maskin med lite biffigare innanmäte och lite lägre komp för det ändamålet... Hmm...
Mäter du insugstempen efter laddluftkylaren eller kör du med originalgivaren som är inbyggd i flödesmätaren precis efter luftfiltret...?

_________________

Rice and shine
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Cressell skrev:
...Nu känns den än mer som en sportbil...

Jag blir ju lite frestad att kasta på min kompressor - men skulle nog vilja bygga en ny maskin med lite biffigare innanmäte och lite lägre komp för det ändamålet... Hmm...


Ni får ta och köra min efter sommaren med allt godis på

Med restriktorn jag kör nu hamnar jag runt 300hk på bakhjulen, och 320Nm. Det "ska" motorn tydligen hålla för, samtidigt som man hör om originalmaskiner som knäcker vevstakar även utan överladd. Ett lotteri dvs.

Så jag vill också bygga en smidd motor framöver, när jag har någonstans att göra det. Vore roligt och lärorikt att göra, sen kan jag ju köra kompressorn utan restriktor och e85 med större spridare för mer effekt

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Cressell skrev:
Lars Falk skrev:
Cressell skrev:
...Nu känns den än mer som en sportbil...

Jag blir ju lite frestad att kasta på min kompressor - men skulle nog vilja bygga en ny maskin med lite biffigare innanmäte och lite lägre komp för det ändamålet... Hmm...


Ni får ta och köra min efter sommaren med allt godis på

Med restriktorn jag kör nu hamnar jag runt 300hk på bakhjulen, och 320Nm. Det "ska" motorn tydligen hålla för, samtidigt som man hör om originalmaskiner som knäcker vevstakar även utan överladd. Ett lotteri dvs.

Så jag vill också bygga en smidd motor framöver, när jag har någonstans att göra det. Vore roligt och lärorikt att göra, sen kan jag ju köra kompressorn utan restriktor och e85 med större spridare för mer effekt


Grattis kompressormatad gt86 är kul min höll ihop alla dom mil jag körde med kompressorn förutom en tändspole som gick sönder, men det kunde lika gärna ha varit åldern då dom tidiga modellerna hade problem med dom

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
trocade skrev:

Grattis kompressormatad gt86 är kul min höll ihop alla dom mil jag körde med kompressorn förutom en tändspole som gick sönder, men det kunde lika gärna ha varit åldern då dom tidiga modellerna hade problem med dom


Skönt att höra - några veckor till första riktiga körningen så får släppa domen på hur kul det är därefter 😁

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187


Trådstartare
Nästa addition!

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 '13 Supercharged
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (6222 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande