Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Initial bite på olika belägg?
264 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag gillar hur PFC08 bettar redan vid lågt pedaltryck vilket gör att det är lättare att få hög retardation direkt när man börjar inbromsningen. Gula Pagid till exempel ger identisk max inbromsning i loggarna men det tar någon tiondel eller två innan man kommer upp i full broms, detta eftersom när man börjar så tar det inte fullt förrän man kommit längre ner med pedalen. Dvs man kan teoretiskt kompensera med att trycka till bromspedalen mycket snabbare men det är svårare än det låter, i alla fall för mig.

Originalbromsarna på Yarisen är alldeles utmärkta för bankörning, man kan köra riktigt långa pass i maxmax tempo på breda rdäck utan att bromsarna tvekar över huvud taget. Men de har låg initial bite tyvärr. Vilket gör att jag bromsar alldeles för löst, långsamt och mjukt.

Nu behövs ju inga extremt tåliga belägg tack vare redigt dimensionerade doningar på Yarisen och det är sjukt nice att slippa gnissel o skrik på gatan. Så frågan är, vilka "lagom" banbelägg har högt initial bite. Och kan tänkas vara tysta.

Jag ska först testa beläggen från Circo som Mattias på PEAN skickade. Men eftersom jag inte kört på mera "lagom" bankörabelägg på länge så ville jag orientera mig lite kring just initial bite på olika modeller.

Fan va långt inlägget blev på den här korta frågan Sorry.

Vad har vi i mellanklassen, DS2500, XP8 eller 10? Endless M22? Pagid har jag nämnt. Vilka har jag glömt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Hawk HT-10 har utmärkt initial bite och klarar höga temperaturer bra. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862



XP8 har jag gillat av just den anledningen du beskriver. Sen för mig har dom inte gnisslat medan andra har dom gnisslat massor för . Har heller aldrig känt att dom på något vis överhettar trots långa pass med 25 grader eller mer ute

Är många som kör dessa på små oplar och är nöjda men som sagt med varierande gnisselnivå

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Jag mins det som att XP08 var lite bättre än PFC08 på det initiala, på gata. På bana med heta belägg är nog till PFC's fördel eller lika. Dessutom tycker jag att det är den märkbara skillnaden mellan slitsade och släta skivor, att man får lite bättre initialt grepp (om det är att slitsarna skrapar bort damm eller vad vet jag inte)

_________________
Mattias Hellström
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Delete

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Skruva banåkabil
Initial bite på olika belägg?
264 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande