Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Är dessa däck för bana eller?
1 besök senaste veckan (687 totalt)
iznogood
stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Ska skaffa några billiga däck för bankörning så jag slipper förstöra vardagsdäcken.
Har tidigare haft Nankang ns2r och tyckte dom var helt ok.
Men nu har det dykt nya sorter som jag inte riktigt blir klok på om dom är för bankörning, eller drifting, eller funkar det till både och?
Tänker på tex Sailun atrezzo r01 sport och flera olika från Valino.
Och sen minst 3 olika modeller från Federal.
Fattar ingenting! 😬 Någon som har koll?

_________________
Jonas Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Sailun och Valino har jag ingen aning, killgissar villt på däck som de som kör drifting använder. Är dåligt med kunskap kring hur populära driftingdäck håller på bana när man vill att de ska räcka riktigt länge.

Federal har ju en bunt olika i sin 595-serie. Värstingvarianten ser jag som ett mellanting mellan gat- och rdäck precis som NS2R. Sen är några i 595-serien mer rena gatdäck.

Men med det sagt så är det ett gränsland mellan rdäck och värstinggatdäck (s. k. UHP och UUHP) som är lite rörigt att bena ut. Michelins gatdäck PS4S och PSS kan klå de de sämsta rdäcken i varvtid tex. Men vilka däck är mest tåliga mot överkörning och överhettning, släpper snällt eller plötsligt osv? Och vikten på däcken kan skilja väldigt mycket vilket också påverkar styrkänslan osv.

Men det finns många som kör 595 RS-RR som gillar dom precis som du gillade NS2R thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Är dessa däck för bana eller?
1 besök senaste veckan (687 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande