Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Få bilen att sluta understyra! Subaru
<<   1, 2
1378 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



TS: Har du stängt av ESPn?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
ice skrev:
TS: Har du stängt av ESPn?


finns ingen :P, var tillval på bilarna och nissen som köpte den från butik valde inte att lägga till det

Men mailat lite med KW motorsport och han säger att det ska sitta 70-250 fjädrar bak?
lite gissning är då att 70 är hur hård den är, och 250 är längden.

och frågade då om dom har något hårdare kanske?, 90-250 sa han då,
ingen anledning eller så, men min fråga är då om det är mycket eller vad +20 betyder igentligen?

jag förstår också att det är hårdare, men har inget att jämnföra med. är det en marginel skillnad eller är det "häre jösses du du kommer få ryggskått på slät asfalt" ? vad jag kan hitta på deras hemsida så är finns det mer att välja på, både fram och bak hårdare, mjukare, längre och kortare.

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
Victor. skrev:
Jag testade bruksbilen (Legacy 2,5 kombi -09, så samma kaross men med lite lättare motor än sexan och mindre effekt, dessutom 4-stegsautomaten) i konbana några gånger. Den hade 100% original chassi, original 7x17" fälgar med 215/45 R17 och den lyckades jag få lite rotation på med hjälp av gasuppsläpp i ganska tight konbana (som snarare påminner om en rallysprint). Hjulvinklarna var okända men troligen inget speciellt.

Dock var det ju samtidigt lätt att råka få den att hasa på framjulen förstås, d.v.s. lätt att få "abuse understeer" när man vrider för mycket på ratten för snabbt så att bilen inte hinner sätta sig och det bara plogar. Jag testade den aldrig på stor bana tyvärr. Men det jag ville förmedla är att det borde gå att få lite rotation med häjlp av lastförskjutning om man inte redan har halkat in i för mycket understyrning.

Mittdiffen kan dock skilja en del, på 4-stegsautomaten sitter en lamellbaserad mittdiff som driver 60/40 fram/bak i normalläge och som kan låsa ihop till 50/50, vanliga öppna diffar fram och bak. Hur det är på Spec B kommer jag inte ihåg, men den är väl lite mer avancerad än de vanliga manuella (som har en viscobromsad mittdiff)?

Ja en uppskrämd H6a har lite mer klös än en EJ25 sugis :P jag kör grövre däck än orginal för spec-b.
ska prova lite med skit sommar däcken på konbana tänkte jag för att se om man kan få den att snurra lite.

manuela lådan är samma som STI förutom 5 och 6an är längre för fin åkning.
Bakdiffen är samma som STI (torsendiff) annars är det vanlig öppen diff på mitten och fram.

Så aggresivt har jag nog aldrig varit så den blir överdrivet med "understeer".



Ghoofy skrev:
har ingen erfanhet av legacyn, men väl imprezan som borde vara väldigt lik.

1, större delen av drivlinan hänger framför framaxeln, den blir framtung och hasar på framhjulen om man går för fort in i en kurva. Lyckades aldrig bygga bort det - anpassa körningen och tänk på turbolagget, du behöver börja gasa straxt innan du vill ha effekten.

2, Det som gav mig livligast uppförande och mest rumpvickartendenser var ett enkelt recept.
bra däck, styva till alla bussnignar, byt bort plastlänkarna till krängningshämmarna om legacyn med har de. det var nån stor bussning i framvagnen som även ändra lite hjulvinklar... byt stag i bakvagn så det går att justera toe - sätt sedan liiite toe out på bakvagn och resten enligt normal STI-inställning.

3, öva, öva, öva. laborera med dämparhårdhet för att få finliret.
övning i låg fart på snö är att rekomendera - du kommer tappa kontrollen några gånger - när den väl sticker med rumpan gäller det att våga (och ha plats) att hålla i gasen, släpper du lite så snurrar du av vägen på retursladden.

4, köp nya däck igen


1.EZ spisarna ligger längre bak än EJ (1 cylinder bakåt extra), men fortfarande framtung, absolut.
Har ingen turbo, så det är effekt direkt då man vill (NA, MMM ÄLSKAR DET!)
2.
Bra däck: (R888R, kanske inte bäst för bilen, men dom betersig lika då jag alltid använder samma)
Bussningar: (nästan ALLA bussningar är polly (diffen bak som fattas))
Krägningshämmare: (Whitelines ställbara)
Grövre krägningsstag: (Whitlines grova, kom inte ihåg måtten, 28mm fram och 24 bak kanske?)
Bak stag (då jag ville ha dom rakt så har jag inte byt)

3.
ÖVAR jämt, kurvor på väg, på bana, konbana, överallt jag kan göra det utan att någon annan råkar ut
Gjorde över 90 varv på Kinnekulle förra året och säkert lika många på Gotland nu i maj när SSC var dit.
Men sen är ju frågan om man gör rätt, det vet jag inte.

har bara provat med rebound på dämparna, mellan mjukt och hårt. och viss skillnad gör det. men inget som jag tycker är märkbart, Ska till Gröndal om några helger tänkte att det får bli en sånt tillfälle då man skruvar lös saker för att kolla vad som händer då den är så relativt kort.

snö åkning är rätt roligt!, några fälgar i trotoaren har man haft och spräkt. och att snurra runt en lykt stålpe mitt på ica parkeringen fungerar, men då är det jämnt och fint, lite svårare på asfalten att göra lika :P

4.
Mycket däck blir det :P

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Som kuriosa och parentes så satte en GR Yarisägare på olika dimensioner av däck fram o bak och var sen förvånad över att mellandiffen överhettade hela tiden


nej nej, det går inte, då brinner det upp!, måste vara samma omkrets! om inte annat så nära som möjligt.
står ju manualen att man får inte ens bogsera bilen med olika däck på :P, typ reservhjulet som följde med :P
17 tum, Spec-B kom med 18tum som standard :P

_________________
Fredrik Sandström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Fresaom skrev:
Magnus Thomé skrev:
Som kuriosa och parentes så satte en GR Yarisägare på olika dimensioner av däck fram o bak och var sen förvånad över att mellandiffen överhettade hela tiden


nej nej, det går inte, då brinner det upp!, måste vara samma omkrets! om inte annat så nära som möjligt.
står ju manualen att man får inte ens bogsera bilen med olika däck på :P, typ reservhjulet som följde med :P
17 tum, Spec-B kom med 18tum som standard :P


Fast man kan ju fortfarande välja däck med olika bredd som har "samma" rullomkrets.

Om man antar att 225/40-18 är originaldimensioon så kan man ju välja 265/35-18 som har samma rullomkrets (inom 1%), bara som exempel. Lek med "willtheyfit" eller liknande beräkningssida för att jämföra lite olika om du vill. Så vill man köra olika bredd fram och bak finns det möjligheter.

Sedan är det klart att markant olika grepp på axlarna också stressar diffen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
Mailade och pratade med KW i tyskland lite, frågade vad det sitter för fjädring på den fram och bak

fram är då 70-170 och bak är då 70-250 med en "helper spring", 10-60-80

Om någon skulle kunna förklara för mig vad den "helper spring" gör? den är ihop pressad hela tiden.

i mitt huvud så tänker jag att den ska vara mjuk, och den "main spring" ska vara hård typ
mjuk för att ta upp små grejer i vägen? men det fungerar ju inte om den är ihop pressad hela tiden :P

Så sa han att det finns lite att välja på om man vill byta, typ om man vill använda (bak) 90-250 eller 100-220 (får man skruva ut coilsen lite för att få upp bilen, kör typ OEM höjd)

Men vad säger experterna? gå hela vägen till 100? och behålla 70 fram eller kanske 100 bak och 90 fram?
90 bak?

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Helper spring är bara för att huvudfjädern inte ska trilla ur på snedden vid full utfjädring. Dvs vid full utfjädring så är huvudfjädern lite för kort och hjälpfjädern håller då båda i svag svag spänn så de sitter där de ska.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Helper spring är bara för att huvudfjädern inte ska trilla ur på snedden vid full utfjädring. Dvs vid full utfjädring så är huvudfjädern lite för kort och hjälpfjädern håller då båda i svag svag spänn så de sitter där de ska.


AAH Okej!, förklarar endel

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Fresaom skrev:
Magnus Thomé skrev:
Helper spring är bara för att huvudfjädern inte ska trilla ur på snedden vid full utfjädring. Dvs vid full utfjädring så är huvudfjädern lite för kort och hjälpfjädern håller då båda i svag svag spänn så de sitter där de ska.


AAH Okej!, förklarar endel


Om man bygger om bil och får längre utfjädringsväg än fjäder så kan man antingen sätta en hjälpfjäder eller så gör man ett s.k. drop stop. Man begränsar helt enkelt utfjädringen lite drastiskt med tex en vajer som sätter stopp på utfjädringen innan fjädern blir lös.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Ta ett snack med Anders när vi är på Malmby, Fredrik.
Han är mästaren på "lagom bakvagnssläpp", det är en ren fröjd att sitta bredvid på ex.vis Emmaboda. Det är inte många % av banan som körs utan lite "slip"

Jag vet dock att jag försökte, och försökte, och försökte med WRXen men den var galet lynnig. Visst kom baken farandes ibland men då var det kört direkt. Har aldrig snurrat så mycket som med den. STin är en helt annan sak. Kontrollerade bakvagnssläpp precis när man vill som alltid går att rädda (hittills iaf...). Så skicka i en STi-drivlina så är du hemma

Om två veckor övar vi!

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
Kristofer Å skrev:
Ta ett snack med Anders när vi är på Malmby, Fredrik.
Han är mästaren på "lagom bakvagnssläpp", det är en ren fröjd att sitta bredvid på ex.vis Emmaboda. Det är inte många % av banan som körs utan lite "slip"

Jag vet dock att jag försökte, och försökte, och försökte med WRXen men den var galet lynnig. Visst kom baken farandes ibland men då var det kört direkt. Har aldrig snurrat så mycket som med den. STin är en helt annan sak. Kontrollerade bakvagnssläpp precis när man vill som alltid går att rädda (hittills iaf...). Så skicka i en STi-drivlina så är du hemma

Om två veckor övar vi!


JA, en STi diff dccd är ju enda som fattas! annars är det samma skit nästan som dom har!... men man får betala för ensån, eller rättare sagt, sällsynt att någon säljer en separat och inte med en växellåda tillsamans med den. vilket är förstårligt, inga konstigheter, men priset blir en annan

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Få bilen att sluta understyra! Subaru
<<   1, 2
1378 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande