Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T16 Aero -87 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11 >> 31 besök senaste veckan (45832 totalt) |
Haft ett relativt högt tempo senaste tiden.
Har fått på body i främre hjulhus och underrede samt lagt sidenmatt topplack över bodyn jag sprutade bak. Blir snyggare och enklare att hålla rent med lack ovanpå...lite bättre med andra ord. Har också fått tag på handbroms från en 88-90, årsmodellerna mellan de tidiga med handbromsen fram och de senare med 9000-stolarna som har lite annorlunda fästen. Min bil var ombyggd till bakre handbroms sedan tidigare, men det var så j*vla slarvigt gjort att jag skulle störa mig på det även fast det aldrig kommer synas med inredningen monterad. Sagt och gjort så kapade jag bort det gamla eländet och passade på att byta ut lite plåt som var väldigt tunnt slipad samt rostangripen på undersidan sedan förra ombyggnationen. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Har fått fast nya handbromsen, vilket blev ett stort lyft mot tidigare lösning.
Även hunnit med att lacka bakvagnen och ytbehandlat lite mer detaljer. Börjar närma sig punkten där man kan börja montera tillbaka grejer på bilen. Sjuan står tyvärr fortfarande orörd. Tidenoch energin har inte räckt till riktigt när det ser ut som ett bombnedslag med slipdam och grejer till 900:an i garaget. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
_________________ Andreas Jensen 93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org |
||
Nu blir jag väl hängd i det här forumet, men jag kommer ljudisolera bilen med bitumenplattor. Det är ju ändå först och främst en bil som kommer köras på gatan, så vikten är inte prioriterad.
3mm bitumenplattor från biltema. Efter lite massage med varmluftspistolen är de riktigt formbara. Börjar med bagaget _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Färdig med dämpmattan i skuffen.
Gjorde det så likt original som möjligt, men man hade i efterhand kunnat klistra mattan lite längre upp. Får duga ändå helt enkelt.... Fick även en bild skickad på mina fälgar som precis blivit nyrenoverade. Före och efterbild. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Ja, eller hur. Passar bra på 900-modellerna 👍🏻 Fick lite tid över idag efter jobbet när familjen var iväg ett par timmar. Så la på sista färgen ovanpå bodyn under bilen fram samt lackerade bilen invändigt med färgen som lackeraren var förbi med i tisdags. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Börjat lite smått att gå igenom detaljer på bilen som behöver ses över/snyggas till.
Först ut är motorn till takluckan. Vad smörjer man plastdrev bäst med? Vaselin? Molybdenfett som det var i känns inte rätt. Någon tidigare ägare har troligen varit och fettat in dreven då det saknades skruvar till locket. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Gött med fler uppdateringar här!
Lite "terapijobb"är aldrig fel, det blir bra, mycket bra! Det finns säkert massa andra alternativ, men jag tror något PFPE - smörjmedel gör sig bra där. _________________ Andreas Jensen 93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org |
||
Smygtittar här ibland och tycker det ser fint ut !
Håller med föregående. https://www.biltema.se/cykel-elcykel Detta är vitt och någonstans mellan filmjölk och tandkräm i viskositet, kanske skulle funka. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Tack för tipset om ptfe-fettet. Får köpa en sån nästa gång jag är förbi biltema.
Idag fick jag upp bensintanken. Blev bra med de rostfria banden som jag ritade upp i vintras. Byter även ut bränsleslangarna till ptfe an-slang. Inuti bilen kommer jag dra rör fram till torpedväggen. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Bakaxeln på plats.
Har beställt bromsslangar från England och när de kommit hem drar jag lite nya bromsrör på bakaxeln. Tyvärr har tidigare ägare som konverterat till handbroms bak tagit upp hål på fel ställe så att vajrarna passerar rakt igenom fjädrarna. Inte så genomtänkt. Som tur är är det små 12mm hål. Så blir gummiplugg i de gamla hålen och sen borra nya hål och montera gummigenomföringar på rätt ställe. Annars är bakvagnen klar sånär som på stötdämparna jag inte köpt ännu. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Inte hänt så mycket senaste tiden.
Bakvagnen är klar utöver handbroms och distanser till panhardstagets ledlager-infästning. Fram väntar jag på spindelleder från autodoc som ska fräsas av 10mm (för mer caster) innan montering. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
I helgen fick jag plötsligt ett ryck att börja kika på motorn som stått och samlat damm i ett hörn sen bilen plockades isär.
Började inget vidare med frustration över att inte lyckas spänna ihop solfjädern såpass att tryckplatta och slavcylinder gick att lyfta ut. För icke Saabnördar med koll på 900 så går inte slaven att få bort utan att lyfta ur tryckplattan samtidigt.som i sin tur krokar fast i styrstiften om den inte är inpressad max. Provade knacka in muttrar, kablar och bromsrör mellan fjädrar och korgen, men saknades ändå de där sista millimetrarna för att få ut paketet. Så efter ett mindre psykbryt åkte universalverktyget fram. Annars var det inga konstigheter. Motorn är separerad från växellådan och sitter i numer motorstativet. Ska bli kul att se om den bjuder på några intressanta överraskningar. Ska vara nyrenoverad, men med konstigt knackljud vid uppstart enligt förra ägaren. Oavsett vad, så kommer motorn helrenoveras ned till minsta detalj. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Kunde inte hålla fingrarna borta ifrån att klyva motorn ikväll och se efter vad förra ägaren hade hört för missljud vid uppstart.
Denna bilen bara fortsätter att bjuda på intressanta överraskningar Felet var ganska uppenbart om man bara böjde sig och tittade in i vevhuset. Troligen har man glömt att dra vevöverfallet med moment.eller missat att dra överhuvudtaget. Måste slamrat utav hel*ete. Kolven är deformerad mot topplocket och har format sig efter squishzonen. Kolv och stake är såklart bara skrot, men vev, block och topplock ser iaf bra ut vid en okulärbesiktning. Troligen är avgasventilerna lätt krökta. Fick med en extra bottendel med vevparti, så antingen bygger jag på den eller lånar delar. 👍🏻 _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Fy f*n va kul att få börja montera ihop nytt och fräscht, lite av ett första steg av belöningen man får efter allt slit med grovjobbet, rostlagningen framförallt...
Mindre kul med motorn dock, såg veven ut att ha klarat sig trots det extrema glappet mellan staken och lagerytan? Tycker jag mig se "AB" på kolven, är det ÖD-borrat? _________________ Andreas Jensen 93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org |
||
Ja, detta är ju helt klart den roliga fasen av renoveringen.
Ang kolvar så klassas cylinderloppen som A=90-90,01mm eller B=90,01-90,02mm. AB-kolvar kan monteras i bägge cylinderklassningarna. Första överdimension är 90,5mm _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T16 Aero -87 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11 >> 31 besök senaste veckan (45832 totalt) |