Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Ändra hårdhet på diff eller ändra hjulinställning bak? | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (889 totalt) |
Tänkte fråga alla erfarna rejsare hur ni tänker kring detta.
Jag har bilen ställd med hård diff nu så den vill driva ut lite väl i utgången på kurvor när man trycker på. Frågan är då skall man släppa på diffen lite eller ska jag justera mer på hjulinställning bak för att få den å svänga in mer i utgången på kurvan _________________ Ludvig Brandström |
||
Hur tycker du att den beter sig i övrigt? Vad är det för typ av diff? Är det en Porsche 944? Hur menar du driva ut i utgången när du trycker på? Först trodde jag du menade att baken hasade ut men när jag läser att du vill att den skall styra in mer så tänker jag att den understyr i utgången? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Du får nog berätta lite mer om bilen om vi ska kunna hjälpa dig. Hur är den ställd idag och vad sitter där?
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
Det är en 944 med ls3 v8. Mycket vrid
Har en ställbar Unic diff så den är lätt att justera. Men vi kör med 300a slicks så det skjuter på rejält i utgång på kurvan. Under styr inte specielt men upplevs mer som att bilen rätar upp sig när man trycker på. Typ driver ut _________________ Ludvig Brandström |
||
Kan du använda beskrivning såsom minskad överstyrning eller minskad understyrning istället för "driver" ut vilket kan tolkas på olika sätt. Edit: beskriv gärna hur du vill att bilen skall bete sig också. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Hjulvinklar Fram
camber 3,8 Toe out 3mm Hjulvinklar bak Camber 2,5 Toe 0mm Vi är nöjd med instyrning i kurvan och den understyr bara vid väldigt låg fart och skarp kurva Men ut ur kurva skulle vi vilja att den svänger mer själv vid gas på drag. Typ överstyrning. _________________ Ludvig Brandström |
||
Blir många frågor utan svar än så länge men har du lika bra temp i framslicksen som bakslicksen (just checking ) Eller såhär, är det samma beteende både i början och slutet av ett pass/race?
_________________ Magnus Thomé |
||
Okej, jag kastar mig handlöst ut och killgissar lite a la internet: 3,8 camber fram låter inte speciellt mycket för slicks? Berätta hur ni landat på det? Alltså, låter i rätt härad, men lite lite. Killgissat.
_________________ Magnus Thomé |
||
Om ni skall kunna ändra det beteendet med diffen så kan ni prova att justera så ni får MINDRE ingrepp, om innerhjulet tenderar att spinna då så skall ni justera för MER ingrepp. Det tråkiga med att ha mer ingrepp är att så länge inte innerhjulet får så mycket moment att det börjar släppa så får ni understyrning. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Typ. Sen kan man ju såklart blanda in alla andra inställningar med krängare, camber, toe och stötdämpare men nu var ju frågan om diffen... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Ja jag var inne på att bara prova å ändra på diffen men tänkte jag slänger ut frågan och ser vart det landar.
Kanske fanns några givna tips på hjulinställningar vi missat. Går upp en storlek dim fram till 270 och ser om vi får någon skillnad. Vi får helt enkelt gasa mer - Ja vi har allt justerbart. _________________ Ludvig Brandström |
||
Det man justerar utifrån på en Unic diff är bara förspänningen. Vill man ändra hur mycket den låser måste man ändra hur många friktionsytor man har igång eller byta ramper.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Det där tycker jag att jag känner igen från Grand Prix Legends (på pc ) Och sen separata ramper för on/off throttle om jag minns rätt. _________________ Magnus Thomé |
||
Känner igen situationen som jag hade under ett miniracing helg med en av mina 1/10 elbuggy bilar på en snabb inomhusbana. Kurvan ut på rakan var snäv för att sen gradvis öppna upp sig.
1/10 buggyn är viktmässigt byggd som en Porsche/bubbla med RWD och svansmotor. Vi hade problem med att inte kunna ge fullt gaspådrag ut på rakan utan att bilen understyrde kraftigt. För att hålla kurvan var man tvungen att "muttra" kurvan eller släppa på gasen ett kort ögonblick för att få mer styrning. En lösning som jag fann var att minska anti-squat på bakaxeln. Detta gjorde att vid ögonblicket vid gaspådrag, tillåta bakaxeln falla något. När bakaxeln faller så är då lasten något lägre över bakhjulen vilket gör att framaxeln (som inte faller) har momentant en större %-del av lasten än normalt vilket gör att man får lite mer rotation på bilen ut på rakan. Resultatet blev att man kunde hålla stumt full gas genom kurvan utan att lida lika mycket av understyrning. Nu kanske det inte är lika enkelt att justera anti-squat på 944:an. Kanske minska kompressionsdämpningen bak kan ge något liknande? _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Intressant, man kan justera beteendet i övergången gas-motorbroms (eller omvänt) helt enkelt. Inte så intressant här med andra ord. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Skruva banåkabil Ändra hårdhet på diff eller ändra hjulinställning bak? | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (889 totalt) |