Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Racerbilspodden | << 1, 2 6 besök senaste veckan (1454 totalt) |
Yes! Tack! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Tack för alla fina ord om podden! 😀🙌🏼 Marcus, Racerbilspodden INSTAGRAM @Racerbilspodden _________________ Marcus Mälström Podcast, Racerbilspodden Instagram, @Racerbilspodden Facebookgrupp, Racerbilspodden |
||||||
Fick lyssna på det i fyra avsnitt, men här är min spontana reaktion:
* Wow, att vara så öppen med Aspberger och mående. * Många bra tips! * När du köpte M2'an fick du väl en banträff på någon annan bana i Tyskland, så det finns väl mer än bara Ringen du kört utomlands? Här kan iofs mitt minne vara tokfel och jag orkar inte kolla själv. * Jag funderade på det där med att "köra på känsla", tar du inga referenspunkter alls för tex inbromsningar som du försöker titta efter och följa varv på varv? Jag försöker tex hitta något som markerar en bromspunkt, sen justerar jag det lite beroende på "känsla" (nu jävlar verkar går det fort, bästa att bromsa lite tidigare än punkten) * Gillar att du kör för att ha kul och bra mående, istället för att köra tekniskt och alltid jaga lite snabbare varvtid. * Skulle jag rekomendera det till andra? Jupp, definitivt. Tekniska saker * Det lät som att en bättre mikrofon behövs. * Ojämn ljudnivå fick mig att höja och sänka volymen då och då (märkte samma i Särås-avsnittet jag precis lyssnat klart på) _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Använder Rode NT1-A mikrofoner. Till mitt försvar så använder jag bara lurar för att höra hur det låter i början.. ska investera i två uppsättningar lurar. _________________ Marcus Mälström Podcast, Racerbilspodden Instagram, @Racerbilspodden Facebookgrupp, Racerbilspodden |
||||||
Glömde det Bilster Berg, sketaskoj bana! Och Rudskogen är inte Svensk heller
Nej jag har inga referenspunkter för varken broms eller turn in. Antagligen därför jag är lite ojämn hehe. Det hjälper ju att titta "genom" kurvan för att hitta turn in men det glömmer jag fortfarande ofta men det går ändå halv-okej med att titta på apex vid turn in när jag glömmer titta längre bort. Apex är däremot lite referens "ungefär där längs med inner curbsen". Att inte ha refernser kan nog vara skitkass om jag skulle försöka mig på köra dörr-mot-dörr-racing där annat (andra bilar) skulle ta uppmärksamhet när jag behöver "känna efter". Det finns en inbromsning jag har referens på och det är in i Ejes, ett gupp Men nu har jag ju bytt bil så då stämmer väl inte guppet längre _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Volymen är något du absolut bör kika på. Försökte lyssna på några avsnitt i bilen idag och fick skruva upp volymen rejält för att höra vad som sades, vilket gjorde att jag blev halvt döv när google maps försökte guida mig rätt.. Innehållet i poddarna tycker jag är mycket bra och upplägget gillar jag också. Enda nackdelen är ljudkvaliten och att nivån på ljudet skiftar väldigt. _________________ Emil W |
||||||
Spela in lite lägre så det inte klipper när någon garvar högt
Sen köra limiter för värsta garvpeakarna. Och lite kompression för att få det lite allmänt jämnare och högre medelnivå. Mina två cent _________________ Magnus Thomé |
||||||
Hmm, jag reagerade inte på att volymen skulle vara låg eller ojämn (men jag har bara lyssnat på avsnittet med Magnus hittills). Körde Spotify med normalisering av volym avstängt på HP-laptop med hörlurar, så iofs. ganska "ordnad" miljö utan bakgrundstörningar.
_________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||
Ljud är dynamiskt, så alla inspelningar blir det mer eller mindre beroende på mikrofonval och mikrofonteknik (hur nära du sitter mikrofonen, vinkel mennal ljudkälla och mikrofon etc). Jag hade antingen satt en kompressor efter mikrofonförstärkaren eller justerat det i datorn. En kompressor i hårdvaruform gör det enkelt att ställa in och minska jobbet med efterarbete. Jag hade satsat på en hel channel strip t.ex en DBX 286s https://dbxpro.com/en/products/286s En 286s driver mikrofonen, har kompressor och limiter, de-esser (väldigt viktigt.... tar bort sss-ljuden som kommer bli mer framträdande när du komprimerar), high och low pass filter (enkel EQ) samt gate. Jag har ett par 286s till min anläggning för videokonferens på kontoret. En sådan channelstrip är väldigt prisvärd och har allt du behöver för ett riktigt bra ljud. Det är nog det billigaste sättet att få alla viktiga komponenter i hårdvaruform. Många radiostationer kör 286s. En 286s kan du ställa in, och sedan behöver du inte röra den igen. Eller så gör du det i datorn sen... Olika mikrofoner har också olika egenskaper när det kommer till proximity effect och hur de tar in ljudet. Akustiken i rummet har också mycket större betydelse än vad du tror. Skicka PM om du behöver tips specifikt, eller ta det här om folk tycker det är intressant. Jag har ganska lång erfarenhet av ljudinspelning, driver en hobbystudio. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Just ljudet har jag oxå påpekat, men Magnus avsnitt var/är bäst gällande ljudnivån. Men man sitter med stereo på max eller AirPods... Och man blir döv när det ringer eller kommer någon "notifikation" från luren. Men annars tycker jag att Marcus gör ett grymt jobb! _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Verkligen! Inspelningsteknik är inte Marcus hemmaområde. Men med lite hjälp och kanske framförallt fler poddar under bältet så Marcus, ta till vara på Dvoraks erbjudande och skicka ett PM till honom? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Hjälper gärna till. Du är även välkommen att skicka en av inspelningarna till mig så kan jag se hur bra man kan få det med enkla medel. Det är svårt att spela in ljud bra, kräver kunskap och erfarenhet. Dock är det lätttillgängligt och billigt idag jämfört med hur det var förr. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
+1 Icke att förglömma att han har ett grymt namn! Något jag funderade på från de två avsnitt jag lyssnat på är vikten att ha kul och "det är roligare att amortera än att reparera", jag funderade allvarligt på att köpa en bil till igår istället för den där "klar vilket år som helst bilen". Tur bilen jag sett annons för senaste veckan är lite, lite, för dyr just nu. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Kul att något jag sa (som egentligen Tony " Toca" Johansson sagt) fastnade. Men det är faktiskt så, klart roligare att köra än reparera, även om de i regel kan bli nån reparation ändå även på nå nytt och dyrt..... _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Smicker! _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Allmänt banåkaforum Racerbilspodden | << 1, 2 6 besök senaste veckan (1454 totalt) |