Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 56, 57, 58   >>
135 besök senaste veckan (217995 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079





Ses vi i Borås nästa vecka?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Gött med bättre låda!
Ska den renovereas först eller ny olja, köra och se hur den funkar?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Christian Jansson skrev:

Och tack Anders för hjälpen och snabb-besöket idag!


Det är jag som ska tacka, en garageträff på 30 minuter på betald arbetstid är ju vardagslyx! 👍 😀🏁

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Axly skrev:
Lycka till, hoppas det blir bra!


Det blir det säkert! Har hunnit kolla instansad kod och den var rätt!

dvorak skrev:


Ses vi i Borås nästa vecka?


Jajamän - det är inplanerat!

Johan Samson skrev:
Gött med bättre låda!
Ska den renovereas först eller ny olja, köra och se hur den funkar?



Det blir nog renovering, även om jag inte har någon anledning att misstänka
problem med den i befintligt skick så är tanken att denna låda skall få tjänstgöra i
många år och då är det lika bra att göra det rätt från början. thumbs up

Klingan75 skrev:

Det är jag som ska tacka, en garageträff på 30 minuter på betald arbetstid är ju vardagslyx! 👍 😀🏁

Man får ta tillvara även de korta stunderna! Jättefint bygge! 🚜

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Christian Jansson skrev:

Det blir nog renovering, även om jag inte har någon anledning att misstänka
problem med den i befintligt skick så är tanken att denna låda skall få tjänstgöra i
många år och då är det lika bra att göra det rätt från början.


Bra det, det hade jag också på plan om jag skulle använt den. Från fungerande bil är ett väldigt vitt begrepp.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 63



Gött att se att det skruvas/vidarutvecklas och körs med bilen. Har du funderat på om du får modifiera ngt vid detta lådbyte? Brukar vara olika lutning mellan bensin/diesel..... Samma längd?

/Kent

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
makeba skrev:
Gött att se att det skruvas/vidarutvecklas och körs med bilen. Har du funderat på om du får modifiera ngt vid detta lådbyte? Brukar vara olika lutning mellan bensin/diesel..... Samma längd?

/Kent


Dessa lådor är i princip identiska utvändigt, så någon mer modifiering än det som redan är gjort i
bilen skall förhoppningsvis inte behövas. thumbs up

S5D320Z (och föregångaren 310Z) användes bl.a. på M3E36 med S50B30, så har gott hopp om att den
lirar bra även med min motor.

Den 6-växlade lådan som "hör" till S50B32 däremot är en annan historia, den har andra mått och hade krävt
mera ombyggnad - tveksamt om det är värt det och dessutom är de inte lätta att hitta utan att ruinera sig.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 63



Trodde du har en låda i nu från en diesel, men så är det inte alltså? Isf är det lugnt

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Där ser man...
Uppgiften om den befintliga lådan kom från föregående
ägare och jag har inte djuplodat i det eftersom jag haft
tankar på att skifta ändå. Nuvarande låda har det berömda
rasslet och som sagt den spökande luftningen.
Han gav högst troligt fel info...

Jag har 30 grader lutning på min motorinstallation
så lådan skall passa. Oavsett så blir en renoverad
låda med bättre lösning på avluftning ett lyft i alla avseenden.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Då var kromet putsat och tweedkavajen nystruken
inför morgondagens concours d'elegance på Gäddered
Motorstadion.





_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Då ses vi där!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Härligt! Ska bli kul att titta närmare på din bil ikväll!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Janne J skrev:
Då ses vi där!

Johan Samson skrev:
Härligt! Ska bli kul att titta närmare på din bil ikväll!





Inför sprinten får jag bjuda på en bild till från Kullen som jag fick från Anders Bergqvist- tack Anders!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
maylann
Borås
Här sen Sep 2020
Inlägg: 65



Då ses vi i eftermiddag; jag lyckades få tag i och monterat på nöddäcken för stunden, kan bli kul :-D

_________________
Stian Maylann
BMW M3 3.0 '95
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Lite sent uppdaterat, men får skylla på att övriga livet kommit
emellan, så kan det vara ibland.

Även jag och röde gamlingen körde SVKG:s sprint på Gäddereds
Motorstadion igår.



Härligt häng i depån som vanligt, eller faktiskt, ännu lite gemytligare!
Härligt soligt väder och ett bra upplägg på depå
gjorde mycket! Bilen fastnade inte på någon bild under
framfarten vad jag sett, men min fula nuna åkte med på Jannes
depåhäng-film ändå...
Riktigt kul hur bredden och variationen på bilparken bara höjer
humöret hos alla inblandade!



Gäddereds asfalterade del av rallycross-banan visade sig funka
alldeles kanon för en sprint-deltävling! Precis som andra skrivit
så gjorde den kuperade banan det till något helt annat! thumbs up
Halt så in i... man fick passa sig så inte baken klev ut för mycket
och beslutsamhet lönade sig över det helt blinda krönet.

På totalt 4 stint lyckades jag väl inte riktigt få till flytet, men bilen
skötte sig och kul hade jag!
Bästa tid hamnade på 46.8x någonting tror jag.

Vi är ju som sagt många som kör sprinten nu
och det blir en del väntan, fullt förståeligt och omöjligt att göra
något åt på en "Musse Pigg"-bana. Umgänget gör att väntan
ändå blir trevlig!

Infartsvägen till Gäddered är 3 km grusväg inkl tvättbrädor och
tjälhålor. Inte optimalt för ett gäng SVKG:are vare sig på dit- eller hemfärd men Borås MK har delvis valt att inte asfaltera för att
hålla ner farten på trafiken till området. På motorstadion huserar motocross, enduro, gokart, minimoto, rallycross, folkrace, supermotard, quad, crosskart och drifting (puh...) så det finns potential för en del trafik.

Hemfärden gick lite mindre skakigt och mindre dammigt när
man lämnat grusvägen bakom sig.



Tack till alla i SVKG för arrangemanget och tack till alla andra i
depån som gör dessa tillfällen till något unikt!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Kul att du äntligen fick köra din egen bil! Och jäklar vad du körde!!! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Kul att du äntligen fick köra din egen bil! Och jäklar vad du körde!!! thumbs up


Tackar! Det finns mycket mer att göra med körningen, men jag hittade runt i alla fall!



Vad har jag gjort nu? Farligt detta vad umgänget man har kan dra med sig...

Nu är söndag 27/6 uppbokad i kalendern - gymkhana (=drifting) på Vårgårda Flygfält!

Skrotdäck/fälgar på gång in...

Hur skall detta sluta...?


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Hmmmm......



Minns en tid när det häftigaste i fälgväg man kunde sätta
på en E30 var 16". Referensramarna ändras...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



FETT!
Ska dessa små stackare få sätta livet till på söndag?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare


Jag bedömer överlevnadschanserna efter 27/6 som, tja... minimala!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Så var det min tur att göra en liten avrapportering från kör-övningarna på Vårgårda flygfält igår!

Kan till att börja med krypa till korset gällande min förutsägelse här ovanför - jag gjorde mitt bästa,
men det är oförskämt mycket gummi kvar på de feta värstingdäcken!


Kanske något mindre uppslutning till denna gymkhana med SVKG än till konbane-sprintarna och
också lite variation i deltagarna, flera nya ansikten för mig denna gång!

Som brukligt på ett SVKG-arrangemang bred spridning på vagnparken, mest otippat på ett drift-event
var nog en S60, men den framfördes med den äran.





Givetvis fastnade några kändisar på bild också!



Sprint-deltävlingarna får en del kritik för att det blir långa väntetider, det blir ju följden av att de är
så populära. Igår märkte vi ingenting av detta tack vare att det fanns gott om utrymme på flygfältet
för "egen körövning" - det var inga problem att när andan föll på åka bort till driftcirkeln eller den fria
"åttan" och köra tills man blev yr...

Sladdat på snö och grus det har man gjort genom åren, men att medvetet satsa på sladd på asfalt var
en ny erfarenhet! Man märker att det frestar på materialet när man driftar, man känner sig inte som
den snällaste personen i världen mot sin bil - men det är hejdlöst kul!

Gymkhanan genomfördes i form av stint om tre dueller där man startade två och två, åt varsitt håll, för att
sedan köra identiska banor med målgång i samma ruta som där man startade.
Jag var nog inte ensam om att lyckas förväxla rutorna vid målgång....
I Jannes tråd finns den oerhört lättfattliga banskissen som Chris pedagogiskt gick igenom så att alla förstod!

Vinnare blev den som gick i mål först, på snyggast vis.
Bäst av tre gick vidare, tills dess att en klassvinnare kunde koras.

Duellmomentet var en stämningshöjare i sig - sk*tkul att se var medtävlaren befann sig i förhållande
till en själv när man närmade sig målgång!

Givetvis tog jag och Janne chansen till en duell, trots att domaren tyckte vi hörde hemma i olika klasser...

Så här upplevdes denna duell inifrån min bil:





Det blev några fler dueller filmade. Det framgår med all önskvärd tydlighet att det krävs betydligt mer
övning om det skall driftas med någon form av stil!
Konstigt nog verkar det som att det regnade??? För det kan väl vara enda anledningen?




Sammanfattningsvis en riktigt kul upplevelse som jag gärna gör om, men vete tusan om den gamle
BMW:n uppskattar dessa övningar oftare än en gång om året...

Stort tack till SVKG och alla funktionärer som gjorde denna dag möjlig!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 56, 57, 58   >>
135 besök senaste veckan (217995 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande