Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hitta kopplingslamell? | 536 besök totalt |
Hej
Är det någon som en sida att hitta en kopplingslamell på utifrån diameter, tjocklek, splines, mm, mm? På Sachs hemsida så utgår man från en bilmodell/motorvariant för att se vad som finns till just den. Varför frågar jag om det då? Jag vill hitta en fjädrande lamell (228mm) som passar Opel (c20XE) svänghjul/tryckplatta men med ett nav som passar på Porsche transaxel med 23 splines, tänkt moment på motorn strax över 400Nm. Tidigare har jag köpt lamell och fast nav och nitat ihop själv. 228mm har många bilmärken, 23mm har Porsche, Ford, Mazda, Audi, mm i en salig blandning. Jag vill hitta vilka alternativ jag har att köpa, så att jag inte råkar köpa något till Ford 1.0 som inte tål så mycket vrid. Och för de som tänker på Seven bilar med Opelmotor och Ford-växellåda så verkar alla de lamellerna jag hottar vara för sugmotor med "lite" vrid. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Enklast brukar vara lamell avsedd för växellådan och tryckplatta avsedd för svänghjulet.
Dvs i ditt fall Porsche 924 lamell (225 mm enligt Sachs E-cat) och tryckplatta till Kadett GSi om ditt svänghjul inte är av annan typ. Gissningsvis (?) finns det kraftigare tryckplattor till Opel och roligare lameller till Porsche om man letar runt, eller har du redan kollat? Typ denna; https://www.mecatechnic.com/en-GB/cl Eller missar jag något i tanken? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Ford bronco är ju annars alternativet som jänkarna håller på med på porscharna, också 23 spline.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Njä, du missar nog inget. Tryckplatta blir Opel, en bättre än original. "Problemet" är att de Porsche-lameller som jag hittar som passar är som den du länkar ovan: "Reinforced organic sprung drive plate.Ideal for occasional use on tracks." Ja, det kanske passar bra men jag ser inte vad den egentligen klarar. Jag har ett mål på 300hk och det blir väl drygt 400Nm i vrid, mycket mer än vad original sugmotorn i Porschen ger. 944 Turbo och S2 har lameller som skall vara starka, men de har större diameter och jag tror inte de får plats Därför är jag ute att hitta något som kan lista lameller utifrån diameter/splines/storlek på nav/mm, för att se vad som finns utan att gå in på varje Ford/Mazda/Audi/etc och försöka hitta något. Det här kanske är något som passar https://fcp-engineering.com/en/audi- _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
De verkar ha 10"-11", så kanske. Jag får kolla hur mycket extra tolerans det finns men misstänker att 2cm på diamtern är för stort. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jag har tidigare fått kanonbra hjälp direkt från AP när det handlat om att bedöma vad olika kombinationer tål.
Men jag vet inte om de gör "standardkopplingar" längre. Helix hade en hyfsad katalog; https://helixautosport.com/catalogue Deras race/rally för 924 kanske är något, det är ju värt att skicka ett mail och fråga vad den skulle klara med en av deras Opel-tryckplattor? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Finns det inte någon som bygger lameller med det centrum man vill ha och med något bra friktionsmaterial i rätt storlek?
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Det gör det, men jag vill ju ha det billigt och använda något som finns "överallt". _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jag har bestämt mig för att att min ofjädrade lamell får vara kvar, det får bytas till något annat om/när det inte håller. Jag hoppas iaf på att en värre tryckplatta kommer att hjälpa till lite.
Jag har tittat en hel del på länkarna ovan (Sachs/Helix) och vad som används på Seven-bilar med opelmotor och fordväxellåda, men jag vill ändå slå ett slag för DLI teknik som listar på sin sida efter diameter: http://www.dli-teknik.se/index.php?s _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Evo har också 23-splines Exempelvis https://shop.klracing.se/sv/artiklar /Fredrik _________________ Fredrik Hellquist Mitsubishi EVO VI GSR med 500whp |
||||||
När jag verkligen köper en ny lamell får jag nog ringa runt lite och fråga, tex på KLRacing så kostar den du länkar till 1195:- en lamell med samma spec på den men annat artiklelnummer kostar 1495:-. Det "billiga" turbobygget jag gav mig på verkar inte bli så billigt längre, så nuvarande lamell får testas först. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Skruva banåkabil Hitta kopplingslamell? | 536 besök totalt |