Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
SÄLJES: BMW 330 E46 2001 cab
915 besök totalt
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Tänker ge er här första chansen innan den hamnar på blocket.

Har en "tripple black" BMW 330 E46 cab, årsmodell 2001 som ska avyttras.

Köpt av oss, stå på min sambo, i mars 2017 som bil för italienresa samma sommar.
Hade då gått drygt 16 000 mil, idag ca 17 600 mil.
Förra ägaren hade haft bilen från 2006->2017, totalt fyra ägare i Sverige och en i Tyskland.
Bilen kom till Sverige från Tyskland 2004.

Utrustningen saknar egentligen bara M-paket exteriört, följande tillval finns:
- Svart metallic
- Hardtopförberedelse och hardtop (ingår vid köp)
- Sportstolar i helskinn, elmanövrerade med minne
- M-chassi
- Navigation (dock uråldrig...)
- Harman Kardon ljud med subwoofer och CD-växlare (vi har kört 80-90-tals musik! )
- Xenonljus och vita blinkers runt om
- 18" Radialeker, 8,0 & 8,5x18"
- PDC bak
- Mittarmstöd fram
- Interiörlister i Piano black
- Vindskydd (inkl förvaringsväska - medföljer)

Inför italienresan, våren 2017 vid ca 16200 mil gjordes en omfattande service och översyn.
Då byttes alla oljor (motor, växellåda, diff, bromsvätska och kylarvätska) och filter (oljefilter, luftfilter och kupéluftfilter), alla remmar, tändstift, expansionskärlet (kan "spricka" i skarven), ventilkåpspackning, bärarmsbussningar fram och bussningarna till diffen.
Plus rengöring av cab och impregnering samt rengöring, viss färgning, och lädervård på interiören.
Dessutom kontrollerades täthet och fylldes AC:n på (hade egentligen inte behövts visade det sig).

Därefter körde vi via Moseldalen och Schweiz till Italien, Toscana, tur och retur utan ett enda problem.
Gick ganska billigt, ca 0,9 l/mil, vid marschfart 140 km/h.

Bilen har därefter fått ytterligare två mindre servicear, våren -18 och våren -20, med olja och filter och lite annat som behövt bytas (bl.a. slangen till vevhusventilationen och täckplasten nedanför vindrutan).
Under 2018 byttes också batteriet.

Föregående ägare har bytt kyl och AC-kyl så även dessa vanliga E46-fel bör vara åtgärdade.

Den tidigare ägaren blev påbackad av en SUV sommaren -16, då fick bilen ny huv och grill samt stötfångaren fram lackades om.

Nu till det negativa - bilen har krackeleringar i lacken ovanför bägge hjulhusen bak. Troligen p.g.a. dåligt spackel när bakskärmarna lackades om (verkar vara gjort redan innan bilen kom till Sverige).
Stötfångaren bak har skrap efter närkontakt med en stenmur av förre ägaren (inte jättemycket men syns).
På några meters håll, och på bild, är bilen jättefin men för att få den riktigt fin skulle det behövas lite ny färg.
För oss var detta mindre viktigt - bättre att ha en bra bil med skönhetsfel när man ska parkera i Italien än tvärt om resonerade jag.

Jag kommer hämta hem bilen från vinterförvaring under kommande vecka, läggs därefter ut på blocket.

Pris: 72000:- med original 18" fälgarna - viss prutmån kan finnas för rejsa-kompis.
(Detta är då den idag klart billigaste E46 330 caben som inte gått 20k+ mil. Och jag tror knappast någon annan till salu är lika väl genomgången...)

Mot tillägg finns även 18" 320 Si E90 fälgar (tror de heter Style 216) med sprillans nya Kumho PS71, 225/40 och 255/35-18.

Bilen finns, inom kort, i Stora Höga - 35 km norr om Göteborg utefter E6.
///Martin, noll-sju-noll-7334722

För er som inte vet är "Tripple black" alltså svart lack, svart cab och svart klädsel. Tjejen som köpte bilen ny valde dessutom svarta interiörlister så jag antar att hon gillade svart...

Bilder efter polering, sommaren -20:




_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Med BMW Motorsport 320Si E90 fälgarna:


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3646



Skit fin bil, blir min B10 såld inom det närmaste är jag spekulant!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Våren går fort.

Men nu är 330 caben hämtad från vinterförvaring, avstädad och klar för nästa ägare.

Hamnar på blocket vilken dag som helst! (För lite mer pengar. 😉)

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Om jag bara hade garage...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2234



Den ser ju jättefin ut! thumbs up
Jag har petat lite på en kompis som varit sugen på E46-cabbe länge. Det kanske är dags nu?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
SÄLJES
SÄLJES: BMW 330 E46 2001 cab
915 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande