Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi RS4 B8 -14
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (4244 totalt)
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



knotan skrev:
Kan rekomendera att riva isär å veckla ut filterduken för oljefiltret vid varje oljebyte, när du hittar första kopparfärgade partikeln, så är det dags att riva (eller ja då är det ju igentligen lite för sent men gissar att du inte vill riva motorn för förebyggande lagerbyte)


Sluta skräm upp han nu, har du hört om nån rs4 b8 som rasat lagren? Inte jag iaf,å då hänger jag i en del rs4 grupper
Men absolut kan man dissikera filtret om man känner för det

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Mange K skrev:
knotan skrev:
Kan rekomendera att riva isär å veckla ut filterduken för oljefiltret vid varje oljebyte, när du hittar första kopparfärgade partikeln, så är det dags att riva (eller ja då är det ju igentligen lite för sent men gissar att du inte vill riva motorn för förebyggande lagerbyte)


Sluta skräm upp han nu, har du hört om nån rs4 b8 som rasat lagren? Inte jag iaf,å då hänger jag i en del rs4 grupper
Men absolut kan man dissikera filtret om man känner för det


Sett till problem med lager så finns det väl inte många dokumenterade fall på Audis FSI V8? Har inte sett något när jag slarvat runt på olika forum, då ligger typ BMW sämre till, tex S54 som jag själv har i M3an.

Har kollar runt lite på RS4B8 under nått år, men inte fått tummen ur att byta ut B7an, det andra (efter vad som beskrivs som Carbnon clean) problem verkar vara närmare hjulen: DRC som läcker osv. RS4B7 har samma problem med, där bytte jag ut OEM mot ett kit från Stassis/Öhlins när jag köpte bilen 2012, det funkar bra.

Givetvis mer elektronik på nyare bil som kan ställa till det, men tror inte att B8 sticker ut med problem där heller. Lite givare här o där, men de verkar följa samma mönster som övriga VAG produkter.
Samtidigt så tycker jag att de (AUDI) verkar stå bra för åtgärder på div detaljer.

B8an står högt upp på "vill ha" listan

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Menar inte att skrämma upp, mer som ett tips att hålla koll, det är bra mycket dyrare och struligare att laga när man skurit ett lager på riktigt , än medans det fortfarande är nästan helt

Att audis lite "sportigare"/mer högvarviga V-motorer är känsliga vid lager är väll knappast några nyheter för någon med lite intresse för motorer??
Ungefär samma som med BMWs M-bilar. Det är kostnaden av lågfriktionsdesign.


Har två kompisar bara här i norrköping som haft lagerproblem på 4.2 v8, ena "äldre" med rem, och andra med samma nyare lik denna kedjemotor.
Jag hade lagerhaveri i min egna, (äldre med rem)
Plus en annan kompis samma strul med Rs v6a.
Jag nu senast med min egna v10. Var förbi Ag.s i måndags där stod en RS kombi med v8 inne för motorbyte pga lagerhaveri.
.
Skulle uppskatta att samtliga exemplen här ovanför befinner sig i spannet 12-18.000 mil ungefär.
(Denna har ju säkerligen flera år som sommarbil kvar dit)

Jag har tyvär ungefär 0 koll på audis modellnamn/serienummer siffror osv, vet mer om skillnaderna i de olika motorerna.
Vevlager och ramlager är "samma" alt väldigt nära samma till de flesta v6-v8-v10
Lagerytans material ,(babbitten) byttes till annan legering hos audi nån gång runt 2002-2004 , då drog dem även ned oljefilmsspel ytterligare några tusendelar, bredd/tjocklek/spel osv är förövrigt nästan identiskt.

Den största skillnaden ur lagersynpunkt är att oljepump och tråg, samt kylare verkar finnas i drösvis olika utföranden beroende på bil/modell. Gissningsvis är motorerna med torrsump lite mindre benägna att äta lager.??
Givetvis har första ägarens användande stor innverkan. Kallstarter och körning utan varmkörning bör vara rena plågan för lager, speciellt första åren.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



knotan skrev:
Menar inte att skrämma upp, mer som ett tips att hålla koll, det är bra mycket dyrare och struligare att laga när man skurit ett lager på riktigt , än medans det fortfarande är nästan helt

Att audis lite "sportigare"/mer högvarviga V-motorer är känsliga vid lager är väll knappast några nyheter för någon med lite intresse för motorer??
Ungefär samma som med BMWs M-bilar. Det är kostnaden av lågfriktionsdesign.


Har två kompisar bara här i norrköping som haft lagerproblem på 4.2 v8, ena "äldre" med rem, och andra med samma nyare lik denna kedjemotor.
Jag hade lagerhaveri i min egna, (äldre med rem)
Plus en annan kompis samma strul med Rs v6a.
Jag nu senast med min egna v10. Var förbi Ag.s i måndags där stod en RS kombi med v8 inne för motorbyte pga lagerhaveri.
.
Skulle uppskatta att samtliga exemplen här ovanför befinner sig i spannet 12-18.000 mil ungefär.
(Denna har ju säkerligen flera år som sommarbil kvar dit)

Jag har tyvär ungefär 0 koll på audis modellnamn/serienummer siffror osv, vet mer om skillnaderna i de olika motorerna.
Vevlager och ramlager är "samma" alt väldigt nära samma till de flesta v6-v8-v10
Lagerytans material ,(babbitten) byttes till annan legering hos audi nån gång runt 2002-2004 , då drog dem även ned oljefilmsspel ytterligare några tusendelar, bredd/tjocklek/spel osv är förövrigt nästan identiskt.

Den största skillnaden ur lagersynpunkt är att oljepump och tråg, samt kylare verkar finnas i drösvis olika utföranden beroende på bil/modell. Gissningsvis är motorerna med torrsump lite mindre benägna att äta lager.??
Givetvis har första ägarens användande stor innverkan. Kallstarter och körning utan varmkörning bör vara rena plågan för lager, speciellt första åren.


Hej, trodde jag hade koll, men tydligen inte. V10 där känner jag till ett några fall, där de bytt motorer, men V8, där visste jag bara om ett fall. Men som du skriver så är det troligen kallstarter och otåliga förare som inte tar sig tid att värma upp motorn.
En annan sak är väl att undvika long-life service, tätare oljebyte är att rekomendera.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Nu vart det mycket motor prat, men har du några övriga mods/uppdateringar du tänkt dig med bilen?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Det blev mycket information i denna tråd. Intressant med erfarenheterna runt V8 motorn.

Utseendemässigt är denna bil klar. Helsvart med de få chrome/silver detaljer som finns gör den så "clean". Ska endast få en keramisk lackbehandling.

Kommer förmodligen installera något liknande https://www.eftermontering.se/musik-interface/462-915-bluetooth-aux-for-audi-mmi-re-stream-mmi.html#/54-for_bilar_utrustade-utan_cd_vaxlare/287-bilens_arsmodell-efter_2009_mmi_3g för att kunna styra bluetooth musik direkt från stereon.

Insynsgardin och bagagerumsmatta är också två av de "tråkigare" sakerna som står på inköpslistan. Bara för att få bilen komplett.

Performace-mässigt har jag inte bestämt mig ännu.

_________________
Magnus Larsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja den är verkligen som du säger "clean" och kan tänka mig att det är en väldigt skön bil att köra. Gissar det är rätt bra ork i den redan orginal, men att tex sportigare avgas och någon typ av programvaruuppdatering säkerligen ger en del extra skönt morr.?!!

Hoppas jag inte avskräckte helt med det jag skriver, inte så jag menar, mer att man nog ska vara lite uppmärksam, sen kan man inte bara fokusera på risker, saker kan alltid hända, men man ska ha lite spänning och skoj i livet med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Både Stertman och BSR har Steg 1 475hk och 450nm till den. Stertman har även steg 2 på 485hk och 460nm, så lite sugen är man ju.

Den är otroligt skön att köra orginal, och man kan redan nu plocka fram ordentligt med kraft när man nu vill det. Kör man sen med spjällen öppna och går förbi slutdämparna så märks man...

Jag har verkligen inte blivit avskräckt, men det är bra att få reda på vad man ska hålla koll på. thumbs up

_________________
Magnus Larsson
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Fin dag efter tvätt. Sista trippen innan den ställs in för vintern.







Får nya bakdäck monterade idag.

_________________
Magnus Larsson
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Snyggt ska det vara. Hade redan två. Två andra har tydligen försvunnit under åren.


Bagagerumsmatta på plats.

_________________
Magnus Larsson
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Det har varit lite tyst här ifrån ett tag, men det sker saker. Fick bränslepumpen utbytt på bilgarantin av firman jag köpte den av då någon var "snäll" och släckte servicelampan på bilen innan den såldes till mig.
Efter lampan tänds och bilen varit hos firmans verkstad tre gånger utan att kunna laga felet skickades den vidare till Audi verkstad. Enligt TPI: 2037351/2 som stämde överens med felkoden byttes bränslepumpen och motorlampan har inte tänds igen. Felkod var P0089 - Fuel Pressure Regulator 1 Perfomance.

_________________
Magnus Larsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi RS4 B8 -14
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (4244 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande