Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 124, 125, 126 ... 136, 137, 138 >> 98 besök senaste veckan (1058937 totalt) |
Tack, det ger mig hopp inför framtiden. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Min Speedster är snart 20 år och karossen visar inga som helst tecken på värmeutmattning runt motorn.
Nu är ju det en fabriksbyggd bil men borde inte vara så stor skillnad. _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||
En gammal klassiker, oljetryckskontakten, var det som läckte när det blev högt oljetryck. Inte skitenkelt att hitta när bilen står på tomgång....
Men nu blev det nya tätningar överallt så nu kanske jag slipper sölandet i framtiden. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Justja, du hade ju saker liggande.... Btw har inte du semester nu? Och det är ju alldeles för varmt utanför garaget så.....;-) //R _________________ Ricky Schneberger |
||
Hej,
min vattenpump nr2 har dött efter 2 år och nu har jag tröttnat på skiten från Davies Craig. Någon som vet hur exvis BMWs vattenpumpar styrs? Canbus eller enkel pwm? De har ju 4 tåtar... Tänker att en OEM-pump borde ha lite högre kvalité. Mvh Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Som svar på min egen fråga. De styrs via PWM.... _________________ Ricky Schneberger |
||
Hej,
Jag får inte vattenpumpen att snurra på signal från MaxxECU. I Mtune har jag satt en utgång (GPO2) till "waterpump PWM". Men då jag testkör utgången så startar inte pumpen. Pumpen har 4 anslutningar: 1 - Batteri +12V 2 - Sinal från ECU (här är GPO2 ansluten) 3 - signaljord från ECU (den här är nerjordad till jordpunkten för ECU) 4 - Ground GND (Den här är ansluten till chassiejord) Om jag mäter mellan PIN 2 och 3 så har jag +1.4V på PIN2 när utgången (GPO2) inte är aktiv. Aktiverar jag GPO2 så går spänningen ner till 0V, så det tolkar jag som att utgången ändå växlar. Någon som har kopplat in en sådan här pump utanför en BMW? mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Ser ut som ecu-utgången är en jordande utgång (last mellan +12v och utgång).
Pumpen har signal-jord och signal, så den vill nog ha en aktivt hög utgång. Edit, om man googlar på "maxxecu active high gpio" verkar det som de har både active high och activ low utgångar, så de kanske redan har sånna pinnar. Att man har active low utångar fast det verkar knöligt är för att de är enklare, billigare att bygga och fungerar bättre. _________________ Markus Ålind |
||
Uppdatering: med ett 10K pullupmotstånd mellan PIN1 och PIN2 så snurrar pumpen så länge utgången GPO2 är stängd. Dvs jag har numera en inverterad funktion. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Jag fick igång pumpen med ett pullup-motstånd, men fick då en inverterad funktion. Dessutom känns det som att skoveelbladen i pumpen går baklänges, dvs de snurrar motsols när jag tittar in mot pumphjulet.
Ska testa pumpfunktionen imorgon, nu när jag vet att jag kan styra den. Genom att välja "User PWM1 inverted" som källa för GPO2 så kan jag sätta en "duty table" på pumpen och även få den att stå still när den ska. Dock så startar den så fort MaxxECU stängs av då PIN2 då blir hög via pullup-motståndet. Inte helt optimalt, men tills vidare så hanteras det genom att matningen till vattenpumpen bryts via ett relä. Kanske inte den snyggaste lösningen...... Tillbaks till DavisCraigs pumpar: Den första pumpen gick 411mil och den nästakommande gick 900mil. DaviesCraig hänvisar till att pumpen är precis över 2års garantigränsen och att de varit felmonterade och skadats av vibrationer. Att den första pumpen bara höll 411mil beror på att den hade legat länge på hyllan innan den monterades... Det är inte verkligheten. Däremot så är verkligheten att den första pumpen snurrar, men drar ca 18Amp när den blir varm, istället för de max 10Amp som den är specad med. Pump nummer 2 började rasslar i lagren efter att ha stått still 2 veckor nu i sommar. Efter ytterligare 2 veckor så rör sig inte pumpen. Efter att ha plockar isär båda pumparna så visar det sig att axeltätningen in till motorn läcker på båda, på exakt likadant sätt. Min rekommendation om någon söker elektrisk vattenpump är att välja något annat än Davies Craig. De kan varken konstruera pumpar eller stå upp för sina garantier. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Japp, De senare MAxxECU har både ock. Tyvärr inte min V1, vad jag kan förstå. Det är möjligt att det skulle gå att använda en av IGN-utgångarna, men de får bara belastas med 50mA så det vågar jag itne riktigt. Nu blev det en annan lösning, om en något ful, tills någon säger att "så här ska du styra BMW-pumpen". :-) mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Vad säger ni om det här med att göra egna kabelstammar?
Flätad kabelstrumpa eller någon form av textiltejp för att linda stammen? Det känns som att med textiltejp så går det att förändra en kabelstam i efterhand på ett enklare sätt än om man har använt kabelstrumpa? Jag håller på och planerar en kabelstam till en annan bil och inser ju att efter några år så har man, oavsett vad man tror i början, varit inne och ändrat i kabelstammen. Dragit om kablar, byggt på eller tagit bort funktioner eller bara flyttat funktioner i bilen. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Tejp är ju för jäkla meckigt efter nåt år med lite värme när alla kablar blir kladdiga och tråkiga. Jag föredrar alltid flätad strumpa.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Blir även textiltejp kladdigt med tiden? Typ sån här? mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Min erfarenhet och mitt råd är att använda flätad strumpa. Dessutom har jag lärt mej att använda en strumpa per funktion/Ingång/Utgång och att inte va snål på kabellängder. Allt det gör det lättare att bygga om, komplettera, flytta exempel någon sensor eller dyligt.
_________________ Göran Nilsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 124, 125, 126 ... 136, 137, 138 >> 98 besök senaste veckan (1058937 totalt) |