Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 124, 125, 126 ... 136, 137, 138   >>
98 besök senaste veckan (1058937 totalt)
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Duvan skrev:
Jag har haft en motorinklädnad av glasfiber-polyester utan värmeisolering i år 30 år, inga problem med sprödhet. Däremot lyser glasfiberstrukturen igenom, särskilt snabbhet i de mest värmepåverksde områdena.


Tack, det ger mig hopp inför framtiden.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Min Speedster är snart 20 år och karossen visar inga som helst tecken på värmeutmattning runt motorn.
Nu är ju det en fabriksbyggd bil men borde inte vara så stor skillnad.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



En gammal klassiker, oljetryckskontakten, var det som läckte när det blev högt oljetryck. Inte skitenkelt att hitta när bilen står på tomgång....
Men nu blev det nya tätningar överallt så nu kanske jag slipper sölandet i framtiden.



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Hej,
Någon som har vågar att hyra ut eller som har tid att under sommaren göra en cornerwieght på bilen i närheten av Linköping + 10mil isch?

Hälsningar //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Min "våg" får du låna när du vill. Jag har nog prylar ligger halvfärdiga om du vill ha å bygga en egen oxå.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



knotan skrev:
Min "våg" får du låna när du vill. Jag har nog prylar ligger halvfärdiga om du vill ha å bygga en egen oxå.


Justja, du hade ju saker liggande....

Btw har inte du semester nu? Och det är ju alldeles för varmt utanför garaget så.....;-)

//R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Hej,
min vattenpump nr2 har dött efter 2 år och nu har jag tröttnat på skiten från Davies Craig.
Någon som vet hur exvis BMWs vattenpumpar styrs? Canbus eller enkel pwm?
De har ju 4 tåtar...

Tänker att en OEM-pump borde ha lite högre kvalité.

Mvh Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431




_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



rschneberger skrev:
Hej,
min vattenpump nr2 har dött efter 2 år och nu har jag tröttnat på skiten från Davies Craig.
Någon som vet hur exvis BMWs vattenpumpar styrs? Canbus eller enkel pwm?
De har ju 4 tåtar...

Tänker att en OEM-pump borde ha lite högre kvalité.

Mvh Ricky


Som svar på min egen fråga. De styrs via PWM....


_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gud vad jobbigt. Då måste man ju dra en extra sladd

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



knotan skrev:
Gud vad jobbigt. Då måste man ju dra en extra sladd


Bla bla bla bla

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Hej,
Jag får inte vattenpumpen att snurra på signal från MaxxECU.

I Mtune har jag satt en utgång (GPO2) till "waterpump PWM". Men då jag testkör utgången så startar inte pumpen.

Pumpen har 4 anslutningar:

1 - Batteri +12V
2 - Sinal från ECU (här är GPO2 ansluten)
3 - signaljord från ECU (den här är nerjordad till jordpunkten för ECU)
4 - Ground GND (Den här är ansluten till chassiejord)

Om jag mäter mellan PIN 2 och 3 så har jag +1.4V på PIN2 när utgången (GPO2) inte är aktiv.
Aktiverar jag GPO2 så går spänningen ner till 0V, så det tolkar jag som att utgången ändå växlar.

Någon som har kopplat in en sådan här pump utanför en BMW?




mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Ser ut som ecu-utgången är en jordande utgång (last mellan +12v och utgång).

Pumpen har signal-jord och signal, så den vill nog ha en aktivt hög utgång.


Edit, om man googlar på "maxxecu active high gpio" verkar det som de har både active high och activ low utgångar, så de kanske redan har sånna pinnar.

Att man har active low utångar fast det verkar knöligt är för att de är enklare, billigare att bygga och fungerar bättre.

_________________
Markus Ålind
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



rschneberger skrev:
Hej,
Jag får inte vattenpumpen att snurra på signal från MaxxECU.

I Mtune har jag satt en utgång (GPO2) till "waterpump PWM". Men då jag testkör utgången så startar inte pumpen.

Pumpen har 4 anslutningar:

1 - Batteri +12V
2 - Sinal från ECU (här är GPO2 ansluten)
3 - signaljord från ECU (den här är nerjordad till jordpunkten för ECU)
4 - Ground GND (Den här är ansluten till chassiejord)

Om jag mäter mellan PIN 2 och 3 så har jag +1.4V på PIN2 när utgången (GPO2) inte är aktiv.
Aktiverar jag GPO2 så går spänningen ner till 0V, så det tolkar jag som att utgången ändå växlar.

Någon som har kopplat in en sådan här pump utanför en BMW?




mvh //Ricky



Uppdatering:

med ett 10K pullupmotstånd mellan PIN1 och PIN2 så snurrar pumpen så länge utgången GPO2 är stängd. Dvs jag har numera en inverterad funktion.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Jag fick igång pumpen med ett pullup-motstånd, men fick då en inverterad funktion. Dessutom känns det som att skoveelbladen i pumpen går baklänges, dvs de snurrar motsols när jag tittar in mot pumphjulet.
Ska testa pumpfunktionen imorgon, nu när jag vet att jag kan styra den.
Genom att välja "User PWM1 inverted" som källa för GPO2 så kan jag sätta en "duty table" på pumpen och även få den att stå still när den ska. Dock så startar den så fort MaxxECU stängs av då PIN2 då blir hög via pullup-motståndet.

Inte helt optimalt, men tills vidare så hanteras det genom att matningen till vattenpumpen bryts via ett relä.

Kanske inte den snyggaste lösningen......

Tillbaks till DavisCraigs pumpar:
Den första pumpen gick 411mil och den nästakommande gick 900mil. DaviesCraig hänvisar till att pumpen är precis över 2års garantigränsen och att de varit felmonterade och skadats av vibrationer. Att den första pumpen bara höll 411mil beror på att den hade legat länge på hyllan innan den monterades...

Det är inte verkligheten.
Däremot så är verkligheten att den första pumpen snurrar, men drar ca 18Amp när den blir varm, istället för de max 10Amp som den är specad med.
Pump nummer 2 började rasslar i lagren efter att ha stått still 2 veckor nu i sommar. Efter ytterligare 2 veckor så rör sig inte pumpen.
Efter att ha plockar isär båda pumparna så visar det sig att axeltätningen in till motorn läcker på båda, på exakt likadant sätt.

Min rekommendation om någon söker elektrisk vattenpump är att välja något annat än Davies Craig.
De kan varken konstruera pumpar eller stå upp för sina garantier.



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Qaz skrev:
Ser ut som ecu-utgången är en jordande utgång (last mellan +12v och utgång).

Pumpen har signal-jord och signal, så den vill nog ha en aktivt hög utgång.


Edit, om man googlar på "maxxecu active high gpio" verkar det som de har både active high och activ low utgångar, så de kanske redan har sånna pinnar.

Att man har active low utångar fast det verkar knöligt är för att de är enklare, billigare att bygga och fungerar bättre.


Japp, De senare MAxxECU har både ock. Tyvärr inte min V1, vad jag kan förstå. Det är möjligt att det skulle gå att använda en av IGN-utgångarna, men de får bara belastas med 50mA så det vågar jag itne riktigt.
Nu blev det en annan lösning, om en något ful, tills någon säger att "så här ska du styra BMW-pumpen". :-)

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Vad säger ni om det här med att göra egna kabelstammar?

Flätad kabelstrumpa eller någon form av textiltejp för att linda stammen?

Det känns som att med textiltejp så går det att förändra en kabelstam i efterhand på ett enklare sätt än om man har använt kabelstrumpa?

Jag håller på och planerar en kabelstam till en annan bil och inser ju att efter några år så har man, oavsett vad man tror i början, varit inne och ändrat i kabelstammen. Dragit om kablar, byggt på eller tagit bort funktioner eller bara flyttat funktioner i bilen.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Tejp är ju för jäkla meckigt efter nåt år med lite värme när alla kablar blir kladdiga och tråkiga. Jag föredrar alltid flätad strumpa.
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Mats Karlsson skrev:
Tejp är ju för jäkla meckigt efter nåt år med lite värme när alla kablar blir kladdiga och tråkiga. Jag föredrar alltid flätad strumpa.


Blir även textiltejp kladdigt med tiden?

Typ sån här?



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Min erfarenhet och mitt råd är att använda flätad strumpa. Dessutom har jag lärt mej att använda en strumpa per funktion/Ingång/Utgång och att inte va snål på kabellängder. Allt det gör det lättare att bygga om, komplettera, flytta exempel någon sensor eller dyligt.

_________________
Göran Nilsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kabelhärvan blir ju bara kladdig av olja. Om man låter den bli kladdig , för att motorn dräller olja

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 124, 125, 126 ... 136, 137, 138   >>
98 besök senaste veckan (1058937 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande