Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Redline Water Wetter
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
4 besök senaste veckan (39107 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Arne skrev:
Patrik Skoog skrev:


RA 11.6 Kylmedel
Glykol eller motsvarande är inte tillåtet.


Ganska otydlig regel, vad är motsvarande frågar man sig då?

Ja du..
Ställ den frågan till dem som infört regeln

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Lika bra att införa böter på läckage av "nåt halkigt" så har man ju täckt allt

Är 1% glykol kvar från vinterförvaring ok?

Planen för året är Biltemas vattenpumpssmöjning. Att köra med alltför rent vatten blir så brunt och tråkigt.
WW luktar ju en massa lösningsmedel som garanterat inte blir kvar på backen vid läckage, men vad gör det med gamla packboxar?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Niklas Falk skrev:
Lika bra att införa böter på läckage av "nåt halkigt" så har man ju täckt allt


Ungefär så..
Finns typ två klasser som har förkärlek att krascha kyl för varandra och det är Porsche CC och Thunder car, resten av bilarna som ägnar sig åt körning på bana lider mer av motor/transmissionsläckage och läckande tanklock.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Dennis Kullman skrev:
Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju...


Jag har kört vatten och WW i några år nu i min Miata som ju går både bana, gata, konbana och sådär i varierande temperaturer och det har fungerat fint. Så länge det inte blir minusgrader så är nog allt bra så.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Dennis Kullman skrev:
Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju...
Glykol är ju borttaget från RA 5.1 så det är väl upp till varje bana/tävling hur de vill ha det. (eller hela "RA 5.1 Kylmedel" är borta och det har numrerats om)
SPVMs tävling på Kinnekulle hade inga kommentarer runt glykol i PM1, och jag har för mig att det är accepterat numera (men skyll inte på mig).

Låg inblanding av glykol avsedd för motorn känns som en enkel lösning.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Claes Haglund skrev:
Dennis Kullman skrev:
Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju...


Jag har kört vatten och WW i några år nu i min Miata som ju går både bana, gata, konbana och sådär i varierande temperaturer och det har fungerat fint. Så länge det inte blir minusgrader så är nog allt bra så.


Ja, så tänker jag med - och om man byter varje år kanske inte vattenpumpssmörjning och korrosionshämmande tillsatser hinner "ta slut"...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Niklas Falk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju...
Glykol är ju borttaget från RA 5.1 så det är väl upp till varje bana/tävling hur de vill ha det. (eller hela "RA 5.1 Kylmedel" är borta och det har numrerats om)
SPVMs tävling på Kinnekulle hade inga kommentarer runt glykol i PM1, och jag har för mig att det är accepterat numera (men skyll inte på mig).

Låg inblanding av glykol avsedd för motorn känns som en enkel lösning.


Ja, men hur låg kan man ha innan smörjande och korrossionshämmande egenskaper försämras tro - och har det någon annan fördel mot WW än frostskyddet?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Dennis Kullman skrev:
Claes Haglund skrev:
Dennis Kullman skrev:
Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju...


Jag har kört vatten och WW i några år nu i min Miata som ju går både bana, gata, konbana och sådär i varierande temperaturer och det har fungerat fint. Så länge det inte blir minusgrader så är nog allt bra så.


Ja, så tänker jag med - och om man byter varje år kanske inte vattenpumpssmörjning och korrosionshämmande tillsatser hinner "ta slut"...


Nu har jag nog faktiskt bytt varje år fram tills i år. I år har jag inte rört kylsystemet. Jag tänker att jag nog körde i lite mer WW än vad jag behövde förra året och att det väl inte borde ta slut så lätt. Än så länge har det funkat.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Dennis Kullman skrev:
Niklas Falk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju...
Glykol är ju borttaget från RA 5.1 så det är väl upp till varje bana/tävling hur de vill ha det. (eller hela "RA 5.1 Kylmedel" är borta och det har numrerats om)
SPVMs tävling på Kinnekulle hade inga kommentarer runt glykol i PM1, och jag har för mig att det är accepterat numera (men skyll inte på mig).

Låg inblanding av glykol avsedd för motorn känns som en enkel lösning.


Ja, men hur låg kan man ha innan smörjande och korrossionshämmande egenskaper försämras tro - och har det någon annan fördel mot WW än frostskyddet?
Det är mindre lösningsmedel i glykol än i WW (osäker på påverkan på tätningar mm), och 20-25% inblandning bör väl vara en kompromiss (en liter konc ungefär).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skruva banåkabil
Redline Water Wetter
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
4 besök senaste veckan (39107 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande