|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173
23 Apr 2016 12:58
Arne skrev: | Patrik Skoog skrev: |
RA 11.6 Kylmedel
Glykol eller motsvarande är inte tillåtet. |
Ganska otydlig regel, vad är motsvarande frågar man sig då? |
Ja du..
Ställ den frågan till dem som infört regeln
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476
23 Apr 2016 13:33
Lika bra att införa böter på läckage av "nåt halkigt" så har man ju täckt allt
Är 1% glykol kvar från vinterförvaring ok?
Planen för året är Biltemas vattenpumpssmöjning. Att köra med alltför rent vatten blir så brunt och tråkigt.
WW luktar ju en massa lösningsmedel som garanterat inte blir kvar på backen vid läckage, men vad gör det med gamla packboxar?
|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173
23 Apr 2016 13:45
Niklas Falk skrev: | Lika bra att införa böter på läckage av "nåt halkigt" så har man ju täckt allt
|
Ungefär så..
Finns typ två klasser som har förkärlek att krascha kyl för varandra och det är Porsche CC och Thunder car, resten av bilarna som ägnar sig åt körning på bana lider mer av motor/transmissionsläckage och läckande tanklock.
|
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379
15 Jun 2021 06:53
Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju...
_________________ Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
|
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467
15 Jun 2021 06:59
Dennis Kullman skrev: | Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju... |
Jag har kört vatten och WW i några år nu i min Miata som ju går både bana, gata, konbana och sådär i varierande temperaturer och det har fungerat fint. Så länge det inte blir minusgrader så är nog allt bra så.
_________________ Claes Haglund
Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476
15 Jun 2021 07:07
Dennis Kullman skrev: | Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju... | Glykol är ju borttaget från RA 5.1 så det är väl upp till varje bana/tävling hur de vill ha det. (eller hela "RA 5.1 Kylmedel" är borta och det har numrerats om)
SPVMs tävling på Kinnekulle hade inga kommentarer runt glykol i PM1, och jag har för mig att det är accepterat numera (men skyll inte på mig).
Låg inblanding av glykol avsedd för motorn känns som en enkel lösning.
|
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379
15 Jun 2021 09:50
Claes Haglund skrev: | Dennis Kullman skrev: | Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju... |
Jag har kört vatten och WW i några år nu i min Miata som ju går både bana, gata, konbana och sådär i varierande temperaturer och det har fungerat fint. Så länge det inte blir minusgrader så är nog allt bra så. |
Ja, så tänker jag med - och om man byter varje år kanske inte vattenpumpssmörjning och korrosionshämmande tillsatser hinner "ta slut"...
_________________ Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
|
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379
15 Jun 2021 09:53
Niklas Falk skrev: | Dennis Kullman skrev: | Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju... | Glykol är ju borttaget från RA 5.1 så det är väl upp till varje bana/tävling hur de vill ha det. (eller hela "RA 5.1 Kylmedel" är borta och det har numrerats om)
SPVMs tävling på Kinnekulle hade inga kommentarer runt glykol i PM1, och jag har för mig att det är accepterat numera (men skyll inte på mig).
Låg inblanding av glykol avsedd för motorn känns som en enkel lösning. |
Ja, men hur låg kan man ha innan smörjande och korrossionshämmande egenskaper försämras tro - och har det någon annan fördel mot WW än frostskyddet?
_________________ Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
|
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467
15 Jun 2021 11:14
Dennis Kullman skrev: | Claes Haglund skrev: | Dennis Kullman skrev: | Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju... |
Jag har kört vatten och WW i några år nu i min Miata som ju går både bana, gata, konbana och sådär i varierande temperaturer och det har fungerat fint. Så länge det inte blir minusgrader så är nog allt bra så. |
Ja, så tänker jag med - och om man byter varje år kanske inte vattenpumpssmörjning och korrosionshämmande tillsatser hinner "ta slut"... |
Nu har jag nog faktiskt bytt varje år fram tills i år. I år har jag inte rört kylsystemet. Jag tänker att jag nog körde i lite mer WW än vad jag behövde förra året och att det väl inte borde ta slut så lätt. Än så länge har det funkat.
_________________ Claes Haglund
Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476
15 Jun 2021 11:49
Dennis Kullman skrev: | Niklas Falk skrev: | Dennis Kullman skrev: | Läste tråden från början och så långt jag orkade, och lärde mig säkert en del, men vad blir då rekommendationen idag för en bil som inte ska tävlas men köras på bana; bara köras i plusgrader; förvaras i varmgarage på vintern?
I miatan kör jag sedan länge bara vatten med WW, men den tävlas ju... | Glykol är ju borttaget från RA 5.1 så det är väl upp till varje bana/tävling hur de vill ha det. (eller hela "RA 5.1 Kylmedel" är borta och det har numrerats om)
SPVMs tävling på Kinnekulle hade inga kommentarer runt glykol i PM1, och jag har för mig att det är accepterat numera (men skyll inte på mig).
Låg inblanding av glykol avsedd för motorn känns som en enkel lösning. |
Ja, men hur låg kan man ha innan smörjande och korrossionshämmande egenskaper försämras tro - och har det någon annan fördel mot WW än frostskyddet? | Det är mindre lösningsmedel i glykol än i WW (osäker på påverkan på tätningar mm), och 20-25% inblandning bör väl vara en kompromiss (en liter konc ungefär).
|
|