Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo 2001
3625 besök totalt
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Halloj alla igen,

Uppdaterade precis min hyffsat gamla och avdankade tråd om min gamla s2. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29239&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Jag gjorde ju misstaget att köpa en RS4 -01 då S2an mest stog på pallbockar vilket kanske inte var så smart då det var roligare att pilla på den än att bygga klart S2.
Hursom så stals RS4an för andra gången tidigare iår men denna gången så fick den gå på lösen då den inte gick att laga på ett korrekt sätt. Tråkigt då jag ägt bilen i 10 år men var rätt så less på att inte kunna få ha den ifred.

Sååå som ersättare så köpte jag en Porsche 996 Turbo istället.
Den köptes med bilstein pss9 samt H&R krängare chassi mässigt.
Det sitter röda Pagid vad jag kan se fram och bak (bettar på bra men skriker "en smula")
Bilen köpter med en uppsättning OZ ultraleggera HLT med Cup2or på så jag köpte en uppsättning fälgar med gatdäck också för att kunna åka lite bättre på gata. Michelin däcken blir bilen väldigt spårig med på motorväg.
Sedan jag köpte den har jag satt i en mocka ratt samt bytt ut förarstolen mot en Recaro pole position. Jag fick inte tag på 2 kompletta kitt för montering av stolarna så det fick bli förarstolen till att börja med. Noterade att bälteshålen sitter lite lågt så det kommer inte bli 4/& punkts bälte i dessa utan ska det in får det bli andra stolar.





Har kört bilen i en 400 mil nu och körde min första bankörning igår med tracklife på Gelleråsen.
Spontant intryck är väldigt positivt jämförelsevis. jag spenderade hela dagen med att lära mig bilen, hur den beter sig samt hur den kommunicerar.
Fick till några halvokej varv på slutet men har inte kommit mig för att varken justera chassi (pps9 eller Krängare) eller ens pilla på däckstrycket.
Tanken var mer att se enbart hur bilen beter sig beroende på vad jag gör


Jämdörelsevis med RS4an så är porschen väldigt mycket snabbare samt lite, otippat faktiskt, väldigt mycket snällare. Den kommuncerar tydligare om vad den gör samt hur mycket grepp som finns samtidigt som den är mer progressiv när den släpper. När jag kör på bana så rycket jag förvisso ut stolskuddarna från stolen vilket gör att jag nog förvisso känner ännu mer genom rumpan om vad bilen gör än annars.
Lyckades få till en 1,19,8 på sista passet som jag är väldigt nöjd med.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Grattis till nyförvärvet, 996/997turbos är ju fantastiska allroundsportbilar och till skillnad från många andra entusiastbilar en ganska solid investering rent pengamässigt.

Skall bli kul att se vad för mods som väntar.

Är den original i mjukvara/avgas mm just nu?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul med gammal turbo Porsche Det är ju nästan förnuftigt

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Wärhner skrev:
Grattis till nyförvärvet, 996/997turbos är ju fantastiska allroundsportbilar och till skillnad från många andra entusiastbilar en ganska solid investering rent pengamässigt.

Skall bli kul att se vad för mods som väntar.

Är den original i mjukvara/avgas mm just nu?


Tackar
Ja den är väldigt trevlig faktiskt, riktigt nöjd över det hela.

Känns som att den största modden som behövs är den som sitter mellan ratten och stolen just nu men en halvbur lockar lite. Kikat runt lite men det verkar vara en mindre djungel det där.
Bilen är chippad men det ser ut som original avgas. Noterade att det blev blått runt slutrören efter Gelleråsen så tror att ett annat avgassystem kan vara en tanke.
Verkar vara svårt det där med decibelkrav på bana och avgassystem bara. Känns som att många system mer koncentrerar sig på att det ska låta högt och flöda bra vilket kanske inte alltid är optimalt i sverige med våra DB krav.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Kul med gammal turbo Porsche Det är ju nästan förnuftigt


Hahaha ja verkligen, såpass nära förnuftigt att man faktiskt kan övertala sig att det är en investering

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Gustav Uhlander skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Kul med gammal turbo Porsche Det är ju nästan förnuftigt


Hahaha ja verkligen, såpass nära förnuftigt att man faktiskt kan övertala sig att det är en investering

Gamla fräscha bilar är väl alltid en investering

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Jag tänkte skriva grattis till inköp av en blivande klassiker men kom på att den redan är en riktig härlig klassiker den där thumbs up thumbs up thumbs up Kul!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag tänkte skriva grattis till inköp av en blivande klassiker men kom på att den redan är en riktig härlig klassiker den där thumbs up thumbs up thumbs up Kul!


Tackar

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare



En liten film från sista sessionen på tracklife i onsdags vilket var första bandagen med bilen.
Spontana tankar är att det är väldigt stor skillnad på att åka RS4 B5 med gatdäck och 996 turbo med rdäck

Jag har fortfarande stooor respekt för bilen iaf när det börjar gå lite snabbare. Jag börjar våga leka med bilen och känna hur den beter sig i låga hastigheter men när det börjar gå fortare så går det väldigt långsamt

Tror en hel del tid behövs i bilen för att komma framåt

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
En liten uppdatering då, var uppe på arlanda test-track igår och körde lite tillsammans med Tershine och Fordonsbolaget. Riktigt skoj dag med mycket trevligt folk

Jag testade att styva på chassit lite då jag tycker att den är lite mjuk.
Det är tidigare inställt av K3 av föregående ägare så jag har bara låtit det vara för att försöka lära mig bilen innan jag börjar skruva.
Till min förvåning så stog fram på 6 av 12 (där 1 är hårdast) medans bak stog redan på 2. Det slutade med att jag skruvade den lite stummare bak men lämnade fram ifred för att se hur den skulle bete sig.

Jag tyckte bilen betedde sig bättre nu, den lilla understyrning som fanns är nu så gott som borta iaf i dom låga hastigheter som man kommer upp i på arlanda.
Jag tycker även att jag börjar lita mer och mer på bilen och på hur den kommer bete sig vilket är riktigt skoj.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Gustav Uhlander skrev:



En liten film från sista sessionen på tracklife i onsdags vilket var första bandagen med bilen.
Spontana tankar är att det är väldigt stor skillnad på att åka RS4 B5 med gatdäck och 996 turbo med rdäck

Jag har fortfarande stooor respekt för bilen iaf när det börjar gå lite snabbare. Jag börjar våga leka med bilen och känna hur den beter sig i låga hastigheter men när det börjar gå fortare så går det väldigt långsamt

Tror en hel del tid behövs i bilen för att komma framåt


Spåret ut ur Esset på Gelleråsen känns väldigt tight , men nu har jag mest åkt hoj där

Funderar på att köpa mig en såndär eller GT3a till nästa år så kul o se nån som köpt en precis och provar ut, kanske man får lite tips

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
GluffiS skrev:
Gustav Uhlander skrev:



En liten film från sista sessionen på tracklife i onsdags vilket var första bandagen med bilen.
Spontana tankar är att det är väldigt stor skillnad på att åka RS4 B5 med gatdäck och 996 turbo med rdäck

Jag har fortfarande stooor respekt för bilen iaf när det börjar gå lite snabbare. Jag börjar våga leka med bilen och känna hur den beter sig i låga hastigheter men när det börjar gå fortare så går det väldigt långsamt

Tror en hel del tid behövs i bilen för att komma framåt


Spåret ut ur Esset på Gelleråsen känns väldigt tight , men nu har jag mest åkt hoj där

Funderar på att köpa mig en såndär eller GT3a till nästa år så kul o se nån som köpt en precis och provar ut, kanske man får lite tips


Du har helt rätt, noterade det själv när jag kikade på videon där också. Tror jag generellt håller för låg hastighet i den kurvan eller går på gas för sent använder inte hela banan. Det är riktigt kul när man har film på körningen för det är inte alltid som man kommer på sig själv när man väl kör

Kul! Riktigt skojiga bilar, jag är positivt överraskad faktiskt, många säger att Turbona är för tunga att köra på bana och så men jag tror att det ligger lite i vad man är van vid också. Jämfört med RS4 B5 så känns den lättare på fötterna även om det kanske inte riktigt är en balettdansös.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Gustav Uhlander skrev:
GluffiS skrev:
Gustav Uhlander skrev:


En liten film från sista sessionen på tracklife i onsdags vilket var första bandagen med bilen.
Spontana tankar är att det är väldigt stor skillnad på att åka RS4 B5 med gatdäck och 996 turbo med rdäck

Jag har fortfarande stooor respekt för bilen iaf när det börjar gå lite snabbare. Jag börjar våga leka med bilen och känna hur den beter sig i låga hastigheter men när det börjar gå fortare så går det väldigt långsamt

Tror en hel del tid behövs i bilen för att komma framåt


Spåret ut ur Esset på Gelleråsen känns väldigt tight , men nu har jag mest åkt hoj där

Funderar på att köpa mig en såndär eller GT3a till nästa år så kul o se nån som köpt en precis och provar ut, kanske man får lite tips


Du har helt rätt, noterade det själv när jag kikade på videon där också. Tror jag generellt håller för låg hastighet i den kurvan eller går på gas för sent använder inte hela banan. Det är riktigt kul när man har film på körningen för det är inte alltid som man kommer på sig själv när man väl kör

Kul! Riktigt skojiga bilar, jag är positivt överraskad faktiskt, många säger att Turbona är för tunga att köra på bana och så men jag tror att det ligger lite i vad man är van vid också. Jämfört med RS4 B5 så känns den lättare på fötterna även om det kanske inte riktigt är en balettdansös.


Känns inte det mesta lättare och smidigare än en RS4 B5

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
GluffiS skrev:
Gustav Uhlander skrev:
GluffiS skrev:
Gustav Uhlander skrev:


En liten film från sista sessionen på tracklife i onsdags vilket var första bandagen med bilen.
Spontana tankar är att det är väldigt stor skillnad på att åka RS4 B5 med gatdäck och 996 turbo med rdäck

Jag har fortfarande stooor respekt för bilen iaf när det börjar gå lite snabbare. Jag börjar våga leka med bilen och känna hur den beter sig i låga hastigheter men när det börjar gå fortare så går det väldigt långsamt

Tror en hel del tid behövs i bilen för att komma framåt


Spåret ut ur Esset på Gelleråsen känns väldigt tight , men nu har jag mest åkt hoj där

Funderar på att köpa mig en såndär eller GT3a till nästa år så kul o se nån som köpt en precis och provar ut, kanske man får lite tips


Du har helt rätt, noterade det själv när jag kikade på videon där också. Tror jag generellt håller för låg hastighet i den kurvan eller går på gas för sent använder inte hela banan. Det är riktigt kul när man har film på körningen för det är inte alltid som man kommer på sig själv när man väl kör

Kul! Riktigt skojiga bilar, jag är positivt överraskad faktiskt, många säger att Turbona är för tunga att köra på bana och så men jag tror att det ligger lite i vad man är van vid också. Jämfört med RS4 B5 så känns den lättare på fötterna även om det kanske inte riktigt är en balettdansös.


Känns inte det mesta lättare och smidigare än en RS4 B5


Mjaee alltså en del andra tyska bilar är väll där uppe också

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Halloj,

Jag har nu kört 2 banträffar till med bilen, dels ett litet test och lek evenemang på arlanda testtrack som förvisso är rätt så kort och tight bana men vilket också gav mycket körtid och möjlighet att pressa bilen över dess gränser och lära mig dess beteende. Inför denna så skruvade jag åt chassit lite bak men valde att inte röra fram mest för att kunna rotera bilen bättre givet en så tight och långsam bana.
Kul evenemang som lät mig lära mig bilen mera.

Roade mig med att åka till mantorp i helgen för att få lite körtid och känna på bilen även på denna bana.
Känns som att bilen passar banan en smula bättre, mer utrymme att använda effekten.
Blev dock inga rekordtider då det var rätt så kallt i banan samt låg däcksrester lite här och var så det var väldigt svårt att hitta en vettig linje när man väll fått upp tempen i däcken på varje pass.
Dock riktigt nyttigt att köra bilen med dåligt grepp för att känna på dess beteende beroende på förarinputs.
Misstänker att jag definitivt inte pressade bilen tillräckligt nära gränsen på gelleråsen för att känna lift of oversteer i högre fart där Vingar osv har en större inverkan på bilen.

En oväntad bonus var att jag tror att jag nästan gick plus på däckskontot


[/img]

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Då blev det lite filmdags,
Detta är den första sessonen på söndagen.
Det är blött ute på banan och röd/gul flagga är uppe innan vi åker ut på banan. Tyvärr så är det gul flagg på en del av banan när jag fått upp temp i däcken. Det var riktigt svårt att hitta grepp på vissa delar av banan.


_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
En liten uppdatering då, varit lite tyst i tråden.
Spenderade vintern med att byta Länkarmar runt om samt även byta bussningar i dom nya länkarmarna.
Har inte riktigt klurat ut vad man ska ha fram sedan för att kunna få lite mer camber i framvagnen så blev original armar så länge.
Noterade att samtliga kulleder var rätt så slitna förutom höger fram som var rätt så slut rent generellt.
ställde max camber fram vilket blev en 1,5 grad. Hade ju hoppats på liiiite mer men men måste ju ha nått och pilla med i vinter också

Monterade även ett nytt avgas för vi kan säga att det var av vikt skäl och inte alls hade något med att den lät som en damsugare innan


Fördel att nya systemet väger ca 10 kg och att det gamla väger va 50kg (48 om man ska vara petig) vilket ger en bra viktminskning där bak

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Uppdatering 2 då.

Körde med NTA på Gelleråsen igår som första event för säsongen.
Handlade mest om att känna på bilen i dess "nya" skepnad primärt samt testa lite olika sätt att köra på enligt tips ovan samt att leka lite med däckstryck.

Bilen känns direkt mer kommunikativ och direkt i framvagnen. Där den tidigare har känts diffus och nästan lika osäker så känns den nu väldigt direkt och man känner vad framhjulen har för sig

Första sessionen gick åt till att acklimatisera sig till bilen, greppnivåer samt försöka köra på lite högre växlar.
Det går helt ok med snabbaste varv för sessionen på ca 1,22

Justerar ner trycket i däcken igen, målet är att hålla 1,9bar varmt fram samt 2,3 varmt bak vilket faktiskt funkar riktigt riktigt bra (vem hade kunnat ana att Michelin och Porsche har hyffsad koll på vad dom pysslar med)
Andra sessionen så försöker jag finjustera lite spår val, börjar känna mig hyffsat nöjd med spårvalet i Ejes samt Depåkurvan.
Jag börjar även försöka gå på gas tidigare i lågfartskurvorna samt hålla högre hastighet i knixen mellan Esset och Ejes samt i Knixen mellan hårnålen.
På 5e varvet så börjar bilen misstända när jag går på gas i hårnålen så svänger av vid flaggposteringen där och tar en bogsering in till depån.
Var lite orolig över att lämna något efter mig på banan så åkte av så fort jag kunde, så sorry för Rödflaggan till er som var ute

Snabbaste varvet innan bilen gick sönder var dock 1,18.49 vilket är 1sekund snabbare än snabbaste varvet förra året men det känns som att det finns potential för att kapa ett gäng sekunder på den tiden.

Efter lite testande i depån så visar det sig att det troligtvis är luftmassemätaren som spökar så får ta och byta den.

Tänkte jag skulle filma lite efter lunchen men kom aldrig så långt så blir inte så mycket till film denna gång.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5282



Skoj att du kör och inte bara meckar!

Hoppas springa på dig i sommar så man får se nya järnet.

Keep it up!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
robber skrev:
Skoj att du kör och inte bara meckar!

Hoppas springa på dig i sommar så man får se nya järnet.

Keep it up!


Jaaa men verkligen, tackar

Försöker mecka så lite som möjligt nu för tiden

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Lite bilder från dagen





Bytte luftmasemätare igår men det gjorde ingen skillnad, lyfte upp bilen och konstaterade att en tryckslang har lossnat (troligtvis efter vinterns övningar)



Helt otippat så gick bilen betydligt bättre efter den slangen var på sin rätta platts igen

Avgassystemet verkar ha blivit lite varmt, framför allt så gick det under DB gränsen vilket jag var lite orolig över

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo 2001
3625 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande