Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15   >>
15 besök senaste veckan (38914 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare


Plockade upp en fräsch fläns och 90 gradsböj med flexrör igår från en rejsian, så nu är det bara kapa bort det spruckan möget från downpipen och tigga dit den nya biten.

Jakten på avgashus eller turbo pågår, har en på G efter ett tips, men har också lagt ut lite fler förfrågningar efter tips. Även kollat läget på bildelsbasen där det finns K03'or från 1500kr och uppåt.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Dök upp lite mer prylar idag samt fick tag på Loctite 648 för att limma lagret i lådan med. De vevstacksbultar jag beställde från Autodoc visade sig vara lite för korta, så fick bli att köpa snordyra från VAG istället dock hade de hemma på hyllan här i Märsta.


Monterade ny vevaxel tätning, mha av det medföljande styrverktyget.


På plats....


Och monterade vevstacksbultarna med angivna 30 Nm samt 90 grader, så nu är det bara att monterat tillbaka oljepumpen/balansaxlarna och sedan tillbaka med tråget för att ha bottendelen klar.

Har även fått tag på en lågmilad IHI RHF5 för en rimlig peng från en mk6 GTI, är inte helt bolt-on men tror att det bara är anslutningen till vevhusventilationen som jag behöver modda mitt insug lite för att jag ska få det att lira (det är vad jag hoppas iallafall). Den är nu på väg från Göteborg med PostNord just nu, så hoppas ha den i garaget på Onsdag.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Här händer det grejjer

Hur stort är glappet mellan lagret och växellådshus?

_________________
Benny Gustavson
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Här händer det grejjer


Tackar, även om jag tycker det har gått allt för långsamt och dragit ut på tiden... Börjar sakna att köra Skodan istället för en Golf 1.6 automat rätt ordentligt nu.....

Benny_Gustavson skrev:
Hur stort är glappet mellan lagret och växellådshus?


Kommer bara åt att mäta med skjutmått med de mätverktyg jag har till förfogande, och med den upplösningen så är måtten på lagret och innermåttet på höljet samma. Det ska vara presspassningen på dem, men nu går lagret rätt lätt i. Så det är nog inte något stort spel, men det snurrar ju med när det går så lätt som det gör nu. Hade tänkt få tag på Loctite 641 som är gjord för applikationer där man vill kunna demontera igen. Men har bara hittat 50ml flaskor och de är ju rätt dyra.... Men man kommer åt att värma på lagerhuset samt direkt på lagret också, så det ska nog gå att få loss igen även med Loctite 648 (hoppas jag iallafall).

Men är det någon som har ett bättre förslag på lämpligt lim för detta, så hojta till!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Är inte spelet mätbart med ett skjutmått så lär det va under 0,1mm iallafall.

Nu har jag inte just hållt på med växellådor på det viset men va ett tag inom industri och böt mycket lager
Hade lagret snurrat i ett hus så limma vi med Loctite i dom lägen det va panik och inga nya hus fanns att tillgå.
Så mitt val hade varit Loctite i ditt läge, alternativt att man hade kunnat svarva en hylsa att pressa ner i huset. Men blir väldigt mycket merjobb då

Men är det där någon form av sjuka på VW lådor? Jag har en Passat -06 med 2,0t och 6vxl. Är det något man bör göra kolla upp innan det går sådär långt?

_________________
Benny Gustavson
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Är inte spelet mätbart med ett skjutmått så lär det va under 0,1mm iallafall.

Nu har jag inte just hållt på med växellådor på det viset men va ett tag inom industri och böt mycket lager
Hade lagret snurrat i ett hus så limma vi med Loctite i dom lägen det va panik och inga nya hus fanns att tillgå.
Så mitt val hade varit Loctite i ditt läge, alternativt att man hade kunnat svarva en hylsa att pressa ner i huset. Men blir väldigt mycket merjobb då


Nytt hus är nog bara att glömma, billigare att köpa en ny beggad låda i så fall. Så det blir att testa med Loctite till att börja med, känns som jag inte är helt ute och cyklar då iallafall. Tack för denna info!

Benny_Gustavson skrev:
Men är det där någon form av sjuka på VW lådor? Jag har en Passat -06 med 2,0t och 6vxl. Är det något man bör göra kolla upp innan det går sådär långt?


Nja, snackade med David på DLI-Teknik och han hande inte haft just någon låda med detta fenomen. Däremot kan man ju ta och kolla upp shimsningen på ingående axeln (öppna gummi locket på sidan av lådan och se om du har nått spel där) om man ska göra nått. Se bara till att ha ett nytt lock hemma, då det inte går att återanvända (02M301211B). Men även om man har lite spel gör det nog inget man direkt behöver oroa sig för. Det som verkar vara att man kan få lite oljud om man har mycket spel (vilket nog var det som hände mig, plus att mitt lager snurrade). Annars är 02Q rätt skottsäkra, se bara till att byta olja om du inte gjort det redan, så har du nog gjort vad du behöver.

Lite mer info: https://blog.fcpeuro.com/definitive-guide-vw-audi-6-speed-manual-trans . . . .

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Nämen, titta vad som dök upp idag, ända från sveriges framsida.... En IHI RHF5 (06J145702K) från en Golf mk6 Gti, då den bara gått 6000 mil och fick ett kanon pris valde jag denna istället för en K03a och ta smällen och få bygga om en del. Var rätt dåligt med info om vad som skiljer mellan dessa, men känndes som det inte kunde vara allt för mycket som skiljer och fick bra bilder att jämföra med innan jag bestämde mig.


Vid en första jämförelse är mycket lika mellan dem.


Dock gick inte utloppet att flytta över som jag hade hoppats på, då det var olika dimensioner och längder på dem, samt att vinkeln inte var exakt samma. Så det hade inte fungerat även om den passat. Så det blir att bygga en egen, så blir man av med dämp kammaren på samma gång. Mera turbo ljud till folket!!


Orinalröret på plats, kommer att ta bort gummislangen och koppling och sätta en silicon 90 gradare istället. Som tur var fanns det en 50 mm 90 graders krök i garaget redan som blivit över från ett tidigre turbo bygge.


Här syns det lite bättre att det skulle ha blivit fel vinkel/position även om utloppet passat.


Den enda slangen som inte gick att övertala att passa var, ingående vatten, kommer att behöva förlänga röret lite. Som tur var det 10 mm rostfritt rör och det har jag hemma redan, så det får bli att kappa och tigga i en liten förlängning. Annars var det inkommande olja som kommer att behöva lite övertalning och en lättare ombockning för att passa. Både returerna var dock bolt-on.


Flänsen som downpipen är nästan på samma ställe, verkar bara skilja någon mm. Nu är jag ju tvungen att byta ut första delen på downpipen mot den nya flänsen, så kan måtta upp det på plats för att få till en bra passform.

Och har även en lösning på den vevhus ventilation inkoppling som saknas på denna IHI turbo, mer om detta senare.... Så ser ut att inte bli så mycket extra pyssel att få denna turbo på plats. Har även snackat med Boris på SVWAT innan jag bestämde mig och han har öppet hela Juli, så så fort jag har motor och låda tillbaka blir det resa ner till honom för att få mappat för denna turbo samt anpassning för den nya downpipen.

Fortsättning följer..... Har lite v-band och rör till ombyggnaden av avgassystemet på väg från Speeding samt verkyg för att kunna byta ut kedjesträckaren till kammarna på inkommande.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Semester!!!! Började med att fira med en burgare på Våfflan i Sigtuna, vilket kan för övrigt rekommenderas, riktigt schysst läge nere vid vattnet i Sigtuna.


Lite verktyg dök upp idag, blev att prov beställa från Amazon, skulle igentligen bara beställa Ribe M10 hylsan, men då dök denna sats upp som en sak oftast köpt ihop och priset var rätt och de skulle kunna levereras idag, så blev köp. Och oljedränneringen hade jag tänkt köpa länge, skruvas in i oljefilterbehållaren för att tömma den innan man skurvar ut den, slipper massa slabb med denna.


Post Nord does what Post Nord does best..... Suck, den var bra packad men det går tydligen bra att deformera rostfritt stål i transporten.


Prylarna från Speeding, minus 3" V-band vilket igentligen är det jag behövde.... Hoppas de kan leverera i början av nästa vecka, får ringa dem på måndag. Slangklämmorna ska användas till damaskerna då jag tänkte fetta om dem med Redline CV-2. Samt en oljeplugg med magnet.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Har du en länk till oljedräneringskittet?
Tänkte beställa ett sånt kit tidigare men tappade bort länken förra gången det var aktuellt.

_________________
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Snömannen skrev:
Har du en länk till oljedräneringskittet?
Tänkte beställa ett sånt kit tidigare men tappade bort länken förra gången det var aktuellt.


https://www.amazon.se/dp/B006J6IIH6/ref=cm_sw_r_cp_apap_MtNXMrUEAxHQr

VAG verktygsnummer är: T40057 (enklare att söka på)

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Monterade tillbaka oljepumpen samt balansaxlarna.


Rensade oljesilen, lite skräp hade den plockat upp.


Loctite 5980, då ingen packning används.


Monterade Speedings oljeplugg med magnet.


Sedan var det dags att byta kedjesträckaren som började se sliten ut. Monterat kamlåsningsverktyget från BDS, som visade sig vara lite klen och knäckte bultarna, så fick byta bultarna. Men det berodde nog på vad som kommer.....


Bulten till regleringen av avgaskammen satt något fruktansvärt, så fick ta till lite mer mothåll för att få den att lossa, var på väg att ge upp, var rädd att dra sönder något. Men med denna tillriggning lossade den till sist.


Regleringen borta, men hittade en sak som inte var som det skulle och har kanske nått att göra med varför bulten satt så f*rbannat.


Lås sprinten har gått av och varit det ett tag, som man kan se på nötningen i reglerhjulet. Måste försöka få ut sprinten nu och se om hålet är för utnött och jag måste skaffa en ny reglering eller om det går att få det all lira (och denna är tyvärr löjligt dyr vad det verkar).



Kedjespännaren var rätt nedsliten, frågan om det har påverkat regleringen eller tvärtom eller om de är orelaterade och detta är bara normalt slitage.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
SixPs skrev:




Hmm, frågan är om det skulle gå att vrida denna 180 grader och använda det andra hålet istället och bara lägga i en ny sprint i denna. Någon som har koll på hur dessa fungerar och om det skulle funka?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag skulle gissa att det bara är att svetsa några loppor ordentligt på biten som sitter kvar sen svetsa på deaghammaren å slita ur den.
Sen sätta den inpelarborr eller fräs och borra upp 0.5 eller 1mm å svarva en egen sprint.

På min v10 med "liknande" drev sitter ingen sprint alls utan den går att rotera hur man vill. Drar åt den med kamlåsningarna monterade och drar över allt kedjeslack åt rätt håll medans man drar centrumbulten och håller emot drevet med typ rörtång eller stor polygrip (om man nu inte råkar ha audis egna special dragverktyg)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Ser mitt gamla fantastiska verktyg jag brassa ihop för att hålla fast kamdrevet, ett riktigt konstverk 😁

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Ser mitt gamla fantastiska verktyg jag brassa ihop för att hålla fast kamdrevet, ett riktigt konstverk 😁


Jepp, dina gamla verktyg har kommit till nytta, båda två! Rätt mycket av prylarna har kommit till nytta thumbs up thumbs up

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Pga att det är 19 kuggar, så gick det inte att använda det andra hållet, då det skulle blivit en halv kugg fel i så fall. Hade det var ett jämnt antal kuggar hade det funkat att montera den 180 grader.


Plockade isär regleringen för att se hur den var uppbyggd, och se om det hade gått att göra nått för att få det att fungera med att vända 180 grader. Men det gick inte.


Så började med att försöka borra ur sprinten, innan svetsen åker fram...


.. och det funkade, bara att åka iväg och köpa en triss!!! Och hålet ser inte skadat ut, så kommer att limma med Loctite 648 och tillverka en ny sprint av en gammal 4mm borr, vilket borde lira tillräckligt bra.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



SixPs skrev:
Mange K skrev:
Ser mitt gamla fantastiska verktyg jag brassa ihop för att hålla fast kamdrevet, ett riktigt konstverk 😁


Jepp, dina gamla verktyg har kommit till nytta, båda två! Rätt mycket av prylarna har kommit till nytta thumbs up thumbs up


kul, bra om dom kommer till nytta för nån ist för att ligga ivägen i mitt garage thumbs up

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Nytt stift tillverkat av en ovass 4 mm borr, samt slipad till samma diameter som det gamla stiftet.


Limmad med Loctite 648 samt inknackad, klar för återmontering.


Ny kedja samt sträckare monterad samt regleringen momentdragen. Med lite tur kan jag kanske få ihop motorn imorgon.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Tack för länken till växellådan, verkar inte vara något större problem i alla fall så den får rulla på.

Det blir faktiskt ett oljebyte i växellådan precis nu då jag har tagit ner växellåda för byta av koppling och svänghjul, passade även på att byta till et enkelmassa svänghjul från Sachs.

Det va intressant med låsningen till avgaskamförställaren, har du någon idé om hur det har kunnat gått till?

Bra kämpat med motorn, återigen det rullar på i högt tempo
Det är lite onödig inspiration till den rostiga Passaten som står hemma, man får sådan där ideér "hmm tänk om.."

_________________
Benny Gustavson
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Tack för länken till växellådan, verkar inte vara något större problem i alla fall så den får rulla på.

Det blir faktiskt ett oljebyte i växellådan precis nu då jag har tagit ner växellåda för byta av koppling och svänghjul, passade även på att byta till et enkelmassa svänghjul från Sachs.


thumbs up thumbs up

Benny_Gustavson skrev:
Det va intressant med låsningen till avgaskamförställaren, har du någon idé om hur det har kunnat gått till?


Nej, ingen direkt hypotes just nu, har inte hittat nått annat som skulle kunna förklara detta. Materialuttmattningen?!?

Benny_Gustavson skrev:
Bra kämpat med motorn, återigen det rullar på i högt tempo
Det är lite onödig inspiration till den rostiga Passaten som står hemma, man får sådan där ideér "hmm tänk om.."



_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Ny dag, nya problem. Allas vår favorit, gängpaj!!! Förstås sista skruven som skulle momentdras, går allt för lätt på kåpan som håller vaccumpumpen och högryckspumpen. Har haft bort denna en gång förrut, men alltid dragit med moment, börjar fundera om det inte vart någon hör förrut jag köpte den och härjat....


Och förståss fanns bara M8 Helicoil i garaget, så fick bli en tur till Jula och handla en sats (lika bra att ta en hel sats, då enskilda satser blir 2-3 gånger dyrare för samma uppsättning).


Borra och gänga för insatsen....


Ingängad samt låst med Loctite 270 som extra säkerhet.


Äntligen är denna biten klar och resten av bultarna gick bra att dra.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15   >>
15 besök senaste veckan (38914 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande