Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 56, 57, 58 >> 40 besök senaste veckan (218377 totalt) |
Det är jag som ska tacka, en garageträff på 30 minuter på betald arbetstid är ju vardagslyx! 👍 😀🏁 _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Det blir det säkert! Har hunnit kolla instansad kod och den var rätt!
Jajamän - det är inplanerat!
Det blir nog renovering, även om jag inte har någon anledning att misstänka problem med den i befintligt skick så är tanken att denna låda skall få tjänstgöra i många år och då är det lika bra att göra det rätt från början.
Man får ta tillvara även de korta stunderna! Jättefint bygge! 🚜 _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Bra det, det hade jag också på plan om jag skulle använt den. Från fungerande bil är ett väldigt vitt begrepp. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
Dessa lådor är i princip identiska utvändigt, så någon mer modifiering än det som redan är gjort i bilen skall förhoppningsvis inte behövas. S5D320Z (och föregångaren 310Z) användes bl.a. på M3E36 med S50B30, så har gott hopp om att den lirar bra även med min motor. Den 6-växlade lådan som "hör" till S50B32 däremot är en annan historia, den har andra mått och hade krävt mera ombyggnad - tveksamt om det är värt det och dessutom är de inte lätta att hitta utan att ruinera sig. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Där ser man...
Uppgiften om den befintliga lådan kom från föregående ägare och jag har inte djuplodat i det eftersom jag haft tankar på att skifta ändå. Nuvarande låda har det berömda rasslet och som sagt den spökande luftningen. Han gav högst troligt fel info... Jag har 30 grader lutning på min motorinstallation så lådan skall passa. Oavsett så blir en renoverad låda med bättre lösning på avluftning ett lyft i alla avseenden. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Inför sprinten får jag bjuda på en bild till från Kullen som jag fick från Anders Bergqvist- tack Anders!! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Lite sent uppdaterat, men får skylla på att övriga livet kommit
emellan, så kan det vara ibland. Även jag och röde gamlingen körde SVKG:s sprint på Gäddereds Motorstadion igår. Härligt häng i depån som vanligt, eller faktiskt, ännu lite gemytligare! Härligt soligt väder och ett bra upplägg på depå gjorde mycket! Bilen fastnade inte på någon bild under framfarten vad jag sett, men min fula nuna åkte med på Jannes depåhäng-film ändå... Riktigt kul hur bredden och variationen på bilparken bara höjer humöret hos alla inblandade! Gäddereds asfalterade del av rallycross-banan visade sig funka alldeles kanon för en sprint-deltävling! Precis som andra skrivit så gjorde den kuperade banan det till något helt annat! Halt så in i... man fick passa sig så inte baken klev ut för mycket och beslutsamhet lönade sig över det helt blinda krönet. På totalt 4 stint lyckades jag väl inte riktigt få till flytet, men bilen skötte sig och kul hade jag! Bästa tid hamnade på 46.8x någonting tror jag. Vi är ju som sagt många som kör sprinten nu och det blir en del väntan, fullt förståeligt och omöjligt att göra något åt på en "Musse Pigg"-bana. Umgänget gör att väntan ändå blir trevlig! Infartsvägen till Gäddered är 3 km grusväg inkl tvättbrädor och tjälhålor. Inte optimalt för ett gäng SVKG:are vare sig på dit- eller hemfärd men Borås MK har delvis valt att inte asfaltera för att hålla ner farten på trafiken till området. På motorstadion huserar motocross, enduro, gokart, minimoto, rallycross, folkrace, supermotard, quad, crosskart och drifting (puh...) så det finns potential för en del trafik. Hemfärden gick lite mindre skakigt och mindre dammigt när man lämnat grusvägen bakom sig. Tack till alla i SVKG för arrangemanget och tack till alla andra i depån som gör dessa tillfällen till något unikt! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Tackar! Det finns mycket mer att göra med körningen, men jag hittade runt i alla fall! Vad har jag gjort nu? Farligt detta vad umgänget man har kan dra med sig... Nu är söndag 27/6 uppbokad i kalendern - gymkhana (=drifting) på Vårgårda Flygfält! Skrotdäck/fälgar på gång in... Hur skall detta sluta...? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Så var det min tur att göra en liten avrapportering från kör-övningarna på Vårgårda flygfält igår!
Kan till att börja med krypa till korset gällande min förutsägelse här ovanför - jag gjorde mitt bästa, men det är oförskämt mycket gummi kvar på de feta värstingdäcken! Kanske något mindre uppslutning till denna gymkhana med SVKG än till konbane-sprintarna och också lite variation i deltagarna, flera nya ansikten för mig denna gång! Som brukligt på ett SVKG-arrangemang bred spridning på vagnparken, mest otippat på ett drift-event var nog en S60, men den framfördes med den äran. Givetvis fastnade några kändisar på bild också! Sprint-deltävlingarna får en del kritik för att det blir långa väntetider, det blir ju följden av att de är så populära. Igår märkte vi ingenting av detta tack vare att det fanns gott om utrymme på flygfältet för "egen körövning" - det var inga problem att när andan föll på åka bort till driftcirkeln eller den fria "åttan" och köra tills man blev yr... Sladdat på snö och grus det har man gjort genom åren, men att medvetet satsa på sladd på asfalt var en ny erfarenhet! Man märker att det frestar på materialet när man driftar, man känner sig inte som den snällaste personen i världen mot sin bil - men det är hejdlöst kul! Gymkhanan genomfördes i form av stint om tre dueller där man startade två och två, åt varsitt håll, för att sedan köra identiska banor med målgång i samma ruta som där man startade. Jag var nog inte ensam om att lyckas förväxla rutorna vid målgång.... I Jannes tråd finns den oerhört lättfattliga banskissen som Chris pedagogiskt gick igenom så att alla förstod! Vinnare blev den som gick i mål först, på snyggast vis. Bäst av tre gick vidare, tills dess att en klassvinnare kunde koras. Duellmomentet var en stämningshöjare i sig - sk*tkul att se var medtävlaren befann sig i förhållande till en själv när man närmade sig målgång! Givetvis tog jag och Janne chansen till en duell, trots att domaren tyckte vi hörde hemma i olika klasser... Så här upplevdes denna duell inifrån min bil: Det blev några fler dueller filmade. Det framgår med all önskvärd tydlighet att det krävs betydligt mer övning om det skall driftas med någon form av stil! Konstigt nog verkar det som att det regnade??? För det kan väl vara enda anledningen? Sammanfattningsvis en riktigt kul upplevelse som jag gärna gör om, men vete tusan om den gamle BMW:n uppskattar dessa övningar oftare än en gång om året... Stort tack till SVKG och alla funktionärer som gjorde denna dag möjlig! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 56, 57, 58 >> 40 besök senaste veckan (218377 totalt) |