Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012
<<   1, 2, 3 ... , 21, 22, 23   >>
51 besök senaste veckan (182292 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Efter lite bearbetning av "hålet" så ser det ut så här:


Jag har inte hittat nån ratt som påminner om original tillräckligt mycket så då gör jag en egen tolkning. Den kommer ha liknande ekrar och centrum som original men med en mindre diameter och tjockare rattkrans.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Trådkantning, det är när man rullar kanten på en plåt runt en tråd för att få en snygg väldefinierad kant som är lite styvare. Pyssligt men väl värt besväret. Hjulhusöppning sett från insidan:


Hjulhusöppningarna klara nere på hjul igen för att se hur det ser ut.

Blir ju lysande bra det där thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Det är bara att suga i sig av alla fantastiaka lösningar. Både ratten och skärmkanterna blir ju så grymt fint.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Storstädning i snickeboa. Då åker allt som går att flytta på ut och då kan man ju passa på att ta lite kort. Det är skillnad när man kommer en bit ifrån och får lite bättre perspektiv. Trevlig balans i storlek mellan motor och resten


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3958



Tjusigt!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Den är så snyggt byggd denna bilen Ove! thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Det är ju bara ratten kvar!

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
PaZ skrev:
Det är ju bara ratten kvar!

/ P

... och tramporna

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



2fast4u skrev:
PaZ skrev:
Det är ju bara ratten kvar!

/ P

... och tramporna


Är det inte bara sätta ner fötterna och springa??

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



2fast4u skrev:
Storstädning i snickeboa. Då åker allt som går att flytta på ut och då kan man ju passa på att ta lite kort. Det är skillnad när man kommer en bit ifrån och får lite bättre perspektiv. Trevlig balans i storlek mellan motor och resten


Blir du som jag , när du ser dessa bilder sugen på att göra motor och växellåda till bärande delar av chassiet?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Då var karossen tillräckligt klar för att lyftas av ramen så resten kan färdigställas till körklart skick. Ca 15 kg väger denna del. Det är fint med aluminium

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



2fast4u skrev:
Då var karossen tillräckligt klar för att lyftas av ramen så resten kan färdigställas till körklart skick. Ca 15 kg väger denna del. Det är fint med aluminium


Galet snyggt!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Helt fantastiskt bygge!!! 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Tänk om man hade dom kunskaperna...

Sjukt snyggt.. thumbs up thumbs up

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Snyggt som väntat.. hur fäster man in en sådan stor enhet på ett sätt så det inte blir stress sprickor i findelarna. .?? Misstänker att man bör vara 2 vid demontering. Blir fronten enkelt demonterbar, eller är tanken att ha den mer eller mindre fast "för alltid" med möjlighet att demontera?

_________________
Michael Thulesius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Den lyfte jag av på egen hand utan problem. Funkar så länge ramen är tom och man kan "promenera ur bilen" bärandes på karossen.

Infästningarna måste man ju tänka till på för att få en stabil struktur. Det sitter ett par skott framför respektive bakom dörrarna som bildar en styv struktur tillsammans med tröskellådan. Dessa skott möter precis ett par ramrör och är skruvade i dessa. Sen är det en lådstruktur/balk som löper på tvären under där vindrutan ska sitta vilken vilar på och skruvas mot ramen. Sist men inte minst så vilar kylluftintaget i nosen på en ramstruktur med samma form som den är skruvad i. Totalt sett så är det rätt mycket kontakt mellan ram och karross och mötena sker i styva punkter i karrossen så den sitter väldigt fint väl på plats. Karrossen kommer att gå att demontera på färdig bil, men nån snabb operation kommer det inte vara.

... och tack för snälla kommentarer. Knepet är att inte förstå att det är svårt och helt enkelt göra det ändå.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



2fast4u skrev:
Knepet är att inte förstå att det är svårt och helt enkelt göra det ändå.
Gör som Humlorna mao, flyg utan att läsa manualen... thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Okey tack för svaret, jag Visste att du hade en plan.. men kul att veta hur.. funderar på en glasfiber kaross som kommer fästas i ett schassie och hur ev lyft vrid vibrationer påverkar...
Bara kör på, så står vi och bugar oss vidare

_________________
Michael Thulesius
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



2fast4u skrev:

... och tack för snälla kommentarer. Knepet är att inte förstå att det är svårt och helt enkelt göra det ändå.


Det var en berömd motorkonstruktör som sa något liknande, en väldigt sund filosofi!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Pulat lite mer med rattnavet. Ingen exakt replika av original, men nog syns det var inspirationen kommer ifrån:

och så bilden som inspirerat:

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Den där typen av detaljarbete är så imponerande.
ratten var snygg, dina frästa loggor var snygga, men ihop! Ett äkta 1+1=3 ögonblick.
(det lyfter ju dessutom hela bygget när det kommer på lite saker som ser ut att vara "från fabrik")

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012
<<   1, 2, 3 ... , 21, 22, 23   >>
51 besök senaste veckan (182292 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande