Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 128, 129, 130   >>
202 besök senaste veckan (362193 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Stig Svensson skrev:
Janne J skrev:
Har inte gjort något med mussen sedan körningen på Vårgårda i slutet på maj, det mesta fungerade på en rimlig nivå och jag har medvetet valt att inte börja ta tag i resten av listan på saker som behöver åtgärdas. Idag är det tredje deltävlingen i svkg's sprintcup på Borås motorstadion och jag har anmält mig till gymkhana i slutet på juni så förhoppningen är att grejorna håller och att jag kan koncentrera mig på körningen och den sociala biten

Stig var ute och körde en runda med mussen häromdagen och det verkade som han hade rätt roligt

Nu ska jag strax iväg och få min andra vaccination!


Tack för provturen! Janne har faktiskt lyckats bygga om Mussen från jänkejärn till bansmiskare, riktigt rolig att köra!

Kan bara hålla med om detta! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Igår var det premiär för Svkg att köra en deltävling i sprintcupen på Borås motorstadion Gäddered, gott om trevliga människor och vädret kunde inte bli bättre.
Mussen fungerade utan minsta problem hela kvällen men föraren behöver mycket mer träning på den här typen av bana, film från mina körningar och lite reflektioner kommer men innan dess kan vi titta på lite depåhäng:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Grymt med depåfilm!

Körfilmen klarade jag inte att kolla på, fick lätt panik av den trånga banan...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Alltså "Jannes depåhäng" är ju helt fantastiskt!

Man hinner inte riktigt med att ta reda på allt man vill själv, men det här blir en klockren snabbkik i förare och bilar. 5/5 oljefläckar i betyg

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Jannes depåhäng, mycket uppskattat...

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Man blir så glad av att se din bil på banan Janne! Snyggt kört!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Men vänta här nu, så alla däckskriken man hör i amerikanska filmer är alltså inte pålagda utan amerikanska bilar låter verkligen så? Fränt !
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Tack för dina filmer, Janne! Både kör- och depåhångsfilmerna är mycket uppskattade! thumbs up
Snyggt kört! Det ser ut som vi är fler som inte är riktigt säkra på bansträckningen utan tvekar lite var vi ska svänga in.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jag älskar reaktionen efter du kört i mål på andra svängen i filmen! Helt rätt och man känner direkt känslan!

Och toppenkul med det improviserade depåhängsinslaget! Mera mera!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
maylann
Borås
Här sen Sep 2020
Inlägg: 65



Jannes Depåhäng måste införas som standard! Kul inblick och intressanta anekdoter.
Riktigt fint kört också

_________________
Stian Maylann
BMW M3 3.0 '95
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Hej Janne! Tack för underhållande och trevliga filmer!

Hälsningar: Johan

_________________
Johan B
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102



Kul att det håller ihop och du slipper skruva.

Håller med tidigare, depåfilmen är lysande! thumbs up

_________________
Anders Svensson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tack allihop

Kul att det uppskattas, vem vet, det kanske blir du som står framför kameran nästa gång!

Mats Karlsson skrev:
Men vänta här nu, så alla däckskriken man hör i amerikanska filmer är alltså inte pålagda utan amerikanska bilar låter verkligen så? Fränt !


Om man kör som en galning så låter det hela tiden


Jag har lite funderingar, bilen är understyrd, ingen tvekan om det, förutsättningarna är så här:

Gamla ( 2012 ) Bridgestone RE001 i dimension 205/50*17 på 8" fälg, efter gymkhanan är de slut och ska bytas och då blir det förmodligen 215 eller 225 bredd istället.
Camber är 2° negativ, caster 4,8°, toe = 0
Fjäderhårdhet upplevs som väldigt "lagom", bilen är fast men följsam.
Fram sitter en 1" krängningshämmare, ingen bak ( bladfjädrarna har lite av den rollen )

Vad ska jag ta som nästa steg för att minska understyrningen:
Bredare däck?
Mer camber?
Krängningshämmare bak?
Allt ovanstående?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

235/40-17 borde ju kunna funka på 8 tums fälg om det får plats. Vad väger bilen?

_________________
Johan B
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Härligt kört Janne!

Depåhänget! thumbs up thumbs up thumbs up Störtskönt! (som en berömd herre sade)

Gällande din understyrning - i de låga farter vi har på sprinterna
undrar jag också om inte däcken har störst betydelse.
Bredare fram blir nog positivt. thumbs up Har du tänkt "square" setup
på däcken? Det är ju många som rapporterar väldigt bra utfall på
det...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Bilen väger 1260 tom så omkring 1375 med halv tank och mig i förarsätet är nog rimligt.
Det är riktigt trångt i hjulhusen även med 205/50 däck men jag ska massera skärmkanterna och försöka klämma in 225/45. Gillar att ha samma dimension i alla hörn så det kör vi vidare på.

Beställde just: https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Bridgestone/Potenza-Sport/225-45- . . . .

Gillar Bridgestone och dessa har fått bra kritik, väldigt bra pris i 225/45.

Lägger r-däck på framtiden, vill ha en omgång fälgar till så jag lätt kan byta.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Börja med framdäck och krängare bak så kommer du en bit på vägen. Bakhjulsdrivet skall ju även vara bakhjulsstyrt så tuuuuuuuuuuuuuuuuurrrrrrrrrrrrrrrbbbbbbbbbbbbbbbooooooooooooo!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Gymkhana med Svkg på Vårgårda flygfält 27/6:

Såg detta som ett ypperligt tillfälle att träna på olika moment i sprintbana, Svkg hade totalt 4 olika övningsställen på flygfältet, ett mycket bra upplägg som gav massor med körtid och möjlighet att nöta på enskilda delar.

Jag är usel på det mesta och har stor respekt för dem som kan hålla bilen i konstant sladd runt en drös med koner, efter dagens träning är jag fortfarande usel på detta men känner att med mer träning så kan det nog lösa sig till slut ändå.

I bland annat tvära vändningar har jag tidigare haft stora problem med understyrning. Efter tips från Chris började jag att bromsa hårdare innan konan för att på så sätt förstärka viktförskjutningen framåt samtidigt som jag börjar insvängningen, går jag sedan på gasen i rätt läge går det att bryta ut bakvagnen i överstyrning och på så sätt komma tightare runt konan. Tränade på detta under dagen och upplever att jag slösar bort färre sekunder i vändningarna på det sättet.

Mussen levererar riktigt bra och begränsningen sitter mellan ratt och stolsrygg.

Tack alla från Svkg som fixar detta, ni är bäst!

Banskiss


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Ojojoj, vilken bana! Får man ha med sig en kartläsare??
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



claes t skrev:
Ojojoj, vilken bana! Får man ha med sig en kartläsare??
/Claes

Navigatorn påslagen "Vid nästa kona sväng höger, därefter fyrhjulsdrift ..."

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 128, 129, 130   >>
202 besök senaste veckan (362193 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande